9 414 läst ·
21 svar
9k läst
21 svar
Vattenslang utan att stänga av vattnet vid utkastaren
Jag tycker det låter lite grann som att att sätta plåster på ett benbrott att hålla på med elektriska ventiler och dylikt när själva huvudproblemet är att VUK sitter under altanen. Börja med att flytta den, det är ju inget stort jobb.
Om man som vi, har ett enplanshus med källare, så är det enklare sagt än gjort att flytta utkastaren.possum77 skrev:
Om utkastaren ska sitta ovanför altanen, så kräver det invändig synligt rördragning från krypgrunde/källaren till första våningen.
Funkar inte hos oss.
Att vi vill styra vår utkastare med mobilen är mest av bekvämlighet, men även för att miska risken för vattenläckor.
Vi använder vattnet till vår utedusch året om.
Det stämmer, ventilen köper man i normalt öppen eller stängt utförande, den växlar sedan tillstånd när den får ström.H HusSeb skrev:
Gå det inte att flytta den i sidled? Iofs omöjligt att säga utan att se huset. Även med magnetventil så finns ju risken att det läcker vatten under altanen utan att ni ser det, såna där gardena-kopplingar brukar ju vara allt annat än tillförlitliga.Peter2400 skrev:
Om man som vi, har ett enplanshus med källare, så är det enklare sagt än gjort att flytta utkastaren.
Om utkastaren ska sitta ovanför altanen, så kräver det invändig synligt rördragning från krypgrunde/källaren till första våningen.
Funkar inte hos oss.
Att vi vill styra vår utkastare med mobilen är mest av bekvämlighet, men även för att miska risken för vattenläckor.
Vi använder vattnet till vår utedusch året om.
Vi har ”tyvärr” en 26 m lång altan som sträcker sig runt 2 sidor på huset, utkastaren sitter i mittenpossum77 skrev:
Vi har bara magnetventilen öppen när vi använder duschen, om det droppar lite då gör oss inget, resten av tiden när ventilen är stängd så har vi garanterat inga läckor.
Själv skulle jag i det läget sätta en vanlig kulventil där du visar bilden och sedan lagt en PEM ut till kanten på altananen eller lämpligt ställe och där satt ett utkast som man kan använda när slangen ska användas. Har själv sett skador som blir då trädgårdsslang ligger trycksatt längre tider. Inget jag rekomenderar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Allt fler småhus skadas vid extremväder – du kan bli utan ersättning
Artikelkommentarer -
Vilken servisventil för att kunna dränera vattenslang under mark PEM32
Vatten & Avlopp -
Byggbolag utfärdade Säker Vatten-intyg utan att ha byggt badrummet
Artikelkommentarer -
Ta med färg upp på tak utan att spilla
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan jag sätta ångbroms utanpå OSB istället för bakom?
Isolering