Jag tycker det låter lite grann som att att sätta plåster på ett benbrott att hålla på med elektriska ventiler och dylikt när själva huvudproblemet är att VUK sitter under altanen. Börja med att flytta den, det är ju inget stort jobb.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Jag tycker det låter lite grann som att att sätta plåster på ett benbrott att hålla på med elektriska ventiler och dylikt när själva huvudproblemet är att VUK sitter under altanen. Börja med att flytta den, det är ju inget stort jobb.
Om man som vi, har ett enplanshus med källare, så är det enklare sagt än gjort att flytta utkastaren.
Om utkastaren ska sitta ovanför altanen, så kräver det invändig synligt rördragning från krypgrunde/källaren till första våningen.
Funkar inte hos oss.
Att vi vill styra vår utkastare med mobilen är mest av bekvämlighet, men även för att miska risken för vattenläckor.
Vi använder vattnet till vår utedusch året om.

H HusSeb skrev:
Aha okej. Ursäkta dum fråga men magnetventilen som du länkade till, kräver den ström för att fungera (hittar inte den infon)? Dvs en rörmokare installerar den i röret och sen stoppar man bara i en kontakt i eluttaget för att öppna/stänga? Sonoff är bara en ”add on” för att förenkla livet?
Det stämmer, ventilen köper man i normalt öppen eller stängt utförande, den växlar sedan tillstånd när den får ström.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Om man som vi, har ett enplanshus med källare, så är det enklare sagt än gjort att flytta utkastaren.
Om utkastaren ska sitta ovanför altanen, så kräver det invändig synligt rördragning från krypgrunde/källaren till första våningen.
Funkar inte hos oss.
Att vi vill styra vår utkastare med mobilen är mest av bekvämlighet, men även för att miska risken för vattenläckor.
Vi använder vattnet till vår utedusch året om.
Gå det inte att flytta den i sidled? Iofs omöjligt att säga utan att se huset. Även med magnetventil så finns ju risken att det läcker vatten under altanen utan att ni ser det, såna där gardena-kopplingar brukar ju vara allt annat än tillförlitliga.

possum77 possum77 skrev:
Gå det inte att flytta den i sidled? Iofs omöjligt att säga utan att se huset. Även med magnetventil så finns ju risken att det läcker vatten under altanen utan att ni ser det, såna där gardena-kopplingar brukar ju vara allt annat än tillförlitliga.
Vi har ”tyvärr” en 26 m lång altan som sträcker sig runt 2 sidor på huset, utkastaren sitter i mitten
Vi har bara magnetventilen öppen när vi använder duschen, om det droppar lite då gör oss inget, resten av tiden när ventilen är stängd så har vi garanterat inga läckor.

• Gilla
Marive
  • Laddar…
Själv skulle jag i det läget sätta en vanlig kulventil där du visar bilden och sedan lagt en PEM ut till kanten på altananen eller lämpligt ställe och där satt ett utkast som man kan använda när slangen ska användas. Har själv sett skador som blir då trädgårdsslang ligger trycksatt längre tider. Inget jag rekomenderar.

• Gilla
Morkl och 1 till
  • Laddar…
Ifall någon läser denna gamla lösning, så har jag en fråga.

Det blir inte vatten stående som kan frysa... Och orsaka rörsprängning mm?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.