Vatten & Avlopp
jonaserik: Så det är 8 kablar som går in i tryckvakten 6 fasledningar och 2 jord, då är det inget mer som styr. Brukar bli brända kontakter i brytaren efter några år och då kan motorskyddet börja lösa ut. Ä rdet en kabel till brytaren och en liten låda på väggen så klonkar det i den varje gång pumpen startar.Att det är 2 tankar beror nog på att det ska vara ett större magasin så pumpen
Stefan1972: [citat] nja, det handlar nog mer om sunt förnuft men om det inte går att göra på nåt annat sätt och ni har testat och inget fastnar så spelar det ju ingen roll. Sen finns det ju såklart andra aspekter. Blir det vatten stående och det läcker ut och på sikt orsakar skada så kan ju försbolaget ha åsikter...
SirMacke: Frugan vill ha en fristående blandare till nya badkaret. Idag kommer rören ut ur väggen, således slang till blandaren. Dock, hur ska jag fästa blandaren i golvet? Har funderat på att skruva blandaren i en metall eller stenplatta som kan limmas på golvet om det skulle behövas. En sådan har vi:
paralun: [citat] Ok, vattenrör är oftast mycket "stabila". Kolla även med grannar om de märkt något. Sen kan du ta en funderare på om du har någon fyllning till en uppvärmning av något slag som kan läcka bakvägen? Men då brukar man märka det genom att man får fylla ofta eller tappar trycket.
Metafor: Hej, Jag har en gammal trekammarbrunn av betong som läcker lite. Merparten av vätskan stannar kvar. Men det sjunker lite. Och det är ju inte bra. Jag funderar på en skorsten. Den slammar man vid behov. Det borde väl gå att tömma brunnen och slamma väggarna? Eller spruta silikatputs som tätar? Någon som gjort det?
Stefan1972: Det går ju men det är inte optimalt. Oftast bottnar ju allt innan nånting nyper överhuvudtaget och då är det oftast i fel position. Okej att det är en koppling bara utan krav på nåt läge men ändå.
Claes Sörmland: [citat] Det är väl mest en fråga om att ringa VA-bolaget.
Nils45: Jag vet inte så mkt om husbyggnation. Jag kan se att det finns brunnar med rutiga gjutjärnslock som jag är rätt säker på är till avloppet, men dom finns inte i närheten av dessa rör. Så jag tror vi kan utesluta avlopp. Återstår dränering, men vart skulle den leda? Finns det dränering runt hus på sandmark, trots att takavattningen går till stenkistor?
tommib: Det du söker heter bussning. Du har en monterad redan på första bilden, mellan kulventilen och den grå grejen. Du kombinerar ihop t-koppling, bussningar, nipplar och ev muffar till det du behöver. Vilken dimension på T-kopplingen du väljer beror på resten av anslutningarna. I andra bilden verkar det t.ex. lättast att koppla in en R20 t-koppling och reducera ner ett av avsticken till R15
Demmpa: Det är lättare att hitta rätt insats (den du visar på bilderna) om du tar en bild på hela engreppsblandaren/armaturen. FMM, Mora, Gustavsberg, etc?
Moxmox: Blev att jag köpte adapter på lokala bygghandeln. Kostade inte många kronor. Får se om jag byter ut ballofixerna istället när/om jag köper ny blandare som också har 3/8-anslutning. Om någon annan hittar den här tråden framöver och liksom jag inte fick med några instruktioner kan jag säga att det gick relativt smärtfritt och enkelt. För att skruva åt klämringskopplingen så
Demmpa: Om vattnet är rumstempererat, fingervarmt eller varmt beror på hur lång ledning det är mellan beredaren och säkerhetsventilen. Det ska inte droppa kallvatten iaf. Det ska inte droppa direkt efter att varmvatten har tappats utan det ska dröja ett tag. Så, ja, troligen är din säkerhetsventil trasig.
jokar: [citat] yes. Säkerhetsventil Sitter längre bort på skvalleröret
Zed82: Har en bensin/oljeavskiljare modell gammal i gjutjärn i garaget och nu är det stopp i den. Har tagit ut alla delar och rensat ur men det är ändå stopp. Kan man skruva loss den sista delen med insexskruven på något sätt eller hur gör man? Avloppet från botten av avskiljaren går ju uppåt. Lånad bild men samma typ. [bild]
ådal: [citat] Haha ingen fara. Blev lite orolig att jag hade missat något grundläggande där ett tag och att trios version var påväg att försvinna :crysmile::beer:
prototypen: Jag gissar på en sliten kran eller säkerhetsventilen. Protte
Krilleman: [citat] Mängder med kopplingar glömdes bort när gummit tätade direkt vid endast instick. Därför har samtliga tillverkare numera en pressindikator som går sönder vid pressning. Givetvis i kombination med funktionen att det läcker om man inte pressar kopplingen. Dom allra flesta har idag en tunn plastbit som går sönder vid pressning. Givetvis ska man även ta bort denna efter pressning i
Krilleman: [citat] Fast detta är ett alldeles ypperligt förstagångs-uppdrag. Du har ju kulventil innan din egen koppling upp mot blandaren! Följ monteringsanvisningen så är det lugnt, och håll emot ordentligt på befintlig ventil så löser det sig.
lunnabo: [citat] Är det nära Rullstensås med ren sand så går det faktiskt bra att handgräva...
Kalle Holmgren: [citat] Tack ungdomar. Fick bilden skickad från morsan det var den bästa fotografen tog. Jag ska undersöka om det en Mora. Tack sålänge!
vold: [citat] Jo, jag har en frostvakt nu som extra säkerhet vilket borde hjälpa mot mer skada.
vold: Hej! Nyfiken på hur det gick med din lösning tryckvattenpump/tvättmaskin såhär 14 år efter :) Hade själv tänkt mig en liknande lösning fast med hydroforpump istället, men tryckvattenpump kanske gått bra?Kan du möjligtvis delge dina erfarenheter?
Argastesnickaren: Litet stopp går kanske att fixa med en större högtryckstvätt med spolslang för stopp. Annars så är det spolbil som gäller.
Claes Sörmland: [citat] Det är den lyckliga i detta, det finns en standard för vattenmätarkonsoler så köper du den som jag länkade till ovan så passar vattenmätaren. Den innehåller också en ställbar lekande mutter (på höger sida) så vilken längd som helst på framtida vattenmätare passar. (I min kommun delade de faktiskt ut dessa konsoler till fastighetsägarna utan kostnad. Kolla om det finns
BertStL: Fick svar på detta i en butik. Blandaren är av en speciellt knepig modell. Kranen går inte att skruva loss, utan att hela blandaren lossas, vilket sker med en skruv som sitter under handfatet. Det är så det ska gå till. Kan inte höras på något annat sätt.
useless: [citat] Spelar det någon roll vem som har gjort själva skåpet? Jag har ett LK-skåp med VA-fördelare (och kopplingar såklart) och Uponors rör.
Peter321: [citat] Det ska jag hålla koll på, tur att det är lätt att ta av locket på listen. :)