Hej!
Först och främst en bild på helheten:
Idag tjöt vattenlarmet under diskhon och det visade sig läcka i rörböjen (se bild 2). Öppna änden fäster rören från diskho, men det är nedre delen som sitter mot det halvvita raka röret som läcker.
Endast några enstakar droppar hade droppat, men det blev direkt värre när jag ruckade lite på rören. Här ser jag dock inga svårigheter att byta till ett nytt rör och ny böj.
I andra änden av det raka röret sitter dock en till liknande rörböj som är "inne i väggen". Dvs svår att byta utan att riva kök och/eller intillliggande badrum.
Till min fråga:
1. Kan jag gör något för att säkra rörböjen i väggen? Rören verkar vara gjorda i ABS. Kan jag fylla med silikon och sen trycka ihop? Något annat tätningsmedel?
2. Om ca 1 år planerar vi att renovera köket. Hur ska vi tänka kring avloppet då? Intill ligger som sagt badrummet. På bilden syns även hur vattnet kommer in i köket. Ska vi sätta dit ett nytt rör i gamla rörböjen (bild 3) och tuta och köra eller måste vi riva upp väggen och se vad vi hittar? med risk för att då behöver göra om badrummet också... något vi inte vill göra förrän 5-10 år.
Enormt tack för tips och vägledning!
Först och främst en bild på helheten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag tjöt vattenlarmet under diskhon och det visade sig läcka i rörböjen (se bild 2). Öppna änden fäster rören från diskho, men det är nedre delen som sitter mot det halvvita raka röret som läcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Endast några enstakar droppar hade droppat, men det blev direkt värre när jag ruckade lite på rören. Här ser jag dock inga svårigheter att byta till ett nytt rör och ny böj.
I andra änden av det raka röret sitter dock en till liknande rörböj som är "inne i väggen". Dvs svår att byta utan att riva kök och/eller intillliggande badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till min fråga:
1. Kan jag gör något för att säkra rörböjen i väggen? Rören verkar vara gjorda i ABS. Kan jag fylla med silikon och sen trycka ihop? Något annat tätningsmedel?
2. Om ca 1 år planerar vi att renovera köket. Hur ska vi tänka kring avloppet då? Intill ligger som sagt badrummet. På bilden syns även hur vattnet kommer in i köket. Ska vi sätta dit ett nytt rör i gamla rörböjen (bild 3) och tuta och köra eller måste vi riva upp väggen och se vad vi hittar? med risk för att då behöver göra om badrummet också... något vi inte vill göra förrän 5-10 år.
Enormt tack för tips och vägledning!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Avloppsrör ska sitta fast så att de inte kan röra sig i förhållande till varandra, några exempel: https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/sjalvfallsledningar/rorklammer/
Det är lämpligt att byta gamla rör i samband med renoveringar och kanske du kan byta rören i köket på ett sånt sätt att när det är dags att renovera badrummet så går det då att byta ut det som är under badrummet.
Det är lämpligt att byta gamla rör i samband med renoveringar och kanske du kan byta rören i köket på ett sånt sätt att när det är dags att renovera badrummet så går det då att byta ut det som är under badrummet.
Klicka här för att svara