useless
useless: [citat] Spelar det någon roll vem som har gjort själva skåpet? Jag har ett LK-skåp med VA-fördelare (och kopplingar såklart) och Uponors rör.
5 svar · 1,4k läst
·
P
Peter321: [citat] Det ska jag hålla koll på, tur att det är lätt att ta av locket på listen. :)
6 svar · 1,4k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Jag har en ventil kom jag på men den passade inte utan behöver en övergångsnippel. Får köpa imorgon
21 svar · 7,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ser nu att jag klantat mig med sista länken, här är den rätta som säger att LK582 är godkänd. https://www.eem.se/privat/vatten-avlopp/ditt-vatten/vattenmatare/vattenmatarbyte/ Jag skulle dock ha bytt ut den endå! [bild]
6 svar · 3,5k läst
·
L
Anonymiserad 137805: kanske läge att byta tryckvakten https://duab.se/skog-tradgard/vattenpumpar/tillbehor-vattenpumpar/sea-land-tryckstrombrytare-1-fas-1-5-bar?gclid=CjwKCAjw_MqgBhAGEiwAnYOAetwKJHvZJdDs8-E_2Q6SfUz2obBMxpjuYl3psJtVGILmbya2eYP1IRoCTg4QAvD_BwE
3 svar · 2,0k läst
·
W
Wilma Svensson: Vi har testat att spola i allt och inget värkar rinna ut till slammet, går man dock ut till slammet så kan man höra hur det droppar i tanken, vi tror att det läcker in grundvatten och ska ta hit nån med kamera som kan kolla ner. Tills dess avvaktar vi lite men håller koll runt tanken, visst är det alltid blött där men de är ju också pga all snö som smälter
24 svar · 3,5k läst
L
litenmenstor: [citat] Ja vet inte de va ett nybygge. Nu är marken annorlunda mot när de gjorde jobbet.
2 svar · 1,3k läst
·
J
jonaserik: :)Klart är du akrobariskt byggd och går på dom 20 cm utmed väggen Var inte orolig för det, det ska ytterligare på ett lager, nya golvet och det kommer att bära bra. En bokhylla eller annat har fötter/ben som ställer sig utmed väggen och där är regeln. Bara backa i tanken om bärighet och inget att oroa sig för
18 svar · 2,8k läst
·
J
jonaserik: [citat] Det är bara för vattnet, sen tillkommer rening avlopp om det är anslutet, kostnad är 28 kr m3 och det räknas på förbrukad vattenmängd, oavsett om du vattnar gräsmattan så blir 28 kr m3
151 svar · 44,2k läst
·
S
sturnus: My friend complained to me that she pays very high bills for electricity - 7000 sec (summer house) even though he uses it only on weekends and not all of it. And... First: antifreeze cables. The specification of the cable says that it has a thermostat but: turns on at 4 degrees BUT OFF at 14 degrees! which in practice may mean that after the first switching on it will work without interruption!
445 svar · 232,7k läst
·
P
Prodigys: Är golv och badrum av nyare slag eller gammalt och börjar bli dags att bytas ut? Relining är en nödlösning för att få 10-20 år extra på ledningarna men att byta stammarna mot nya är alltid ett hållbarhetsmässigt bättre alternaiv.
1 svar · 1,3k läst
P
Prodigys: Kolla med bekanta om dom känner någon som kan ta ut vattenådror. Även om det inte finns vetenskapliga belägg för det så finns det ändå folk som lyckas med hög träffsäkerhet. Kanske finns något hörn på tomten som har en ådra.
8 svar · 2,0k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Nja, jag är inte helt överens med denna "instruktör". En väldigt stor grundregel inom all VVS är att följa monteringsanvisningen!!! Smörja klämringskopplingar får man således bara göra om det står så i monteringsanvisningen. Här kan man inte längre endast gå på gammal hävd. Tex Broenn och VSH Super har annorlunda åsikt om smörjning för deras kopplingar vid montage.
8 svar · 2,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ja det blir stumt mått. Men du kan ju som du redan nämnt återanvända skarvrören! (y)(y)
6 svar · 1,7k läst
·
L
L.A.E: [citat] Okej ! tack för hjälpen
7 svar · 1,5k läst
G
gnuttas: [citat] Tack för tips
3 svar · 885 läst
·
Jimbobob
Jimbobob: [citat] Det verkar väldigt intressant, tack för tipset!
11 svar · 3,1k läst
·
D
Dilato: Nej. Jag har kommunalt avlopp och privat, det kommunala är ej inkopplat till huset (men till kommunens nät) därför att jag inte måste.
1 svar · 945 läst
M
Max52: Hej Åsa! Det skulle nog kunna gå men kommer kräva en ganska omfattande omdragning av rör. I fredags var jag på en rör/vvs-firma som i princip sa att det var bättre om jag klickade runt lite på webben, och igår var jag iväg på ett "stort tyskt varuhus" för att försöka få ihop vad jag behöver men varken jag eller butikspersonal lyckades bena ut vad som skulle användas, sedan var
2 svar · 3,8k läst
·
Tollen88
Tollen88: Tack får höra av mig till dem . Sen har de kört med uponor aqua plus väggbockfixtur går dessa att köra utan de fula väggbrickorna vid typ duschblandare? Antar att man monterar en klämring på något sätt med Uponor pex systemet? Alltså en sådan här grohe euphoria system 260 [bild]
3 svar · 2,1k läst
·
kulle
kulle: [citat] Du har helt rätt, vart ju fel gänga på dem jag hintade om, (y)
5 svar · 1,5k läst
·
H
Hästö: Problemet löst. Sprayade på kalklösare och lät det fermentera en stund. Sen gick det att dra av den. [citat]
1 svar · 1,4k läst
·
S
Svanteson: Yes! Verkar vara en FMM Garda. Underbart! Tack! :)
6 svar · 3,0k läst
C
chali405: Uppdatering Ändrade planerna och valde istället en ”bänskiva-monterad” blandare. minst lika coolt, inbyggnadsblandaren får bli i framtiden i huset. Rivit kakel, monterat marmorskiva, spacklat, målat, återstår en del småsaker som fog och glasskiva bakom hällen, mer än nöjd #Vola #marmor #cararra #bänkskiva
9 svar · 2,2k läst
·
M
Mr Stirling: Jag har en CTC VVB, och på den så lyfter/skjuter man den nedre luckan rakt vertikalt uppåt ca 5-10mm, och därefter vinklar man ut nedre delen och då är luckan fri att ta bort. Lycka till!
5 svar · 2,9k läst
·
Lexington
Lexington: Blev perfekt! Stort tack för hjälpen! [bild]
7 svar · 1,9k läst
·
F
Filipbs: [citat] tack för svar! Då är det svallerröret man ser i taket i källaren, rakt under finns en golvbrunn. Och expansionsröret borde jag finna där pannan stod. Rören ser inte ut att vara i bruk så då får dom ryka :)
3 svar · 849 läst
·
L
lbgu: [citat] Visst inget fel med det, var bara att man kunde sova gott om man var trygg med VVB jag reagerade på. Är man orolig för den så man inte kan sova gott så kan man nog ändå inte sova gott då det finns betydligt större risker som då borde förstöra nattsömnen.
34 svar · 19,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.