S
Stefan1972: Inte komplicerat men vattnet måste ju stängas av och du får som sagt jobba vidare med klämringskopplingar och kapa bef rör.
13 svar · 1,9k läst
·
H
Hybro: Ifall någon läser denna gamla lösning, så har jag en fråga. Det blir inte vatten stående som kan frysa... Och orsaka rörsprängning mm?
21 svar · 9,6k läst
·
N
NoOne2k: [citat] Fungerar det inte med spolbil så är det tyvärr bara grävning som återstår.
9 svar · 15,1k läst
J
jonaserik: [citat] Är fullt medveten om det. Det är upp till den som knyter ihop VVB och rör att se till att allt vatten går ut. För att få till det bra, blir det lite rörigt och ventiler som ska in. Inte helt lätt.
4 svar · 2,4k läst
Krilleman
Krilleman: Hur gick det?
5 svar · 2,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Vad har du köpt för blandare? Byta anslutande rör till en blandare bör man passa sig för. Varken gängan eller gummipackningen finns det ingen garanti för att det är "rätt". Och jag kan lova dig att blandartillverkaren inte godkänner detta i ett eventuellt garantiärende. Installera blandaren slaviskt efter den anvisning som finns till punkt och pricka! Enda rätta vägen att gå inom
8 svar · 1,7k läst
·
N
Nalleman64: [citat] Installerade ett WSB 2021. Det gick på 145 000 plus avgift för tillstånd. Det renade vattnet leds till en efterpolering (typ stenkista) som även den anlades samtidigt. Ny grejor rakt igenom alltså. Allt har fungerat mycket bra och det enda som kan höras är när det porlar i brunnen när syre pumpas ner. Inget kontinuerligt ljud. Kommunen nämnde inget om serviceavtal men det är
6 svar · 1,9k läst
R
roberob: Har LK fördelare UNI med avstängningsventil enligt bild, detta är i pannrummet. Nedre raden för kallvatten, övre för varmvatten. Om jag vill koppla på en vattenutkastare utanför pannrummet, kan jag köpa en LK vinkelkulventil enligt länk och sätta där det sitter en ändplugg, och gå vidare till tex G20-G15 adapter, sedan flexslang till vattenutkastaren? (Typ 0,5meter)
0 svar · 1,2k läst
·
A
AndersS: Brukar t.ex. torka av hällen först med ett papper efter stekning och sedan torkas stekpannan ur med samma. Är det mycket fett/olja så hälls det först av i komposterbart.
56 svar · 9,6k läst
·
A
Alexn72: står inte allt på sidan eller på baksidan?
4 svar · 1,2k läst
·
A
Anmj: Hej Antar att man kan sätta ett hyfsat vridbart vattenlås direkt på vasken då ? Idag är ju allt under den röda linjen alltid vattenfyllt om jag förstår det korrekt. Slangen fungerar väl då som vattenlås ?
3 svar · 1,9k läst
·
Stefan N
Stefan N: Du har ju redan svarat på ditt eget inlägg, du har ingen klämring och troligen ett mycket bristfälligt fuktspärr.
7 svar · 2,0k läst
·
Höghus
Höghus: [citat] 0108 i nedre vänstra rutan skulle med den teorin kunna vara tillverkningsdatum augusti 2001. /Höghus
7 svar · 2,9k läst
·
T
Taz_88: Vi har fått svar på vattenprover och vi behöver filter. Det är en himla djungel det här. Vi har fått förslag på att RFA600 ska passa vårt behov. Men känner mig osäker på om det räcker. Är det någon kunnig som har input? Lägger med vattenprover. [bild] [bild]
0 svar · 986 läst
·
J
jonaserik: Tror inte någon kommer längre i detta med s.k BDT avlopp. Det jag skrev är vad man kan göra, samt inte som en del sjriver, kasta ut det på samma ställe i flera år. Inget bra. Så kontentan av det hela är. FÅR och FÅR ,det är snälla djur , det ver alla som bor på lander och inte i stan.
13 svar · 1,8k läst
S
Stefan1972: Ser ut som de kragat röret och förlängt det. Har säkert varit längre tidigare. Hur långa slangar har du? Räcker de till så skulle jag kapa rören en bit ner och bygga med nya klämringskopplingar på bef rör.
2 svar · 981 läst
·
F
fribygg: [citat] Jag drog provisoriskt med Biltemas grejor, det var inga problem med varken slang eller kopplingar/fördelare. Mtrl är nog mässing oavsett om man väljer Vatette eller nån noname och det tål att vara ute i solens ljus.
3 svar · 2,4k läst
·
A
AndersS: Men det är sällan övertryck i avloppsledningar som orsakar att det luktar i t.ex. badrum. Badrum brukar ha undertryck då det ska finnas frånluft där och finns det läckage/otätt i anslutningar till avlopp i badrum så kan luft också sugas in den vägen, som "parfymerar" badrummet.
18 svar · 2,7k läst
·
D
DMG: Tack, ska kolla runt om jag hittar någon. Annars får det väl bli med vanlig koppling.
6 svar · 1,8k läst
·
S0MMER
S0MMER: [citat] Vet inte, jag tycker att slang underlättar och ser helt okej ut så länge den inte är för lång eller vikt på fel sätt, underlättar som sagt vid byte av delar eller wc stol också. Det svåraste är inte alltid det enda rätta.
11 svar · 1,3k läst
·
P
Polyene: Det ordnade sig för min del. Efter att ha skruvat ihop det en gång och sedan tagit isär det så lossnade den så lätt så. Tror att det berodde på att jag lyckades vrida loss den genom att sätta dit temperaturvredet igen och vrida det lite fram och tillbaka några gånger. Den andra gången så hade jag dessutom lite vattentryck kvar (huvudkranen avstängd, men jag hade inte släppt ut
4 svar · 2,6k läst
·
Matsalfuno
Matsalfuno: Ja, både nerifrån och uppifrån. När jag lossar röret under rinner det rakt ner.
5 svar · 1,1k läst
·
H
hapazard: [citat] (y)
16 svar · 2,9k läst
galento
galento: [citat] Vi har den i källaren och har aldrig behövt använda elementet där. Vi har inte rört den på 20 år och den är troligtvis minst 30 år.
4 svar · 1,2k läst
E
Ett fisk: [citat] Aha. Det finns inget sånt. Ligger i isolering i backen.
12 svar · 4,2k läst
·
S
Steekan: [citat] Hur kontrollerar jag de? Och kanske om möjligt flyttar ventilationen?
2 svar · 807 läst
D
daugaard: Kan vara så att hålet är där för att "lufta" vattnet i brunnen, att få bort tex svavellukt eller radon.
3 svar · 994 läst
·
Krilleman
Krilleman: Vill man veta bör man ju givetvis kontrollera fysiskt på våningen under. Men jag håller med @Rickard. det bör vara likvärdigt som plan 3 ovan undertak på plan 4.
4 svar · 3,7k läst
·
A
Anteln: Hej! Jag ska byta ut cisternskruvarna till mina två Ifö Cera (samtidigt som jag byter ut all plast) och de gamla skruvarna är borta. De nya skruvarna sitter på plats i hålen och packningarna sitter alla på plats även de. Men... hur fasen är det tänkt att man ska använda verktyget för cisternfästena? Har försökt granska skruvarna och de delar som sitter på skruvarna men hur jag än
0 svar · 2,3k läst
S
Siim00m: Får tacka er för bra och snabb respons !! Lyckades inte få isär eländet. Ger upp. Men nu kommer det iaf vatten , får mecka mer med det imorgon !
7 svar · 6,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.