Hej
Håller på att se om jag kan få igång en gammal stensatt dricksvattenbrunn i sommarstugan. När jag pumpade ur brunnen ser jag att det ligger en stock där nere, på ca halva brunnens djup.
Väl uppe ser vi att den är ihålig hela sin längd och har fyra hål längst ner. Gissar att den tidigare gått hela vägen upp till brunnslocket och där anslutit mot någon typ av pump? Någon som sett något liknande? Brunnen sägs ha tagits ur bruk någon gång på 50-talet
Håller på att se om jag kan få igång en gammal stensatt dricksvattenbrunn i sommarstugan. När jag pumpade ur brunnen ser jag att det ligger en stock där nere, på ca halva brunnens djup.
Väl uppe ser vi att den är ihålig hela sin längd och har fyra hål längst ner. Gissar att den tidigare gått hela vägen upp till brunnslocket och där anslutit mot någon typ av pump? Någon som sett något liknande? Brunnen sägs ha tagits ur bruk någon gång på 50-talet
Bästa svaret
Det är sannolikt en del av pumpen. Pumpar liknande de klassiska gårdspumparna tillverkades även av trä.
Edit: Svårt att hitta något på nätet. Men en bild hittade jag.
https://digitaltmuseum.se/021017083185/handpump-i-tra
Edit: Svårt att hitta något på nätet. Men en bild hittade jag.
https://digitaltmuseum.se/021017083185/handpump-i-tra
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Är det där en gammal telefonstolpe med kreosot så hade jag nog bara använt det vattnet till trädgården.
Häftigt att se ett sådant "rör".
En gammal lösning på pumpt var en platta dom passade i stockens rund hål. I plattan var två hål borrade. Ett i centrum där man fäste en axel som räckte hela vägen upp ur brunnen. Det andra hålet (eller hålen) var mellan centrum och ytter kant av plattan. Dessa täcktes av en bit läder som bara fästes i en sida och fungerade därför som en slags backventil. När plattan trycktes ner kom vatten in genom de lädertäckta hålen/hålet, när plattan sen lyftes stängde läderbiten igen hålet och vattnet lyftes upp och nytt vatten kunde rinna in i stocken.
Trots ibland ganska dålig passform fyllde pumparna sin funktion.
Bara jobbet att borra ur stockar tycker jag är häftigt. Det är långt emellan man ser några stockrör idag.
Spara den där och gör något kul av den!
En gammal lösning på pumpt var en platta dom passade i stockens rund hål. I plattan var två hål borrade. Ett i centrum där man fäste en axel som räckte hela vägen upp ur brunnen. Det andra hålet (eller hålen) var mellan centrum och ytter kant av plattan. Dessa täcktes av en bit läder som bara fästes i en sida och fungerade därför som en slags backventil. När plattan trycktes ner kom vatten in genom de lädertäckta hålen/hålet, när plattan sen lyftes stängde läderbiten igen hålet och vattnet lyftes upp och nytt vatten kunde rinna in i stocken.
Trots ibland ganska dålig passform fyllde pumparna sin funktion.
Bara jobbet att borra ur stockar tycker jag är häftigt. Det är långt emellan man ser några stockrör idag.
Spara den där och gör något kul av den!
Klicka här för att svara

