4 933 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
PEM-slang 32 mm i marken trots att pump har 25 mm anslutning?
Håller på att dra vatten från en grävd brunn in till vårt nyköpta torp och har en del funderingar kring det här med rör/slang-dimensioner.
Om jag förstått det hela rätt är det som standard att försöka dra 32 mm PEM-slang från brunn till vattenförsörjningen i ett hushåll. Har efter att läst runt på forumet även sett att vissa endast nöjer sig med 25 mm när det kommer till mindre hushåll.
De pumpar jag kollar på har i de flesta fall 25 mm-anslutningen, vilket skulle innebära att pumpen direkt ska pumpa in vatten i en slang (32 mm) som är större vad pumpen har i kapacitet. Kan jag inte lika gärna då endast köra på 25 mm pem-slang då pumpen ändå har detta som "utflödesdimension"? Finns det några fördelar med att köra på 32 mm trots att anslutningen från pumpen endast är 25 mm?
Samma sak funderar jag på i andra änden. Där ska blandningsventilen till varmvattenberedaren anslutas med 15 mm, varför inte då egentligen köra så lågt som 15 mm pem-slang i marken när allt ändå ska tryckas in i 15 mm i slutändan?
Om jag förstått det hela rätt är det som standard att försöka dra 32 mm PEM-slang från brunn till vattenförsörjningen i ett hushåll. Har efter att läst runt på forumet även sett att vissa endast nöjer sig med 25 mm när det kommer till mindre hushåll.
De pumpar jag kollar på har i de flesta fall 25 mm-anslutningen, vilket skulle innebära att pumpen direkt ska pumpa in vatten i en slang (32 mm) som är större vad pumpen har i kapacitet. Kan jag inte lika gärna då endast köra på 25 mm pem-slang då pumpen ändå har detta som "utflödesdimension"? Finns det några fördelar med att köra på 32 mm trots att anslutningen från pumpen endast är 25 mm?
Samma sak funderar jag på i andra änden. Där ska blandningsventilen till varmvattenberedaren anslutas med 15 mm, varför inte då egentligen köra så lågt som 15 mm pem-slang i marken när allt ändå ska tryckas in i 15 mm i slutändan?
De 15mm du pratar om på varm vattet gissar jag är kopparrör. De är tunnare i materialet än PEM. Så för att få samma innerdiameter krävs det större dimension PEM. Dessutom ska ju inte hela flödet gå via varmvattenberedaren.
Fördelen med en grövre slang är minskat flödesmotstånd.
Fördelen med en grövre slang är minskat flödesmotstånd.
För att en kort lokal strypning till 25mm vid pumpen är ett betydligt mindre tryckfall än tex 10-20m slang som är 25mm i diameter och det tryckfallet kommet att påverka ditt totala flöde. Hur mycket är svårt att säga men är det inga överdrivna längder så funkar det nog med 25mm med. Jag har ett PN32 system till min hydrofor för bevattning i trädgården. Till ett ställe har jag dock PN20 och jg kan säga att skillnaden i kastlängden och liter/minut är extremt påtaglig, det är dock stor skillnad på PN20 och PN25.hermond__ skrev:
Håller på att dra vatten från en grävd brunn in till vårt nyköpta torp och har en del funderingar kring det här med rör/slang-dimensioner.
Är det mycket pengar att tjäna? Jag beställde en hel del PRK kopplingar igår, både till 32mm och till 20mm PEM, det skiljer lite i pris men spelar det verkligen nån roll? 15mm hela vägen skall du inte ens fundera på.
PN är trycktåligheyenn PEM slang. Ju högre trycktålighet desto tjockare gods. De varianter jag sett är PN6, PN10 och PN16. Det är vilket tryck de tål i bar. Det är inte en beteckning på diametern.
Stort tack för snabbt svar! Det är sådana som du fsn som gör detta forumet till guld! Stort tack än en gång Det blir 32 mm!F fsn skrev:För att en kort lokal strypning till 25mm vid pumpen är ett betydligt mindre tryckfall än tex 10-20m slang som är 25mm i diameter och det tryckfallet kommet att påverka ditt totala flöde. Hur mycket är svårt att säga men är det inga överdrivna längder så funkar det nog med 25mm med. Jag har ett PN32 system till min hydrofor för bevattning i trädgården. Till ett ställe har jag dock PN20 och jg kan säga att skillnaden i kastlängden och liter/minut är extremt påtaglig, det är dock stor skillnad på PN20 och PN25.
Är det mycket pengar att tjäna? Jag beställde en hel del PRK kopplingar igår, både till 32mm och till 20mm PEM, det skiljer lite i pris men spelar det verkligen nån roll? 15mm hela vägen skall du inte ens fundera på.
Mottrycket blir "avsevärt" lägre med större diameter, jag har drygt 100m från pump till hydrofor och om jag kommer ihåg rätt gav 32mm 0,6bar mottryck och 40mm bara 0,2bar.
Men det är en stor pump som jag har för mig ger typ 36l/m vid 6bar i hydroforen.
Men det är en stor pump som jag har för mig ger typ 36l/m vid 6bar i hydroforen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
10m vattenpelare = 1 bar.
Jag har 70m tvärs över trädgården, för att behålla tryck drog jag Pem40 de första 50m (sen delade sig rören).
10m vattenpelare = 1 bar.
Jag har 70m tvärs över trädgården, för att behålla tryck drog jag Pem40 de första 50m (sen delade sig rören).
Har 25mm från anslutningen i den borrade brunnen in i sommarstugan ca 20 m å har då aldrig känt att det fattas vatten eller tryck även om man spolar toan å tvättar sig samtidigt. 25mm slang och kopplingar är ju billigare att hålla på med. Dessutom så är den smidigare att få kortare böjar om man ex vill göra en 90 gradare
För oss är flödet ganska viktigt, 3st som duschar samtidigt, fullt flöde när vi fyller poolen, badkar på 440 liter, mm.V Vector skrev:Har 25mm från anslutningen i den borrade brunnen in i sommarstugan ca 20 m å har då aldrig känt att det fattas vatten eller tryck även om man spolar toan å tvättar sig samtidigt. 25mm slang och kopplingar är ju billigare att hålla på med. Dessutom så är den smidigare att få kortare böjar om man ex vill göra en 90 gradare
Skillnaden för mig på flöde 5% mellan 32 och 40mm, kanske inte så mycket men jag tycker det var värt det.
Det går även åt 5% mer energi att pumpa, vilket blir typ 20:- per år, så räknat på 25 år och ökande elpriser så bör en storlek typ löna sig...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Om jag inte missminner mig så kommer namngivningen utifrån rörets innerdiameter en gång i tiden, och då kunde man inte göra lika tunna väggar på rören som idag.A astolf skrev:
Eftersom gängan sitter på utsidan har man behållt den dimensionen, gjort väggarna tunnare och fått en större innerdiameter.
Klicka här för att svara