Hej! Jag har en vattenpump på ingång till en torr trädgård och tänkte fixa med tryckslang. Jag är lite novis på vad anslutningarna betyder och vilken adapter som krävs! Jag har tänkt använda pem-slang på trycksidan. Helst en 25mm men 32mm funkar också. Vilken adapter behöver jag köpa? Blir inte så klok när jag söker på "R1 IG" som näms som anslutning. Bifogar bild på pumpspecen! Tackar för hjälp

Om ni kan länka till något vanligt varuhus Jula/Biltema hade det varit toppen!

• Röd och svart vattenpump med handtag och på/av-knapp, metallkropp, märke synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tekniska specifikationer för en pump: effekt, kapacitet, sug och tryck, temperaturhantering, anslutningsstorlek och kabeltyp.
    Skapa konto
Du behöver en G 25 nippel på trycksidan. På den kan sätta en krankoppling. Som du sedan kan ansluta slangen till. Använd en 3/4 slang. 1/2 tum blir för dåligt flöde. ’På sugsidan behöver du en G30 nippel. Motsvarandebden du har på trycksidan men storleken större. På den sätter du sugslangen.
Jag skulle inte använda PEM slang. Bökig att hålla på med om du inte ska gräva ner. Sjäkv använder jag 3/4 slang köpt på Bauhaus.

• Skärmdump av Clas Ohlson webbsida, visar mässing rördel, pris och köpalternativ.
    Skapa konto
  • Webbsida som visar en produkt (Gardena krankoppling), prissatt 98 kronor, inom trädgårdstillbehör.
    Skapa konto
Tack för svar :) Anledningen till valet utav pemslang är att det både är mer prisvänligt men främst att man kan få större diameter och flöde. Slangen skall främst användas för att fylla IBC tankar som står 50m bort och 10-15m högre än ån där vattnet tas. Tror du flödet med en 3/4 (19mm) slang är tillräcklig? Vi kör med en generator så vill om helst ha igång den så kort stund som möjligt!

Jag har själv 75 m slang 3/4 från sjön med höjdskillnad på ca 5 m. Pumpen står vid sjön.
Det främsta skälet var för mig enkelheten då vi tar in allt på vintern. Att hantera 75 m PEM var därav inte aktuellt.
Jag fyller min 200 liter tunna på ca 10 minuter - så för mig räcker det.
Har själv en Gardena pump 5000 med en slangfördelare med två utgående slangar. ’Kör båda samtidigt.
’Ser att min pump ger 800 L/timmen vid en slang med 3 bars tryck. ’Och 1600 liter med 3,5 bars tryck med två slangar anslutna.

Om du ändå skall köra en motor för att pumpa vattnet så är det väl bättre att köpa en bensindriven pump
Tre gånger så hög kapacitet och bara några hundringar dyrare. Och du bör helt klart använda 32mm PEM slang. Den kopplar du till pumpen med 32 mm PRK koppling med utvändig gänggång
AL-KO vattenpump, BMP 14001, utan sugslang, kostar 2190 kronor, onlineförsäljning, leveransinformation, produktbild.
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.