Vatten mängden höjs i toaletten men är inga problem att spola ner ”skiten”, detta är 1 av 2 toaletter och den andra har jag ej märkt något fel med. Inte heller höjs vattnet mer än det ni ser på filmen. Inga dofter eller dylikt. Huset är ett 1-plans hus, denna toalett är sist på avloppet. Vad tror ni? Bör man kontakta en spolfirma eller spolar min toalett på detta sätt helt enkelt? ( har knappt bott i huset en månad och den har spolat på detta sätt hela tiden)
 
Troligtvis så är det för dålig avluftning på den toan. Du vet nog inte hur den är ansluten, men. Eller så är det kanske ett 90 mm rör som toan är ansluten till. Då kan det bli lite trångt första biten till stammen som troligtvis är 110 mm.
 
Vad är det för toastol, tillverkare & modell?

Är det samma tillverkare & modell på andra toastolen?
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis så är det för dålig avluftning på den toan. Du vet nog inte hur den är ansluten, men. Eller så är det kanske ett 90 mm rör som toan är ansluten till. Då kan det bli lite trångt första biten till stammen som troligtvis är 110 mm.
Ska ta reda på detta, ska ändå ner i krypgrunden idag, se om jag kan ta en bild också.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för toastol, tillverkare & modell?

Är det samma tillverkare & modell på andra toastolen?
Hej, nej den andra är en äldre modell, ej vägg hängd.
 
Okay, den aktuella är en vägghängd, då kan det vara att det är en skarp 90⁰ böj.

Den aktuella toaletten ser ut att vara en IFÖ Spira, den har ett ganska litet "hål" i botten, jämfört med äldre toaletter.

Sen kan spolningen vara inställd på maximal vattenmängd, det gör också så att vattennivån stiger under spolningen.
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Röret längta till höger är avluftning, rör nr 2 sett från vänster är faktiskt toaletten, så dom sitter nära varandra. Nu glömde jag mäta rören men dom är någon stl mindre än själva stammen. Rör och kablar under golv, säkrade med spännband, mörka färger, dolt utrymme, infrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Okay, den aktuella är en vägghängd, då kan det vara att det är en skarp 90⁰ böj.

Den aktuella toaletten ser ut att vara en IFÖ Spira, den har ett ganska litet "hål" i botten, jämfört med äldre toaletter.

Sen kan spolningen vara inställd på maximal vattenmängd, det gör också så att vattennivån stiger under spolningen.
En till problem som jag inte har tänkt på förens nu då, hur kommer jag ”in” till själva spolmekanismen?
Plattan ovanför är visserligen enbart fastsatt med silikon, brukar man göra så vid en vägghängd toalett? Badrummet i övrigt är nyrenoverad. Ser välgjort ut i övrigt tycker jag, Geberit står det f.ö på plattan där man spolar. Toaletthygienprodukter på hylla över en modern toalettspolningsplatta med dubbla knappar, neutrala färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demontage av spolknapp,
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.