Vatten & Avlopp
Leeijo: Tack för era svar! Det gick vägen, var inte så grisigt jag hade förställt mig att kapa toaavloppet. Sticket upp ska sen fortsätta upp på nya övervåningen :)
suprapappa: Tack för era svar! Det blev en firma som heter GR Avloppsrensing som förvisso höll till på andra sidan stan, men jobbade med fast och helt rimligt pris. Kom i utsatt tid, löste problemet (som tydligen satt rätt duktigt), var trevlig och gjorde rent efter sig. Hatten av! :)
cpalm: [citat] Nä, för ventilen är det inget konstigt att komplettera med en bussning, det var inte det jag menade. Utan det var avsticken jag avsåg.
Lexington: Är det garage bakom vägen där kopplingen sitter kan du kanske sätta inspektionsluckan i garaget istället?
Aunty: [citat] tydligen inte enligt denna entreprenören för den valt att speca det separat. Vilket det kan finnas flera bra anledningar till
doggekopplar: Få skapar inflation som rörmokare i Stockholm. Vi måste fan sluta betala de här priserna.
bergback: [citat] Ok, bra. Ja då låter det som att det är justera tiden bara, det är en easy fix för en kunnig.
hempularen: Det var ju som sagt 8h enl, vad TS beskrev i första inlägget. Om då arbetet debiteras med 11200, så ger det 1400/h. Vilket iofs låter rätt högt. Frågan är väl om den uppskattade tiden verkligen inkluderar körtid och all tid för hämtning av material? Om vi då tänker oss att pumpen kostar 15 000 (även om den är billigare på Rinkaby). Så låter det väl inte orimligt med 3000 för
ALow: Jag vill varna för att handla blandare från företaget Nivito. Vi köpte ett antal dusch-, tvättställs- och köksblandare till ett pågående husprojekt. När det gäller duschblandaren kunde vårt vvs-företag inte lämna intyg på obrutet tätskikt eftersom det finns en koppling i vägg (trots att själva blandarhuset ligger utanpå vägg). När vi bad leverantören om instruktioner för
bergquist: Byggahus forum när det är som bäst. :strong:
Husfixardoktorn: Planerar sätta nytt innertak i äldre hus för att dölja tidigare mycket skadat innertak samt dölja el och vattenledningar. Jag tänker ha inspektionsluckor vid kopplingar för att kunna inspektera och upptäcka ev skador i tid. Dels funderar jag på om det finns inspektionsluckor med skvallerfunktion där vattenläckage syns igenom, och dels undrar jag vilka typer av kopplingar/skarvar som
_Mannen: Du har r15 anslutning i änden mot wc och 12 mm mot t-röret. Denna slang på länken funkar och finns i längder på 30-40-50 cm. 30 cm funkar för dig Du behöver slangen och en ny mutter samt klämring för att montera den. Mutter och klämring mot t-röret, ser dock inte vad det är för märke på t-röret men försök hitta av samma märke
ansic: [citat] "som en magnet", tillåt mig småle, denna produkt gör ingen nytta. Hur är det ens lagligt att sälja sådant här som rimligtvis inte fungerar?
klöjm2: Tack, jag gjorde precis så och fick svaret att det bara var att stänga av vattnet och byta ut den trasiga delen. Inget mer konstigt än så! Tack för ditt svar och trevlig helg.
JuOh: Tack för tipset! Ska kolla in "gorillan" :-)
BSOD: Återströmningsskyddet/backventilen som ska skydda kommunens vatten sitter i regel i omedelbar anslutning till vattenmätaren.
Dilato: [citat] Jag pratar om den specifika mätaren på bilden, att det finns andra uppkopplade mätare är en annan diskussion.
hempularen: Frågan går ju att tolka på flera sätt. Men jag antar att du menar att koppla loss den från din egen brunn, och skarva ihop den med det kommunala? Det bör väl i princip gå. OM detta blir före vattenmätaren, så är det möjligt att kommunen kräver en viss typ av rör/slang. Men ofta så vill man ha kvar sin egen brunn ex. för att vattna trädgården till lägre pris, även efter
partysvensken: Hej! Har senaste året haft lite problem med mina fjärrvärmerör utanför gården. Först var det dåligt tätat mellan rör och vägg på utsidan av huset vilket gjorde att det trängde in vatten i källaren vid rejäla skyfall. Detta är åtgärdat - självklart gratis - av bolaget som man "hyr" fjärrvärmen av. När dom sedan grävde igen detta så tänkte inte jag på att påminna dem om
Claes Sörmland: [citat] Var är bilden ifrån? Vad är ga:17? Har ni redan gemensamhetsanläggningen ga:17 för dagvattenledningar och damm inrättad på en förrättning?
Stefan N: Kanske värt att filma rören så ni vet vad det är som hänt?
Maajke: [citat] nej ingen koll, men gissar fristående. Tack för ditt svar! Jag ska kanske kolla med en rörmokare för att ge en bedömning.
Putt: Hej! Nej, det verkar inte normalt. Dessa pumpar ska ju främst ta upp avloppsvatten från t ex kök eller toalett. I ditt fall borde en dräneringspump ta upp vattnet runt Saniflowen.