Vatten & Avlopp
Stefan N: Kanske värt att filma rören så ni vet vad det är som hänt?
Maajke: [citat] nej ingen koll, men gissar fristående. Tack för ditt svar! Jag ska kanske kolla med en rörmokare för att ge en bedömning.
Putt: Hej! Nej, det verkar inte normalt. Dessa pumpar ska ju främst ta upp avloppsvatten från t ex kök eller toalett. I ditt fall borde en dräneringspump ta upp vattnet runt Saniflowen.
Ludde Jakobsson: [citat] Tack, skönt att höra.
Lucky2015: [citat] Jag köpte min på Bygghemma. De var billigast just då.
tergo: [citat] borde gå men får kolla om den får plats på djupet Köp M20X1.5 Ventilöverstycke med keramisk tätning - VVS home.se (vvsobadrum.se) FM Mattsson reservdelar blandare | VVS home (vvsobadrum.se)
komakino: Jag planerar att installera vattenkoppar i min hästhage och funderar på hur jag bäst ska lösa vattentillförseln till dem. Har en stallbyggnad där det finns en hydroforpump redan, men att gräva vattenledning från den till hagen är en mycket längre sträcka än att bara gräva direkt från vattenbrunnen till hagen. Jag skulle därför vilja ha en pumplösning direkt i vattenbrunnen
Krilleman: [citat] Nej, då måste man ju frysa igen. ;) Om frysning sker så monteras en vinklad returventil och en ny termostatventil, sen på med radiatorproppar. På så sätt slipper man frysa två gånger om frysning är ett måste.
cpalm: Kolla med kommunens byggavdelning, sannolikt finns det relevanta ritningar som du kan begära ut kopia på. Är det en armerad platta, eller är det bara golv gjutet direkt på marken? Fungerar (den grenen av) avloppet bra idag? Är avloppet från 1970 kan det vara lämligt att fundera på om det inte är dags att, åtminstone delvis, byta avloppsstammarna.
wrang: Hej behöver lite råd om eller hur jag kan fälla in vv och kv rör i väggen för en kommande dusch i tvättstugan Väggen är en betongvägg så får såga ut eller bila ut för installationer. rör i rör eller prisolrör? [bild] har dessa sedan innan liggande men kanske ej funkar nu [bild] Utgående rör blir ändå synliga vid tak men känslan att ha dolda rör vill vi ha tack på förhand
alinge: Jag ska dra en multipexslang genom regelverket i en mellanvägg, skyddsröret är 25 mm. Vilken borrdiameter bör jag välja?
cpalm: [citat] Najs, tackar! Bor av en händelse också bara ett stenkast från Tolago. Dock var jag egentligen ute efter något mer diskret.
Jonas155: Hej! Ventilen på den här kranen läcker. Kan man byta packning eller reparera på något sätt? [bild] Alternativt, var köper man en ny? Tack på förhand! Hälsningar Jonas
LillaNorrviken: [citat] Tack för snabbt svar. Ja, det har du såklart rätt i. Kopplingen bör ju absolut klara att vara under vattenytan. Det är väl bara det att alla bilder / skisser man ser på vattenbrunnar så ligger alltid grundvattennivån UNDER kopplingen för PEM / foderrör.
Spikotrix: [citat] Tackar. Nu skall jag nog finna rätt reservdelar.
Rickard.: Ja det är klart det går att lösa men det är väldigt svårt att säga något mer än så utan att veta mer. Jag(egentligen vi) har ett par stugor med enkel sommarvatten och generellt är det en pem-slang till stugan med tömmningsplugg på lägsta punkt och ett enkelt rörsystem inomhus med med egen avtappning på lägsta punkt. Allt lämnas tömt och öppet när vi stänger inför vinter.
raveper: Det är ju fantastiskt. Vi hade en på jobbet som gick baklänges när den gick sönder. Fick en räkning på minus 120.000kr typ
klaskarlsson: [citat] Denna debatt har först förut, och kommunerna anser inte bara tat dom ska ansluta utan måste ansluta (eller se till att avloppet renas iaf), och dom har rätt att ta ut kostnaden av fastighetsägaren, vilket ju gör att en del kommer i kläm :( Men frågan är om ni kan ansöka om att bara ha TC istället ? Och inte var aanslutna eller ha egen reningslösning
Filip.skoglund: [citat] har ett sånt. Ska prova imorgon. Så jag ska jobba inatt så får ta det imorgon.
Tompafix: [citat] NP! Om problemet kvarstår så kan stoppet vara längre ner i röret. Då måste du plocka bort hela röret. Om så är fallet så kan du ju passa på och byta till ett nyare i plast.
X13: Jag har en rörspetsbrunn och en del problem med vattnet. *Koppar ( PH 6,8 så kommer väl pga det) Vilket ger grönt hår så det är inte så kul *Koliformade bakterier. * Lågt fluor ( Finns flux så ser det inte som ett problem) Kollat på tidigare vattenprover och då var det även högt järnvärde men inte på senaste provet. Skulle vilja ha hjälp och åsikter om vad som är bäst att
Matteus55: [citat] Skönt att höra! Då kan jag stänga av utan oro. Ang ventilerna, nu vet jag inte exakt vad vi har, några gamla i metall. (tar bild senare ikväll) Men fortfarande osäker om jag ska stänga båda ventilerna eller ena bara? Tack för ditt svar
mojjen: Tack för råd, var till slut inga problem. Hade nog minst 1mm tillgodo på tången:crysmile:. Inser att detta lär ju inte vara ett problem med en lite nyare och smidigare tång. Min är en typ 20 år gammal Rigid. Man ärver en del av sin gamla far:cool:
PåLandet: Letade efter en annan tråd och hittade min egen, för den som behöver sanera betongplatta så fungerade det jag gjorde ovan helt perfekt. Otroligt bra resultat, det var helt luktfritt ett par veckor efter jag påbörjade behandlingen.
Gunnar Johansson69: Alla mina tryckslag i huset försvann i och med att jag fick en tolv år gammal vattenmätare utbytt. Som natt och dag!
Andreas Ludde Lundell: [citat] Tack för tipset har beställt en sådan böj och en såhär om jag behöver kapa röret längre ner tänker jag. https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/inomhusavlopp/avlopp-dolt/pipelife-170554-ersattningsmuff-for-slatandar-75-x-75-mm-2810125