Vatten & Avlopp
spikar-på-skruvar: [citat] Förstod det som att man isolerar för att förebygga isbildning på vintern och utvändig kondens på sommaren?
byggeskafram: Jag kan avslöja en hemlighet. Jag är ingen rörmokare men snickare och drar lite rör ibland. Minns att min kompis skrattade åt mig när jag proppade sist. Den där har du vänt fel. Så nu tänkte jag minsann vända den rätt. Lättare sagt än gjort när man har en låda med Jula, vattete och vsh pluggar Jag klurade och kikade men visste inte vilket jävla håll dom egentligen ska sitta. Men
MariaCCD: Hej, är du nöjd med tvättränneblandaren till handfat? Jag har funderat på samma sak men är rädd att den kan se klumpig ut. Vill du posta en bild vore toppen
ollefisk: Brunnen med järnlock har 30 cm diameter. Från den så luktar det illa... Andra röret, 11 cm diameter har ett löst blått plastlock. Stinker inte direkt.
LantbrukarN: Jag har liknande förutsättningar, min setup är en pumpautomat med 20L hydrofor (biltema PA 801) på sig som pumpar vatten genom 100m 32mm pem till en IBC kubiktank, där sitter en flottör som stänger av vattnet när tanken är full så pumpen stannar automatiskt nere vid bäcken. Från ett hål nära botten på kubiktanken suger en andra pump (biltema jetpump BP 801) vatten och trycker det
SebastianWikholm: Vi planerar att flytta köket i vår lägenhet i Göteborg, och har fått som svar från stadsbyggnadskontoret att det är en åtgärd som kräver än anmälan. I denna anmälan behöver vi skicka med en planritning på de nya vatten- och avloppsledningarna. Är det någon som har erfarenhet utav detta? Räcker det att vi gör en planritning med de nya vatten- och avloppsledningarna på egenhand
lordi: Ta en liten remsa hushållspapper och knyt runt röret ovan kopplingen för att kontrollera om det kommer vatten från skyddsröret.
Lillebastian: Hej! Jag har tänkt att installera en vattenutkastare vid altan för trädgårdsbevattning. Förra året när ny altan byggdes så grävde jag ner en bit pem32 slang under altan som jag nu tänkt använda till detta. Jag önskar hämta vattnet direkt från den borrade brunnen där det i dagsläget finns en pem32 som går in till huset. Det är cirka 20-25 meter mellan brunn och utkastaren. Jag
Krilleman: Ditt grundproblem som du lyfter så är svaret ja, bara gänga loss precis som @Isakare visar på bilden i #4. Men din pip är antagligen inte gjord för att ha konstant tryck om du ska ha extra vattenuttag påkopplat. Det är ett större problem! Vilken blandare har du? FMM 9000?
jonaserik: Det finns spec. kopplingar till PEX , både press och klämring, i övrigt så gänga på, använd lin och tätpasta, finns i små förpackniningen. Ingen tape
Prettuchaos: [citat] :D(y)
morgi: Jag har varit på jobb i helgen. Men det var mycket riktigt felställt! Tack för hjälpen!
Tinyhouse: [citat] Toppen. Exakt en sån jag letat efter men hittade inte den bland alla kopplingar tack!
Michaeltm: Jag hittade de här två och undrar om någon av dem lämpar sig för att täta pumpen? Kanske båda, vilken är i så fall bäst? https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilreparation-och-farg/lagningspasta-och-kitt/karosserikitt-310-ccm-623110/ https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/gummilagning-2000019046
byggeskafram: Tack för svar Tar det lugnt med pasta och drar inte för hårt
KJD: Har pratat med Jafo och fått svaret att det är ju självlart är den lille RSK 310 66 84 som jag ska använda (y). Den är också testad för att vara kapbar, något som inte alla leverantörer godkänner. Den är i själva verket kapbar ner till 22 mm (nedre delen med flänsarna). Det räcker också att det finns två flänsar kvar. (om någon nu skulle ha användning av den här informationen
ZipLock: [citat] Ok, tack för svar. Tråkigt bara om packningen måste bytas, för då måste vattenledningarna lossas.
Avemo: [citat] Det är vad den är till för. Jag vill minnas att det på Grundfos hemsida fanns tabeller för olika storlekar på ringpumpar och vilken ny de rekommenderade. Den som sitter i min källare är rostigare än din och troligen äldre. Du måste ju inte byta de ingjutna slangarna även om du skulle byta till en djupbrunnspump. Det blir ett större jobb. Men inte ogörligt. Jag skulle inte
Cff: En vattenslang som legat över ett krön (uppe på ett tak) under vintern verkar ge svagare tryck nu efter vintern. Jag tror det är samma tryck vid utkastaren som tidigare, men mycket sämre vid andra änden av slangen. Vi har inte hittat något veck på slangen, kan det vara skräp som fastnat i den eller kanske luftbubblor? Den är ganska krånglig att "dra om", finns det något vi kan testa
ZipLock: Kan nog vara en bra ide att använda vinkelslip på muttrarna för att inte riskera pinnbultarna. Tänk på brandrisken.
KJD: Ledsen, du ville ha svar den där dagen för 10 år sen ;), men bara postar här då jag ändå sprang på det - om någon annan söker svaret: [bild] https://www.jafo.eu/fileadmin/pim/files/2/5/12942-XMWC.pdf
13th Marine: [citat] Tack! :) Det vill jag påstå. Jag har byggt så jag kan koppla in tryckluft i början av systemet, så blåser jag rent.
Prodigys: [citat] Ska inte vattnet drickas så behöver man inte ha någon luftning.
Mekplatsen: [citat] Tryckluftsslang, hydraulslang, PEX osv. Behöver något som är flexiblare än PEM sista biten.