D
Daniel 109: TS ställde frågan ”Så frågan är om det går att avgöra hur djupt ner vattnet är” Jag var tydlig i mitt svar att det går ner vid vattenuttag. Pumpen måste således vara djupare. Men dagens gårdspump gissar jag att inte är extremt djup.
12 svar · 1,5k läst
T
Timraröbo: Tack, jag har tittat på isolerade rör men de verkar inte vara för utomhusbruk. Att lägga rör i rör är en intressant ide’ men diametern på det yttre röret blir ganska stor och jag har begränsat med plats men jag ska titta vidare på den ide’n. Tack [citat] T [citat] [citat] [citat] Tack, jag sökte på sådana tör men som du skriver verkar fe vara för inomhusbruk. Att lägga rör i
2 svar · 819 läst
V
Vector: Den där svarta tryckskruven du drar fast slangen med sitter förmodligen i fel koppling. Den ska sitta i en så kallad prkkoppling som är anpassad för den tryckskruven
1 svar · 1,4k läst
·
V
Vector: Om det är nyinstallation så kan du ju höra med dom som gjorde jobbet... förmodar dom ska ha koll på "sina" filter. Har man kostat på ett filter vill man ju ha ett som fungerar......
1 svar · 913 läst
·
Krilleman
Krilleman: I 50mm muffen från väggen sätter du med fördel en 50/40 förminskning från Faluplast. RSK: 2910361 Efter den går du vidare med vanliga 40-delar. Enkelt och billigt! [bild]
1 svar · 2,0k läst
·
P
P-KAR: [citat] Tyvärr inte vad jag vet. har dock inte hört mig för.. Men det är just på när det töar som det är som värst. Annars är marken ganska sandig och inte direkt lerig. [citat] Vår kommun erbjuder inget sådant. Här är vi tvingade att ta hand om dagvatten på tomten.
21 svar · 7,7k läst
·
A
AG A: [bild]
2 svar · 813 läst
·
A
2 svar · 813 läst
·
K
Kurtivan: Fint att du uppdaterar hur du löste det!
11 svar · 4,9k läst
·
TheReal_Mats
TheReal_Mats: Tack! Kommer mörkt vatten från ena och ljust från andra. misstänker att flödet är dåligt då nya rör, med mindre dimension, kopplats på äldre mkt grövre rör. Jag ska testa dra ned värmen på samma slinga och se om något ändras…
2 svar · 1,0k läst
·
B
Bambi2: [citat] Nu har jag hittat felet! När jag rörde den röda pinnen upp å ner så startade maskinen, vad är fel då och vad bör jag göra?
2 svar · 3,0k läst
·
N
nova383: [citat]
7 svar · 2,3k läst
·
N
Jocce81
Jocce81: [citat] Tackar! Ska kolla in dem! /Jocce
12 svar · 5,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: PEX har mindre motstånd än kopparrör, det kompenserar för tjockare material. Så 15mm PEX är samma som 15mm koppar förenklat. Tänkvärt är också att 16mm PEX har 30% högre flöde än 15mm PEX.
10 svar · 5,6k läst
H
Harald Blåtumme: Tips: skapa en ny tråd om problem med din vattenburna värme. Hydropress har inget med detta att göra i alla fall inte under den benämningen (liknande tryckkärl kan finnas iofs). Hydropress används för att trycksätta dricksvatten från en vattenpump till div kranar osv. Var noga med att berätta exakt vad det är för problem du ser, vilket rör det pyser vatten genom osv så maximerar du
2 svar · 2,1k läst
·
Löjtnantkapten
Löjtnantkapten: [citat] hej jag behöver ta bort tråden då den innehåller felaktigheter , tack för din tid och energi att försöka hjälpa. mäklaren sade att 20 år på en sluten tank inte är någon ålder alls. Så det hela är förbryllande.
2 svar · 1,1k läst
plåtrickard
plåtrickard: Flytspackel är väl bara väldigt tunn betong i min värld... Så hur det skulle påverka fukten annorlunda förstår inte jag riktigt..
10 svar · 4,5k läst
·
E
eddan89: Hej har samma problem någon som vet vad det beror på?
6 svar · 4,2k läst
K
Kanelbullen123: Hejsan! tänkte göra om lite i tvättstugan och har Hornbach nära till hands. Är det någon som vet vilken tillverkare som har på sina Presskopplingar? obefintlig information på deras sida. Bauhaus verkar ha sitt egna admiral märke, men jag gissar att även där är det någon annan tillverkare. Har någon provat någon av dessa och har några åsikter om dom? Beställa vsh från Rinkaby
0 svar · 1,0k läst
F
failure84: [citat] Tack för det
3 svar · 2,3k läst
·
A
Avemo: [citat] Stäng av pumpen och öppna kranen så att vattentrycket helt försvinner. Mät sedan lufttrycket. Är det högre än tillslagstrycket skall du släppa ut luft och är det mycket lägre än tillslagstrycket skall du fylla på. [citat] Det finns en manometer på vattensidan. Titta vad manometern visar när pumpen startar. [citat] Ju längre intervall desto bättre. Det styrs av
10 svar · 2,4k läst
·
Unikt namn
Unikt namn: Prova med en långringstång om du har någon liggande? Eller kanske skära loss en tårtbit ur plastbiten, så att du sen kan använda en skruvmejsel att gänga ur den. Eller bara försöka bända bort hela plastbiten med en skruvmejsel.
1 svar · 1,3k läst
·
H
henlin431: [citat] Uranet. Det är det jag ser som problemet. 100ug/l är rejält Vi hade 85 i huset och åtgärdade med uranfilter (och separat kalkfilter). 27 papp för allt men då var det filter där jag kan byta filtermassa själv i framtiden. Inte så farligt pris med tanke på livslängden som är rätt bra. Berätta gärna hur det gick. När det gäller radonet inser jag att jag troligtvis omedvetet
4 svar · 2,6k läst
E
Extaz: [citat] Får nog göra så då. Vet du hur man vet om det sluter tätt nog?
4 svar · 2,7k läst
·
A
akewik: Den till vänster är en avluftning
1 svar · 856 läst
·
S
slurren: [citat] Yes precis.
12 svar · 2,3k läst
·
G
gråsten: Upptäckte nyligen stora skador på kakel under ett tvättställ som knappt varit använt de senaste tio åren. Det har uppenbarligen läckt från kopplingar ovan alternativt från vattenlåset. Rörstumpen som förbinder vattenlåset med väggen har lite baklut så det kan ha läckt även där. Ingen läcka märks nu. det är märkligt stora frätskador på kaklet. Vårt vatten är mycket
0 svar · 931 läst
·
Rickard.
Rickard.: Dom brukar läcka när dom är lite halvöppna så det kan du testa innan du köper reservdelar. Angående att det sprutar när du stänger så är bästa lösningen att öppna vattnet i andra änden av slangen så du inte har fullt tryck i slangen när du stänger, då slipper du bli blöt om byxorna.
4 svar · 2,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: För ett par år sen så gjorde jag denna varianten med lite egna prylar som "låg i lådan". https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-sitter-oftast-vattenutkastare-sa-lagt-ned.318999/#post-3003646 Länken som @Demmpa hänvisar till verkar smidig. (y)
2 svar · 2,0k läst
nimhed
nimhed: [citat] Nej, tyvärr inget tips på firma. Jag tror min lösning är enklare, och jag har bara en avloppsledning ut. Så min tanke är att göra det själv. Ville bara vidga frågan lite :)
5 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.