9 342 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Avloppspump utlöser jordfelsbrytaren
Har ett rätt så nyinköpt hus (ett år) och delar avlopp med grannen. Det finns en avloppspump hos mig som pumpar över mitt till grannens trekammarbrunn. Men plötsligt har den börjat bråka med jordfelsbrytaren. Stänger av den (via proppskåpet i källaren), slår på jordfelsbrytaren... och sen ett par minuter senare slår jordfelsbrytaren av strömmen i hela huset igen.
Vad beror detta på?
Har själv inte sett pumpen och är osäker på var den finns.
Vad kostar en ny pump om det nu är den det är fel på?
Och vilken typ av firma skulle vilja ta sig an detta problem om jag inte kan fixa själv, vilket jag såklart helst gör.
Vad beror detta på?
Har själv inte sett pumpen och är osäker på var den finns.
Vad kostar en ny pump om det nu är den det är fel på?
Och vilken typ av firma skulle vilja ta sig an detta problem om jag inte kan fixa själv, vilket jag såklart helst gör.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Inte helt säkert det är pumpen det är fel på.
OM du har en kortslutning mellan nollan - skyddsjord så kan startströmmen från pumpen orsaka att JFB löser.
Då tror man att det är pumpen med det är bara den som triggar felet.
Har själv råkat ut.
Protte
OM du har en kortslutning mellan nollan - skyddsjord så kan startströmmen från pumpen orsaka att JFB löser.
Då tror man att det är pumpen med det är bara den som triggar felet.
Har själv råkat ut.
Protte
Kan vara motorlindningarna i pumpen som blivit överhettade, ev pga utslitna lager. Stäng av strömmen och koppla bort elen till pumpen och mät upp isolationsförmågan mellan de olika anslutningarna på motorn med en megger. Om felet är stort kan det räcka att mäta med bara vanlig ohm-meter. Mät även mellan varje anslutning och skalet/jord. Man måste alltså mäta på motorsidan (inssidan) av motorskyddet. Kanske behöver pumpen plockas upp först.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Någonstans i anläggningen, troligen långt från elcentralen.zingo skrev:
MEN det kan ju också vara fel på pumpen.
MEN innan du går och köper en ny pump så mät om det är pumpen det är fel på.
Protte
Nu har jag dragit upp pumpen och testat lite. Det är en rostfri dräneringspump (prisklass 2.000).
Jag hittade också en klantskarv mellan kabeln från säkringsskåpet och pumpens kabel. Den var nedgrävd i marken...
Jag nystade upp den och satte på riktiga kontakter. Därefter testade jag först med en annan maskin på kabeln från säkringsskåpet och den gick utan att lösa ut JFB. Slutligen sänkte jag sakta ned pumpen tills vippan drog igång den.
Första gången gick pumpen i c:a 20 sekunder, pumpade upp vatten som den skulle, men utlöste sedan JFB.
Andra gången utlöste den JFB direkt då vippan slog på startmotorn.
Tips, idéer?
Jag hittade också en klantskarv mellan kabeln från säkringsskåpet och pumpens kabel. Den var nedgrävd i marken...
Jag nystade upp den och satte på riktiga kontakter. Därefter testade jag först med en annan maskin på kabeln från säkringsskåpet och den gick utan att lösa ut JFB. Slutligen sänkte jag sakta ned pumpen tills vippan drog igång den.
Första gången gick pumpen i c:a 20 sekunder, pumpade upp vatten som den skulle, men utlöste sedan JFB.
Andra gången utlöste den JFB direkt då vippan slog på startmotorn.
Tips, idéer?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Går pumpen uppe på torra land, lyft i vippan och se vad som händer. Men det verkar ganska kört.
Protte
Protte
Vi har också haft problem med pumpen i avloppsbrunnen. Vi byggde Eksjöhus för sex år sedan och har problem flera gånger med att brunnen läcker bajsvatten. Vi kollade noga nu och det visade sig att Onsala-grävaren hade satt ett vanligt utomhuvägguttag inne på kanten av brunnen. Vi har nu listat det temporärt men jordfelsbrytaren går inte att slå på igen. Trist att Onsalagrävaren slarvade med detta. Vet inte vad man ska göra eller varför jordfelsbrytaren inte går att slå på. Hur ska man felsöka?Z zingo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 891 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 891 inlägg
Välkommen till forumet Nirak-Anna.N Nirak-Anna skrev:Vi har också haft problem med pumpen i avloppsbrunnen. Vi byggde Eksjöhus för sex år sedan och har problem flera gånger med att brunnen läcker bajsvatten. Vi kollade noga nu och det visade sig att Onsala-grävaren hade satt ett vanligt utomhuvägguttag inne på kanten av brunnen. Vi har nu listat det temporärt men jordfelsbrytaren går inte att slå på igen. Trist att Onsalagrävaren slarvade med detta. Vet inte vad man ska göra eller varför jordfelsbrytaren inte går att slå på. Hur ska man felsöka?
Inlägget du svarar på är nästan 12 år gammalt. Jag skulle rekommendera att du skapar en ny tråd istället och ger så mycket information du kan, ju mer desto bättre och gärna bilder.
Då det verkar vara problem med att jordfelsbrytaren löser ut skulle jag lagt till i elforumet för att få bäst respons.
Kan ni koppla pumpen till en förlängningssladd som sätts i ett annat uttag som sitter i huset?N Nirak-Anna skrev:Vi har också haft problem med pumpen i avloppsbrunnen. Vi byggde Eksjöhus för sex år sedan och har problem flera gånger med att brunnen läcker bajsvatten. Vi kollade noga nu och det visade sig att Onsala-grävaren hade satt ett vanligt utomhuvägguttag inne på kanten av brunnen. Vi har nu listat det temporärt men jordfelsbrytaren går inte att slå på igen. Trist att Onsalagrävaren slarvade med detta. Vet inte vad man ska göra eller varför jordfelsbrytaren inte går att slå på. Hur ska man felsöka?
Vi gjorde det igår, och då startade pumpen. Sedan skruvade vi loss det gamla vägguttaget och ersatte det med ett temporärt. Det fungerade så länge. Men sen såg vi att jordfelsbrytaren fått igen. Men nu startar inte jordfelsbrytaren trots att vi kopplar bort säkringarna för pumpen.Z zingo skrev:
Klicka här för att svara