wildeside
D Derbyboy skrev:
Jo absolut men problemet här är ju att det är sjövatten i utomhustemperatur. Ställ en hink vatten i solen och fundera på om den kan användas till en dusch efter x dagar.

Stor skillnad mot att hålla kranvatten i dunkar.
Om du använder sjövatten så föreslår jag att du inte har det i hinkar i flera dagar;) Ta färskt sjövatten när du ska duscha.....
Hur varmt tror du att vattnet i tex båten är när sjövattnet är typ 25 grader och det är 30 grader ute och inne i båten är bara att glömma att vara i typ 35 grader och mer.
Även i sydligare breddgrader har dom vatten i båtar, husvagnar och husbilar och dom överlever.

D
Jo men de har inte fyllt tanken i båten med sjövatten.

wildeside
Måste du ha en tank?
Är det inte bättre och enklare att bara köra direkt ur pumpen genom ett enkelt filter till värmare/dusch.

Är det verkligen ett problem? I vår sommarstuga har vi sjövatten till disk och tvätt inkopplat med vanlig vvb och utan annan rening än filtrering. Dricksvatten tar vi ut i dunkar när vi ska dit. Svärföräldrarna hade motsvarande lösning i sin stuga i många år innan de borrade brunn. Jag lever i tron att det är en ganska vanlig lösning i fritidshus och jag har inte hört att det skulle vara farligt för hälsan.

D
wildeside wildeside skrev:
Måste du ha en tank?
Är det inte bättre och enklare att bara köra direkt ur pumpen genom ett enkelt filter till värmare/dusch.
Det är en bra fråga...jag tror det. Den dränkbara pumpen som jag köpt har högt flöde men lågt tryck. Den är alltså precis som en länspump mindre lämplig att koppla till en genomströmningsberedare. eller?

D
D Dublin skrev:
Är det verkligen ett problem? I vår sommarstuga har vi sjövatten till disk och tvätt inkopplat med vanlig vvb och utan annan rening än filtrering. Dricksvatten tar vi ut i dunkar när vi ska dit. Svärföräldrarna hade motsvarande lösning i sin stuga i många år innan de borrade brunn. Jag lever i tron att det är en ganska vanlig lösning i fritidshus och jag har inte hört att det skulle vara farligt för hälsan.
Jag vet inte, återstår att se....

Den lösningen som snart är klar innebär att jag kommer ha en PEM-slang liggandes på gräsmattan uppe vid huset där det (förhoppningsvis) kommer komma massor av bräckt havsvatten. Jag funderar lite på tänkbara lösningar därefter......

D
Pumpen i sjön kommer kanske leverera kring 50L/min i flöde. Trycket, alltså hur många bar det kommer bli har jag inte riktigt koll på.

wildeside
D Derbyboy skrev:
Det är en bra fråga...jag tror det. Den dränkbara pumpen som jag köpt har högt flöde men lågt tryck. Den är alltså precis som en länspump mindre lämplig att koppla till en genomströmningsberedare. eller?
Det går väl att lösa med en tryckströmbrytare och hydrofortank.
Innan jag kan kan uttala mej om din pump fungerar så behöver jag veta vad det är för pump och pumpdata.

wildeside
D Derbyboy skrev:
Det är en EMS UPI 2900T

[länk]

Jo med en hydrofortank blir allt lättare men då har jag havsvatten ståendes.......detr vill jag inte (om det går att undvika).
Titta lite fort på pumpen och informationen står det.
Max antal starter: 20/timma
Stämmer den informationen så måste man ha det med i beräkningen.

D
Stämmer säker, ser inte riktigt hur det påverkar mig.

Om jag kör den tänka lösningen (vilket jag inte riktigt vet vilken den är ännu) så fylls en IBC-tank på 300L kanske varannan dag. Max!

Jag tänker såhär:

Familjen behöver duscha

1) Jag startar pumpen nere i havet manuellt (med telefonen eller knapp). Styrningen sitter vid huset.
2) Pumpen startar och så stänger den av sig automatsikt när IBC-tanken är fylld till 99 procent.
3) Jag kör (om det behövs) någon rening, antingen sandfilter eller bomullsfilter. Har jag en IBC-tank kan jag ju visuellt kika på vattnet och avgöra om det är tillräckligt rent.
4) Startar en pentrypump som pumpar upp det rena vattnet från IBC-tanken till genomströmningsberedaren

300L ger ungefär 60 minuters dusch eftersom beredaren släpper igenom 5L/min

5) När alla duschat klart tömmer jag IBC-tanken via bottenpluggen.

D Derbyboy skrev:
Stämmer säker, ser inte riktigt hur det påverkar mig.

Om jag kör den tänka lösningen (vilket jag inte riktigt vet vilken den är ännu) så fylls en IBC-tank på 300L kanske varannan dag. Max!

Jag tänker såhär:

Familjen behöver duscha

1) Jag startar pumpen nere i havet manuellt (med telefonen eller knapp). Styrningen sitter vid huset.
2) Pumpen startar och så stänger den av sig automatsikt när IBC-tanken är fylld till 99 procent.
3) Jag kör (om det behövs) någon rening, antingen sandfilter eller bomullsfilter. Har jag en IBC-tank kan jag ju visuellt kika på vattnet och avgöra om det är tillräckligt rent.
4) Startar en pentrypump som pumpar upp det rena vattnet från IBC-tanken till genomströmningsberedaren

300L ger ungefär 60 minuters dusch eftersom beredaren släpper igenom 5L/min

5) När alla duschat klart tömmer jag IBC-tanken via bottenpluggen.
Nyfiken att höra om du testat detta? Eller om någon annan har tips på hur man fixar rent duschvatten på en ö? Det är ju alger och luktar inte alltid fräscht att använda vattnet i Östersjön för dusch och disk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.