samovar
Vår varmvattenberedare i sommarstugan rostade sönder i dagarna och när vi testade vattnet visade det pH 5. Vi har kommunalt vatten men hittar inte analyser från vårat reningsverk när jag söker info.

Vad kan man göra? Vad kan det bero på?
Lite svårt att få tag i någon vettig hjälp från kommunen nu i semestertider.

samovar samovar skrev:
Vår varmvattenberedare i sommarstugan rostade sönder i dagarna och när vi testade vattnet visade det pH 5. Vi har kommunalt vatten men hittar inte analyser från vårat reningsverk när jag söker info.

Vad kan man göra? Vad kan det bero på?
Lite svårt att få tag i någon vettig hjälp från kommunen nu i semestertider.
Det är normalt med ett pH-värde runt 8 i svenskt kommunalt dricksvatten. Är pH-värdet under 6,5 så är det tjänligt med anmärkning, och har man egen brunn så rekommenderar Livsmedelverket åtgärder.

Jag skulle felanmäla till kommunen eftersom dricksvattnet som levereras har för lågt pH-värde.

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Hur gjorde du testet?

samovar
bonnier bonnier skrev:
Hur gjorde du testet?
Testade med en urinsticka.

samovar
M martin.sveg skrev:
Det är normalt med ett pH-värde runt 8 i svenskt kommunalt dricksvatten. Är pH-värdet under 6,5 så är det tjänligt med anmärkning, och har man egen brunn så rekommenderar Livsmedelverket åtgärder.

Jag skulle felanmäla till kommunen eftersom dricksvattnet som levereras har för lågt pH-värde.
När vi efter många om och men fick tag i någon på kommunen så sa de att det ligger på pH 5 också, tycker det är konstigt att det ska vara rimligt.

samovar samovar skrev:
Testade med en urinsticka.
Sådana stickor är inte speciellt tillförlitliga, ett prov till ett företag som gör vattenanalys skulle jag ha rekommenderat... men om kommunen nu bekräftar så lågt pH så låter det ju inte bra.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
samovar
bonnier bonnier skrev:
Sådana stickor är inte speciellt tillförlitliga, ett prov till ett företag som gör vattenanalys skulle jag ha rekommenderat... men om kommunen nu bekräftar så lågt pH så låter det ju inte bra.
Ja det är det jag inte riktigt blir klok på. Kan det vara acceptabelt med så lågt pH?

Kan tillägga att det är renat Östersjövatten det gäller om det gör någon skillnad.

Kosta på dig en analys av ett ackrediterat företag som inte har som huvudbusiness att sälja filter och utgå från det resultatet i kontakt med kommunen.
Just nu behöver du en ny beredare. Välj inte koppar. Det räcker med så liten försurning som 6,5 för att förbruka en kopparberedare. Jag vet, "been there".

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
samovar samovar skrev:
När vi efter många om och men fick tag i någon på kommunen så sa de att det ligger på pH 5 också, tycker det är konstigt att det ska vara rimligt.
Det ligger under Livsmedelsverkets gränsvärden, så jag skulle bli väldigt förvånad om det finns en kommun i Sverige som levererar surt dricksvatten. Kanske temporärt från ett litet reningsverk under kort tid (i väntan på reparation). Det är förhållandevis enkelt att höja pH-värdet och hushåll med egen brunn kan göra det.

Även om det inte är farligt att dricka surt dricksvatten i sig så kan det tydligen påverka magen och vad värre är så finns det risk för utfällningar av metaller från ledningsnätet. Sedan har du det stora problemet med ökad korrosion.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
samovar
M MagHam skrev:
Kosta på dig en analys av ett ackrediterat företag som inte har som huvudbusiness att sälja filter och utgå från det resultatet i kontakt med kommunen.
Just nu behöver du en ny beredare. Välj inte koppar. Det räcker med så liten försurning som 6,5 för att förbruka en kopparberedare. Jag vet, "been there".
Tack för tips. Rörmokaren rekommenderade en emaljerad, vad rekommenderar du?

samovar
M martin.sveg skrev:
Det ligger under Livsmedelsverkets gränsvärden, så jag skulle bli väldigt förvånad om det finns en kommun i Sverige som levererar surt dricksvatten. Kanske temporärt från ett litet reningsverk under kort tid (i väntan på reparation). Det är förhållandevis enkelt att höja pH-värdet och hushåll med egen brunn kan göra det.

Även om det inte är farligt att dricka surt dricksvatten i sig så kan det tydligen påverka magen och vad värre är så finns det risk för utfällningar av metaller från ledningsnätet. Sedan har du det stora problemet med ökad korrosion.
Blev också förvånad, blev först runtvisad för de kunde inte svara på vad pH värdet normalt ligger på här men till slut kom jag fram till någon som sa 5. Får försöka ringa igen och höra om det är tillfälligt.

Känner ingen skillnad i smaken, borde man kunna göra det med så surt vatten?

samovar samovar skrev:
Tack för tips. Rörmokaren rekommenderade en emaljerad, vad rekommenderar du?
-Rostfritt fungerar bra om klorid/salthalten inte är för hög.
-Emaljerad fungerar till allt om inte flouridhalten är hög.

Så ska du "finlira" kan du ta hänsyn till detta. Nackdelen med emalj är att den måste vara hel. Emalj har också små porer som gör att vatten kommer i kontakt med metallen i alla fall i liten omfattning. Därför brukar man ha en offeranod. Den måste bytas med jämna mellanrum.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C
samovar samovar skrev:
Känner ingen skillnad i smaken, borde man kunna göra det med så surt vatten?
Om inte annat borde du se att det bubblar kolsyra ur vattnet. Nä, 5 låter helt orimligt, det skulle orsaka en massa problem med vattenledningarna.

Frågan är om det är vatten ut från det kommunala reningsverket (som tar hand om avloppsvatten), eller det kommunala vattenverket (som levererar dricksvatten) som TS frågat om och fått svar på?

Om man blandar ihop de här anläggningarna, så blir det helt enkelt fel.

Normalt så PH-justeras dricksvatten för att hamna kring pH 7, alltså neutralt, innan vattnet skickas ut från vattenverket i ledningsnätet.

Att någon kommun på bred front och långsiktigt skulle skicka ut såpass surt vatten som pH 5 låter mindre sannolikt.

Så kolla på kommunens hemsida, vattenkvalitén brukar redovisas där.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
samovar
S skogaliten skrev:
Frågan är om det är vatten ut från det kommunala reningsverket (som tar hand om avloppsvatten), eller det kommunala vattenverket (som levererar dricksvatten) som TS frågat om och fått svar på?

Om man blandar ihop de här anläggningarna, så blir det helt enkelt fel.

Normalt så PH-justeras dricksvatten för att hamna kring pH 7, alltså neutralt, innan vattnet skickas ut från vattenverket i ledningsnätet.

Att någon kommun på bred front och långsiktigt skulle skicka ut såpass surt vatten som pH 5 låter mindre sannolikt.

Så kolla på kommunens hemsida, vattenkvalitén brukar redovisas där.
Det är dricksvatten, vattenverk, det handlar om.

Har försökt hitta vårat vattenverk på kommunens hemsida men hittar inte just det. Har hittat dh värden men inte ph.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.