734 läst ·
2 svar
734 läst
2 svar
Fel på backventil eller rör
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Finns det nåt sätt att testa om det är fel på backventil i brunnen eller om det finns nåt rosthål i de gamla galvade rören in till huset?
Brunnen var djupare än jag trodde och dessutom var det galvade rör istället för PEM slang, så det blir problematiskt att få upp backventil/filter.
Mer och mer problem med vattentrycket i fritidshuset gjorde att jag tog hem automatpumpen för att testa den och den funkade felfritt när det fanns gott om vatten.
Brunnen var djupare än jag trodde och dessutom var det galvade rör istället för PEM slang, så det blir problematiskt att få upp backventil/filter.
Mer och mer problem med vattentrycket i fritidshuset gjorde att jag tog hem automatpumpen för att testa den och den funkade felfritt när det fanns gott om vatten.
Örat mot röret till brunnen när pumpen stannat. Kanske finns en ventill mellan ( stryp den till hälften ) susar det det då och trycket försvinner. Inget bra, rosthål rör eller backventilen otät. Är rören hela så kan du med fördel sätta en backventil mellan pumpen och brunnen, det blir samma funktion och du behöver inte bada.
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Det är rosthål på röret några centimeter innan det passerar cementring i brunnen.
Svårt skapa tryck när det läcker.
Svårt skapa tryck när det läcker.
Klicka här för att svara