Vatten & Avlopp
krbj: Vet inte om det kan vara till någon hjälp för någon annan, men det hela slutade med att jag sågade av krympmuffen kant-i-kant med röret. Sen kom röris hit och satte i en gumminippel med övergång till 50mm som sedan drogs till nya golvbrunnen. Gjort på 10 minuter. Är väldigt tacksam för alla råd och glada tillrop och jag vill rikta ett särskilt stort tack till dig cpalm som tog dig
BosseHansson: Rensa diket är min åsikt om det är ok för markägaren.
Peter2400: [citat] Jag hade samma problem för 15 år sedan, jag stoppade i en ny anod. Då höll den fyra år till tills det började spruta vatten ur beredaren:) SEN bytte jag till en ny.
andersgd: Hej, Jag planerar att sätta en Biltema PA1301 pumpautomat i sommarstugans kryputrymme för att ordna trädgårdsbevattning istället för att använda grundvatten från brunnen. Sugledningen blir ca 40 meter och ska lyfta ca 3 meter. Vad är lämplig dimension på sugslangen?
Semiproffset: [citat] Kopplingen som sitter på pumpen är för slang med slangklämma. Skruva loss den och byt till en gängad krankoppling med rätt storlek på invändig gänga, typ 1". [bild]
borpålandet: [citat] Lite sprucken i kanterna men i övrigt robust. Tror du den håller för 5 ton?
starmanin: [citat] Sant. Får fråga kommunen vad de anser. Om de är tveksamma kan jag ju alltid be dem göra motsvarande tankeexperiment ;)
LaT: Har en Ikea Voxnan duschblandare som ej går att stänga av. Fastän man stänger den så kommer vattnet med samma tryck igenom den. Har plockat isär på avstängninssidan men ser inga fel.
Maledictus: Det är inte tillåtet, du ska ha en BDT-brunn där fett och tvålrester samlas upp. Men detta är ju under förutsättning att kommunen är inblandad i det hela.
pennybridge: Som avslut på denna tråden så valde jag att byta både tryckbrytaren och motorskyddet. Sedan detta så har det fungerat kanon nu i ca en veckas tid så vi hoppas på att det fortsätter så :)
Skirmisher: [citat] Är den inte bara för att kunna välja vilket håll inkommande vatten ska komma från? Fast det kanske funkar lika bra att använda som t-koppling. En nackdel kanske blir att det blir dåligt tryck i kommoden om man tvättar händerna medans toaletten fylls upp?
Erik Mattsson: [citat] Ok, googlade lite nu och det skulle det ju kunna vara också. Måste nog kolla så det inte fortfarande är ihopkopplat med vattnet i så fall.
PappasHammare: Beställ på nätet och få det hemskickat https://www.rinkabyror.se/
Amrich: Lyfter denna tråd då jag nu står inför samma problem med ett flexrör som är för långt… Jag ska ansluta till ett 110mm plaströr som följer snedtaket men flexröret får bara böjas 45grader vilket gör att det kommer ner i rummet istället för att följa snedtaket. Något tips på hur man ansluter flexröret till ett plaströr om man kapar det? Skarven hamnar på ett ställe som inte
Demmpa: [citat] Filtret sitter på sugsidan av pumpen. Tryckvakten sitter på trycksidan av pumpen. Är det lågt tryck i tryckvakten så ska pumpen/motorn starta. Pumpen/motorn ska kunna starta oberoende om det är vatten i pumpen eller inte (att det inte är bra att köra pumpen torr är en annan sak). Ja, det skulle kunna finnas någon givare som känner av ifall det finns vatten i pumphuset eller
Fasterfia: [citat] Tack för svar! Jag fixade det själv som du skrev. Första egna bostaden och allt känns nytt, men jag lär mig en del :)
Fotografen: Troligen ett nivålarm. Givaren ansluten till "sockerbiten" under knappen till höger, knappen en testknapp. Trafon gör 12 V att jobba med, står "12 V" på lampan.
BirgitS: Det säkraste är väl att höra hur just den mattläggare som du anlitar vill ha det med "ringarna". Okej, det vanligaste är i sådana fall nog att sätta fördelarna bakom kommoden.
cpalm: [citat] Det är inget konstigt att en del av den sanden åkte med upp i huset när man håller på och jucklar med hydrofor och rör. Brukar spola ur systemet ordentligt vid ett tappställe utan sil (typ trädgårdskranen) varje gång man meckat med anläggningen, så att inte skiten hamnar i VVB eller blandarsilarna. Vår röris påpekade att hydroforen var inkopplad på ett sådant sätt att
Krilleman: Fan vad roligt att det löste sig! (y)(y)(y)
SvenD: [citat] Den lossnade snällt med det medskickade verktyget.
Krilleman: Berätta gärna på vilket sätt så byggahus forum kan lära sig något! (y)
herman1: Nu har vi vatten! Den NYA pumpen som de satte in förra fredagen var TRASIG! Tack alla vänliga människor för era råd.
bergquist: Trodde inte man kunde ta bort inlägg men ändå ser jag inte Richards inlag på hur man ska göra. Edit! Aha går visst ta bort svar men inte tråden
JippeKippe: [citat] Ja jag har det och provat stänga den med..
Hjalmare: [citat] Grymt! Inspirerande att se, ska också sätta vattenutkastare nån gång snart
jonil152: Hej tänkte för första gången kakla själv med 30x30 plattor med en golvbrunn. Läste att det skulle vara enklare med en ram på 30 x 30 cm. Nu när jag fick hem den blev jag fundersam. Själva silen har en diameter på ca 15 cm och är ju då lika stor som hela själva golvbrunnen. Kommer det att funka eller har jag köpt en en ram /sil som är till för en större golvbrunn ? Mvh johan [bild]
saiter: Någon som är bra i ”paint” kanske kan ringa in detaljer och förklara så det blir tydligt för dom som inte är så hemma i pannrummet. Kanske dags att forumet gör en rejäl förklaring av husets tappvatten och radiatorkopplingar, lika som Bo Siltberg gjort om elsystemet? //AA
spikar-på-skruvar: [citat] Förstod det som att man isolerar för att förebygga isbildning på vintern och utvändig kondens på sommaren?