Vatten & Avlopp
Lottafred: [citat] Läste för sent. Vi får hålla tummarna att Byggmax fabrikat funkar…
bergquist: Hej alla Håller på att lägga slangar i trädgården för bevattning och önskar dölja paketet med alla kopplingarna som kommer efter vattenpumpen. Vi har tre pemslangar till olika ställen i trädgården och en ingående från pump. Funderar på att köpa någon form av låda att gräva ner med lock som gör att jag kommer åt allt smidigt. Har ni använt Gardena ventilbox V3 utan deras
hogdalen: Stort Tack för hjälpen! Jag börjar detektivarbetet och skall spana in en IR-termometer (InfraRöd?) vid nästa "temabesök". Jag har också koll på ytterdiametern på kopparröret.
TorpAnders: [citat] 80 l/min genom en kortare 1/2" trädgårdsslang. Kör med lätthet 2 eller 3 sektorspridare till spec kastlängd (rundkastande)
Alexn72: [citat] Lite enkel felsökning. Tryck på mittpinnen på ventilen i toppen. Kommer där vatten är blåsan kass. Kommer där luft är allt okej( om än kanske lite lågt tryck) Kommer där inget så har du antagligen en läcka. Är det stressig så koppla på tryckluft och tryck i luft i ca 10s, trycket kommer då var högre( mellan 1-5 bar). Beteendet på till och frånslag borde nu ändras till
PercyP: Ingen brunn hittad än tyvärr. Kom av mig lite i alla andra projekt. Har du lyckats i ditt letande?
Prodigys: [citat] Helt rätt. Mycket beror på dimensionen på stammen samt hur seriösa dom som anslöt var.
PelleSvenne: [citat] Bra frågor. Jag har fått numret till grannen med brunnen, ska absolut ställa dem och höra hur han verkar. Men vi kommer starkt överväga att borra egen brunn, även om det verkar funka bra med grannen… känns dumt att riskera att bli osams med någon man ska bo så nära.
Annaviola76: [citat] själva bostadshuset ligger rätt långt ifrån så det känns mycket osannolikt att det är draget från huvudbyggnaden. Jag tror att vattenledningen är dragen från huvudledning i gatan i såfall
John Karlsson: Det ser så ut. Stoppa ner en dränkpump och kör nån timme för att se om du tömmer den eller om det finns god tillrinning! Nästa steg så kopplar du in elen och köper en Hydrofor som ställs på hyllan där, kopplar in en kran på utsidan och vips kan du vattna i en evighet!
Bananskalare: [citat] Tidigare metoder har krävt mer av teknikern, för att det ska bli bra! Idag använder man strumpa. Den är tydligen lite mer tacksam. Det viktigaste är att man hittar en bra entreprenör.! Sen tror jag att det är de rävarna som tjänar sina pengar på rör kan ha svårt för andra tekniker. Relining har alltid haft ett dåligt rykte eftersom de konkurrerar med rörisarna.
torpalasse: [citat] Uppvärmt till 10° vintertid när vi inte är där. Nu har jag köpt mjuka rör och bockar dem i båge på båda sidor. Sätter ett 16mm vp rör som skyddsrör genom väggen.
Krilleman: Du får inte plats med 75mm rör undertill, det blir för trångt om du ska ha 80mm sockel. Muffarna bygger mer än 80mm. Kör på 50mm om du får reduktionsböjen i din länk att passa. Då kan du även få till lite fall på dina 40cm liggandes.
Real-House: Kommer tryckförhållanden att ändras? Om det handlar om att t.ex. något så enkelt att fylla upp en vattentunna så installera ett tidrelä som aktiverar en magnetventil som öppnar för vattnet. Justera vattentrycket/flödet med lämplig form av injusteringsventil vid behov. Testa och ställ tiden som behövs för att fylla denna behållare.
Wallew43: Det är en IDO bottenventil med kran som sitter i ett tvättställ i tvättstugan , se bilder. Går den att täta eller måste hela bytas? [bild] [bild]
Calle Rosenius: Oj ok, det låter ju rimligt. Det är svart plast under. Ska gräva upp och se. Tack!
Hokke45: Så verkar det hela ha löst sig. Klämringen hade släppt med följd att usvängen men sätet sköts ut vilket gjorde att käglan inte bottnade. Inköp av ny klämring samt korrekt åtdragning verkar ha löst det hela
KMNelhas: Tack, det är bra information. Får nog räkna med att det är 'väsentligt' dyrare - men det får det vara värt.
jeksvard: Jepp Det har vi gjort Denna ventilen är från stenåldern Den har gjort sitt.
TommyC: I vårt fall var orsaken till knackandet i de dåligt klamrade prisolrören en dåligt fungerande backventil i duschblandaren. Det tog lång tid att förstå orsaken. När duschblandaren byttes så upphörde problemet. De flesta blandarna i huset (minns inte exakt) triggade knackandet. Bara varmvattnet var berört av problemet.
Yanzi: Nu har jag varit ute och kollat i stugan. Pumpen är en Cotech JGP-2JH-1200C. Lite siffror som TomTom79 efterfrågar: 1. Tryckmätaren på pumpen visar 2.3-2.5 bar. Specen säger 1.5-3 bar. 2. Nuvarande flöde med en kran öppen är ungefär 14 liter/min. Öppnas en kran till samtidigt sjunker flödet till hälften. 3. Det är ok med 20-25 sek för en 2-liters kastrull från den nya kranen,
tensiden: Det låter väldigt fel att leda dagvatten till en brunn ni tar vatten från. Men tänkbart att någon kommit på den idén någon gång för att ta tillvara på regnvattnet? Men en liten pemslang lär absolut sättas igen just av löv och skit med tiden, så är det menat för att leda bort vatten är det rör avsett för det du vill ha nergrävt. Ser du om slangen mynnar ut i brunnen ni tar
Bygglycka: [citat] Hej! Tack för input och här kommer sen uppdatering. Vi har i gått på i stort vad du och de flesta rekommenderat men det blev ett pumphus med elförsörjning från nya huvudhuset och i pumphuset så finns tryxkströmbrytare och hydropress. Sänkpump från borrhålet förses också med el från nya huvudhuset. Både gamla huset och nya huset får vatten från hydropressen i pumphuset.
tensiden: Om du tappar tryck efter två timmar låter det väl mer som att du inte får upp tillräckligt med vatten? Då får du heller inte något tryck. Annars skulle du märka av det ganska direkt.
krbj: Vet inte om det kan vara till någon hjälp för någon annan, men det hela slutade med att jag sågade av krympmuffen kant-i-kant med röret. Sen kom röris hit och satte i en gumminippel med övergång till 50mm som sedan drogs till nya golvbrunnen. Gjort på 10 minuter. Är väldigt tacksam för alla råd och glada tillrop och jag vill rikta ett särskilt stort tack till dig cpalm som tog dig
BosseHansson: Rensa diket är min åsikt om det är ok för markägaren.