samovar
Ursviken Ursviken skrev:
Emaljerade är standard på Gotland. Vår VVS:are frågade inte ens om vi ville ha koppar.
Jag tänkte att rostfritt skulle vara ett bra alternativ om nu pH låg väldigt lågt men förhoppningsvis är det bara tillfälligt och ska ligga på 8.
 
samovar
C cpalm skrev:
Vad är det för skala på stickorna du använder?
Ju bredare skala, desto svårare att läsa av dem exakt. De jag använder är t.ex. 6,2 - 8,4.
Teststickorna ska klara att visa ph 5-8.5. Men vi testade även på andra vätskor med lägre och högre ph (inom spannet) och fick provsvar åt rätt håll.
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
Vi har e,aljerad varmvattenberedare. Det som är viktigt är att kunna byta offeranod.
’vi har trångt mellan tak och beredare så vi har valt en kedjeanod. Kostar ca 1000 kr hos Rinkeby. Har du en stel anod måste det vara minst 40 cm mellan beredare och tak. Om inte måste du lyfta ner beredaren för att få in en ny anod.
 
samovar
S saltet skrev:
Vi har e,aljerad varmvattenberedare. Det som är viktigt är att kunna byta offeranod.
’vi har trångt mellan tak och beredare så vi har valt en kedjeanod. Kostar ca 1000 kr hos Rinkeby. Har du en stel anod måste det vara minst 40 cm mellan beredare och tak. Om inte måste du lyfta ner beredaren för att få in en ny anod.
Tack för tips, ska kika på det. Hur ofta behöver man byta offeranoden? Eftersom det gäller ett sommarhus så används den mest maj-augusti.
 
samovar samovar skrev:
Tack för tips, ska kika på det. Hur ofta behöver man byta offeranoden? Eftersom det gäller ett sommarhus så används den mest maj-augusti.
Det är beroende på vattenkvaliteten. Vi har rätt mycket salt i vårt vatten så vi behöver byta minst varannat år.
Vi har också beredaren i vårt fritidshus och då jag inte tömmer beredaren när vi inte är där så står ju anoden hela tiden i vatten.
 
  • Gilla
samovar
  • Laddar…
P
samovar samovar skrev:
Jag tänkte att rostfritt skulle vara ett bra alternativ om nu pH låg väldigt lågt men förhoppningsvis är det bara tillfälligt och ska ligga på 8.
Jag har fått lära mej att om man blandar rostfritt och tex järn så kan det bildas galvaniska strömmar och man kan råka ut för punktanfrätningar i den minst ädla metallen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.