D
Tänkte rena bräckt havsvatten så att det går att använda till en genomströmningsberedare mm. Jag vill ha ett system där inget vatten blir ståendes, dvs efter en dusch ska hela systemet tömmas. Jag får vatten till IBC-tanken genom en dränkbar pump. Den dränkbara pumpen kommer antagligen ta med en del alger mm upp i tanken.

Nät jag fyllt tanken med havsvatten (300 L) startar jag sandfilterpumpen (1). Jag tänker köra en billig sandfilterpump från Biltema utan kemikalier. När vattnet är renat genom sandfiltret (300L borde bara ta några minuter) kör jag igång en billig 12v-länspump (2) som ger tryck till beredaren. Biltema har en länspump som ger 32L/min men eftersom det är för högt för genomströmningsberedaren så leder jag tillbaka en del av vattnet till tanken (3). Hur mycket som ska ledas tillbaka kan jag justera med en typ kulventil.

När jag duschat klart öppnar jag bottenventilen på IBC-tanken och tömmer tanken. En IBC-tank borde rimligen var ganska lätt att emellanåt spola rent invändigt med en högtryckstvätt.

Eventuellt ordnar jag något torrkörningskydd för länspumpen samt ett breddavloppet utifall jag missar att stänga av dränkpumpen som ligger i sjön.

Jag vet inte riktigt hur en sandfilterpump fungerar men jag antar att vatten tyvärr blir ståendes i en sådan anläggning. Det abret går nog tyvärr inte att komma ifrån. Eventuellt kanske jag börjar varje duschcykel med att backspola sandfilterpumpen.

Vad tror ni?

• Schematisk bild av vattencirkulationssystem med IBC-tank, pumpar och beredare för havsvattenfiltrering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
Min erfarenhet av sandfilter är att det kan ta ganska lång cyklar innan det blir rent, och att det sker gradvis. Beror naturligtvis på hur rent vattnet är från början, och hur rent vatten som krävs.

Är minflödet på pump 2 32 l/m? Det kanske går att slippa ventil 3, det hela känns lite överarbetat...

D
Tack,

Jag tänker att jag kanske får lära mig hur mycket vattnet måste renas innan det är duschbart (alt typ fylla barnens minipool). Det blir någon form av avvägning mot hur snabbt duschmunstycke slammar igen och beredaren går sönder. I april och november kommer det nog vara mindre växtlighet än i juli/augusti. I augusti behöver jag ju inte kanske ens använda beredaren. Duscha i havsvatten i augusti är helt ok.

Någon form av rening är nog bra att kunna sätta in…….Det är en hel del slämmiga alger som slingrar sig runt benen när man badar.

Jag söker egentligen bara en pump som töms när den använts, hittade en på Biltema som e lite slit o släng.

• Blå och vit länspump med tekniska specifikationer, kapacitet på 32 l/min, och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Jag vet inte hur en Biltemapump reagerar på att strypas från 32 till 5 L per minut. Antagligen utvecklas värme i motorn och den går snabbare sönder. Kanske direkt!?

• Gilla
multix
  • Laddar…
B
När man sätter en slang och en beredare så blir det en strypning av pumpen. Alla lite mer seriösa pumpar har ju en pumpkurva där man ser hur motstånd påverkar flödet. Och vad minflödet är.

Men det är ju lite slit och släng med en sådan här pump på från start.... men nej, den kommer inte dö direkt om den går med för lågt flöde.

wildeside
En länspump ger inte något bra tryck på duschvattnet, bättre att satsa på en tryckvattenpump så att du får tryck på vattnet.
Jag har en liknande lösning i båten men utan reningsverk och tank.
Tryckvattenpump som trycker vattnet genom en filterpatron liknande dom man har till små pooler vidare till gasol genomströmningsvärmaren.
tex
https://www.biltema.se/bat/pumpar/pentrypumpar/tryckvattenpump-116-lmin-2000037332
.https://outl1.se/filterpump-ovanmar...sOfYQu9Ix3on4ba_VPaKorz54iReyUXQaArw1EALw_wcB

D
Tack,

Pentrypumpen är vattenfylld när den inte används, dvs det kommer stå vatten kvar i pumpen.

Filterpatron är en styggelse. I sommarvärmen utomhus växer de igen efter bara några dagar.

Dränpumpar har dåligt flöde men det räcker (och blir över) till en beredare som Max kan ge 5l/min.

D
…..fast det e klart, filtrena till en sån där filterpump kostar 35 kr styck. Kan ju byta ofta (om det behövs, de perioder när det behövs)

D
Om jag gör ett utlopp i botten på tanken och/eller ställer den ovanför inloppet till beredaren borde jag kunna skippa pump till beredaren helt.

Här har jag dock väldigt lite kunskap.

wildeside
D Derbyboy skrev:
Tack,

Pentrypumpen är vattenfylld när den inte används, dvs det kommer stå vatten kvar i pumpen.

Filterpatron är en styggelse. I sommarvärmen utomhus växer de igen efter bara några dagar.

Dränpumpar har dåligt flöde men det räcker (och blir över) till en beredare som Max kan ge 5l/min.
Det va inte flödet jag syfta på utan trycket som pumpen kan ge....
Fördelen med ett enkelt filter är att det kan enkelt tas ur och rengöras och låta ligga o torka när man inte behöver använda det.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Sant, jag har svårt att skilja på flöde och tryck.

wildeside
D Derbyboy skrev:
Om jag gör ett utlopp i botten på tanken och/eller ställer den ovanför inloppet till beredaren borde jag kunna skippa pump till beredaren helt.

Här har jag dock väldigt lite kunskap.
Det är det forumet va tänkt till för.
Att sprida kunskap och erfarenheter.

• Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
D
Egentligen är min noja för stillastående vatten lite överdriven iaf när det kommer till en s k pentrypump, tryckpump. Lösningen är ju precis som framförts tämligen vanlig i båtar.

Jag tror jag är villig att köpa din lösning rakt av…..

wildeside
Jag har och haft lite olika liknande lösningar i jaktkojor, båtar, husvagnar och i sommarstugan i över 35 år och aldrig blivit sjuk av vattnet.
Det jag alltid varit noga med är att vatten som jag ska dricka och konsumera utan kokning har jag i dunkar 5-10 liter som jag rengör och byter vatten ofta.

D
Jo absolut men problemet här är ju att det är sjövatten i utomhustemperatur. Ställ en hink vatten i solen och fundera på om den kan användas till en dusch efter x dagar.

Stor skillnad mot att hålla kranvatten i dunkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.