Jag har en 16mm Pem koppling som jag vill skarva men den nya slangen som ska skarvas på är 20mm. Finns de sådan T-koppling?

Nån?

Enklast är nog att ta en T med gänga på påsticket, så kan du köra en vanlig koppling på det.

Ska du köra plastkoppling eller PRK?

Hängde inte med. Kan du länka till det?
Helst hade man väl velat ha 16x16x20?

Såhär gjorde jag ett koppel när jag byggde en koppling till mitt utekök och samtidigt ville ha kvar ett vattenutkast. Obs, jag är lekman!

• Rörkopplingar och ventiler med priser på skärmvisning, listade för bygg- eller VVS-projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
schween87 och 1 till
  • Laddar…
De lekande delarna använde jag för att kunna få vinklar rätt för ventil och t-kors. Ovan är bara ett exempel på hur du kan tänka.

Eller kan jag jag sätta nån dubbelkoppling där den ansluter? Den jag har idag är 16mm och den nya slangen jag vill få på är 20mm

• Gilla
kabelkaparen
  • Laddar…
Bild av rörkopplingar och slangar, pekande finger, inomhus VVS-fokus, oskarp bakgrund.
Skapa konto
Rörinstallation under handfat med kopplingar, slangar och en hand som pekar.
Skapa konto

R Rolle85 skrev:
Hängde inte med. Kan du länka till det?
Helst hade man väl velat ha 16x16x20?
Vad tänkte du använda för typ av koppling, plast eller PRK?

Jag gjorde såhär med plastkopplingar, dock från 40 till 32 på påsticket, men borde gå lika bra att gå upp i dimension.
Använd i så fall en 16-15R-16 samt en 15R-20 koppling.

Blå vattenledningsrör i grävd grått i jord med gräs ovanför.
Skapa konto

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Ja jag kan skarva ute på slangen också om jag gräver upp den, kan köra på plast som du. Mitt problem är att de inte verkas säljas 16x16x20?

R Rolle85 skrev:
Ja jag kan skarva ute på slangen också om jag gräver upp den, kan köra på plast som du. Mitt problem är att de inte verkas säljas 16x16x20?
Nej, det är lite ovanligare. 20x16x20 finns tex.
Annars (om du har gott om pengar) PRK 20x20x20 med förminskar till 16 där det behövs. Men det är nog förbi 500:-

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Jag har en 16mm pem slang som jag vill skarva på en 20mm pem slang

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.