Vatten & Avlopp
myrstack: [citat] Nej! I detta fallet är reglerna dessutom vettiga då det är en stor källa för stopp.
Håbbe01: Akvarieimporten har nått liknande men en större modell på lager. Butik i Tyringe öppet på lördag. https://akvarieimporten.se/filter-pumpar/luftpumpar
mmergimm: [citat] Ja lite sent nu kanske men höjden är iafall bra så man kan släppa det liksom:sweat:
Målarjanne: [citat] Det kanske är lika bra, är det krångligt att byta när hålen i väggen ser ut som dom gör?
b8q: En 40 mm tjock plastledning (polyeten) troligen för inkommande vatten (40 mm är för smalt för avlopp). Tvärstrecket kan indikera att det finns en avstängningsventil där. Det andra strecket (med en ring, som borde indikera att det finns någon typ av inspektions- eller rensbrunn) är väl antingen avloppsrör eller dagvattenledning.
Puttelino: [citat] Tyvärr står det inget användbart för identifiering. FM mattsson har ett bra forum där deras experter svarar. Dom sa att det i princip är omöjligt att avgöra med gamla blandare som den här. Det kan vara en FM det kan vara Mora. Vad han kunde säga säkert är att reservdelar till omkastaren inte tillverkas längre. Hur det ser ut bakom brickorna har jag inte vågat ge mig på. Har
ifMike: [citat] Jo, det är helt rätt. Gängtätning är bara på de svarta rören som går in i VVB högst upp. Ej klämkoppling där. Jag satte först på de i mitten (du kan se det vita på bilden) men rev bort. Det du ser på bilden nu är bara överblivet på toppen efter jag tog bort från gängerna igen. Lat är kanske ordet.
Sir Duke: [citat] Tack för input! Har runda stenar, men inte små som gårdsgrus, utan stora som ägg Men står i branschregler att man får ha max 22 eller 32 mm, frågan är om det gäller inomhus
klaskarlsson: [citat] Tänk på att inte dra åt fär hårt, och att det tar några sekunder innan vattnet slutar rinna (då avstängningen sitter en bit in) - så man skall dra så man känner att det börjar ta, och sedan vänta tills vattnet slutar droppa - då är det lagom - vrider man extra varv så sliter man ut packningen snabbt...
BSOD: [citat] Järnrör rostar. Naturligtvis kan det rosta så det går läck efter många år (risk för vattenskada), men det som är vanligt förekommande är att rosten skapar en slags förträngning i röret som gör att väldigt lite vatten kommer fram. Det kan vara väldigt lokalt förekommande, så hittar man platsen det är på så kan felet lösas snabbt. Enklast är ju om man kan ta isär
FrökenFunkis: Hej, Tror mig ha liknande problem och undrar om du någonsin hittade rotorsaken?
Hanatsu: Ska installera lite vatten i en minitoa i garaget. Tyckte det verkade smidigt att sätta väggboxar till vattnet då PEX RiR är framdraget. Aldrig monterat sådana innan och blir lite konfunderad över anvisningen. Står bara att den "kan" monteras på en 45 regel. Står inget om vilket avstånd den bör/ska vara på efter färdig vägg eller spelar det ingen roll? Vad jag förstår ska ska
Krilleman: Kopplingen benämns ofta Puschfit eller Tectite i Sverige. Utomlands benämns den nästan alltid "sharkbite". TA (Dagens IMI Hydronics) försökte lansera denna kopplingen tidigt 2000-tal, under namnet TA-tectite. Den floppade i Sverige då. Nu har flera andra tillverkare anammat denna koppling. Finns bland annat på rinkaby att köpa VSH.
Calzonsson: [citat] Jag gjorde lösningen/monteringen med 50 mm avloppsrör som då stack (innan mattläggaren kom) upp ca 70 mm från undergolvet, firman (enmansföretagare) som sedan la våtrumsgolvet (Tarkett) var våtrumscertifierad/auktoriserad (GVK), och hade ingen anmärkning på detta, och jag fick ett våtrumsintyg.
Max79: [bild] Vart köper man ersättningsfilter till miljöpulsen , hittar inget i manualen förmodar att det dax byta dom snart då jag har haft den 2,5 år
Byggarfia: Servitut finns inte. Känns lite svårt att klampa in i pågående försäljning och be om servitut... Huset är fortfarande osålt efter ett halvår ute, de blir inte glada om det här läggs till ovanpå allt..
Demmpa: Det räcker att du gräver bort en del runt röret, rengöra i "muffen" sätta dit röret och fylla igen runt röret. Vill du så kan du sätta ett större plaströr utanför betongröret och fylla upp med mackadam mellan.
Kurtivan: [citat] Jag har lossat låset och det var inga problem lem för vattnet att ta sig förbi där. Fortsatt med att koka vatten och varva Yes och Fenom med hetvatten och nu börjar det ta undan, så fortsätter ett tag till med den metoden.
cergod: Hej, jag köpte en Gustavsberg vattenutkastare / utomhuskran som Bauhaus kränger för 399 kr. Enligt monteringsanvisningen på Gustavbergs webbplats verkar det vara en Vatette? Hur monterar jag denna på bäst sätt och vilka delar behöver jag? Länka gärna till delarna hos t ex Bauhaus, Hornbach eller någon annan butik lämplig för privatpersoner. Kopparröret i bild är 12 mm. Plaströret
Anders Hägg: [citat] Uppdatering. Nu är allt fixat. Det var kretskortet som hade ballat ut. Så nytt kretskort och allt funkar som det ska
AbRhesus: Jag fick installerat två toaletter, ett med s-lås och det andra med p-lås. S-lås toan spolar jätte bra men p-lås toan går tätt efter varje nr2 besök, man får då jucka med toabörsten fram o tillbaka ner i vatten låset så kommer det tillbaks så att man kan spola igen. P-lås toan har en rak 50cm anslutning ut från toan och genom väggen till en 90graders böj. Någon som har ett
Henningelvis: [citat] Då är det nog hög tid att göra ny infiltration.
huberta: Hallå! I februari flyttade jag in i en villa från 72. När vi flyttade in noterade jag att det luktade lite illa i hallen och under diskbänken i köket (som ligger vägg-i-vägg med hallen). Jag tänkte dock inte så mycket på det och lukten har ibland inte varit noterbar. De senaste veckorna har denna lukt ökat i intensitet. Det luktar som sagt i köket under diskbänken. Jag har även
Kardan79: Hej! Jag och min sambo har väntat i 3 veckor på att den byggare vi vänt oss till för hjälp ska dyka upp, och nyss fick jag besked om att de inte kan komma idag heller (har hört alla ursäkter som finns). Det är ett litet "skitjobb", men det måste bli gjort kommande dagar för att vi ska ha någonstans att bo om 2 veckor (måste lägga golvspån kommande dagar). Det är för oss alltså
Alex Holmén: Vill slippa varje månad behöva använda ättika för att bli av med kalk i toaletten ock köket. Hört att man kan installera ett avhärdningsfilter. Funkar de eller finns det bättre sätt?
Eklundh: Hej. Håller på att göra vid vår lilla gästtoalett och har stött på några problem som gör att jag kanske får tänka om. Vi hade tänkt att ha kakel och Klinkers på väggar och golv för att vi tycker det ser trevlig ut. Problemet som uppstått är att VVS rören inte är tillräckligt långa och kopplingarna inte sticker ut tillräckligt. Jag tror mig veta svaret, men måste ändå
Demmpa: Man skruvar på ratten på extrauttaget för att öppna/stänga. https://www.fmmattsson.com/sv/tillbehor/kok/32651519 https://www.fmmattsson.com/storage/7280D527FA9FA5AFBB09FA97925E61CCA52B19BA582AEE6D50C7C6C6C0918D4B/d6ed2d8160f048e1a85fa2a9f7bad0da/pdf/media/74db28a8fad544539428523a4378bf0a/08834100_Extra%20vattenuttag.pdf
Steinarmannen: Jag ser av installationsanvisningarna till ett Roth vattenmätarskåp att man ska täta mellan PEM-slangen och skyddsröret, samt att läckageindikering ska monteras och mynna ut synligt vid ett avlopp för att läckage ska kunna upptäckas. Innebär det att man inte kan/får använda skyddsröret för avrinning om det skulle uppstå ett större läckage i skåpet?
-PC-: Nu är det dags att skaffa nytt lod, men vad ska man välja? På mitt gamla är det tenn med 3 % silver. Nu när jag kikade på Rinkabyrör så hade de även tenn med 3 % koppar, som var skapligt billigare. Vad är skillnaden mellan dessa? Är det bara att det med silver flyter ut bättre och har bättre kapilläregenskaper? Hur stor skillnad är det isåfall? Tacksam för input från någon som