G
gone_fishing: Finns ju även Perfecta pump som är svensktillverkade. Bytte en cirkpump för nått år sedan och Perfecta hade en modell som passade bra och till konkurrenskraftigt pris.
2 svar · 1,3k läst
pacman42
pacman42: Jag har sett dubbelhonor, men de är inte vanliga. Jag har byggt mina med slangstumpar. De är smidigare och går inte sönder så lätt.
8 svar · 4,8k läst
·
M
_Mannen: Det är ok att göra som du tänkt. Men jag hade kapat, i med gumminippel och satt dit en kort bit 50mm avloppsrör för att få vattenlåsets "skarv" i skåpet. Enbart för att i värsta fall kunna plocka ut hela vattenlåstet för rengöring utan att förstöra "tätningen" i skåpet.
6 svar · 1,6k läst
·
B
bergquist: Imorgon är det en ny dag ☺️
17 svar · 10,2k läst
J
jonaserik: Den du länkar till duger och du ska helst ha en stödhylsa för PEM och din dim, då biter kopplingen bättre när slangen blir lite varmare. Den blå drar man för hand och sen med en polygrip ett kvarts varv. till. det ser ut som att växlaren har invändig gänga och då kan du använda lin som tätning i gängan. Men aldrig lin på en invändig gänga på plastkoppling. LInet exspanderar och
3 svar · 1,8k läst
·
A
astolf: Jo, men det är bara att lyfta av huven, tar 2 minuter. Hör av dig om du inte får svar!
8 svar · 1,0k läst
·
StefanJ62
StefanJ62: Det var bottenventilen som hade pajat, trodde inte det eftersom den var bytt för två år sen, men det var tydligen något vajsing med den i alla fall.
8 svar · 1,5k läst
·
S
Sandro09: Har googlat vidare och hittade något du(!) faktistk skrivit tidigare :-) >>Om du har en toalett så behöver du luft. Det funkar med en vakuumventil på ett avstick under handfatet eller liknande. Räcker det, dvs att jag gör som typ bifogat?
7 svar · 3,4k läst
·
B
BSOD: Om tillrinningen i brunnen är låg, så kommer ju vattenytan sjunka ner till ungefär samma nivå som pumpen efter en stund. Om man då sätter ner en pump 50 meter ner, så krävs ju en lyfthöjd på 60m för att få 1 bar tryck (1bar = 10m). 1bar är lågt, det ger inget större flöde, i alla fall med klenare slang. Däremot om tillrinningen är god så kanske ytan bara sjunker några meter
6 svar · 1,8k läst
J
jonaserik: Pumpautomat är bäst, stänger du av kranen så stoppar pumpen och startar igen när du öppnar. 120 meter, se till att du köper en pump som kan ge minst 3,5 bar. Står i specen för varje pump
1 svar · 1,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: Köp ett handtag och skruva fast på den andra ledningen.
1 svar · 1,2k läst
·
Tobbebob
Tobbebob: Tackar så långt, det verkar stämma. Då är frågan var man hittar en butik som säljer sådana. De ser ut som att de funnits på Byggmax förut men verkar inte finnas kvar där. Letar vidare efter någon som kan tillhandahålla reservdelar. [citat] [citat]
6 svar · 1,8k läst
·
N
NightRider: Svarar mig själv - det visade sig mycket riktigt vara en blockering i slutet av avloppsledningen, precis innan trekammarbrunnen. Några minuter med rensband och vattenslang gjorde susen. Har inte haft stopp på säkert 15 år, så misstänker byte av toapapper. Det går ju inte att få tag på Extra längre, så numera är det betydligt tjockare och mjukare papper som används, tror det suger
16 svar · 12,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Ja sätt dit ventilen och slå på vattnet i huset direkt. Går prima! Bakstycket på din vattenutkastare, kan du lossa och vrida 90º. Köp då även en 15mm vinkel också så får du ihop det med kopparrör. Kopparrör behöver du inte beställa. Köp en snutt hos lokal röris eller på en bygglada. Inköpslistan blir då:
6 svar · 2,4k läst
·
wildeside
wildeside: Ska man arbeta säkert så bör hålet va bredare. 1 meter brett och 1,5 meter djupt är rena dödsfällan för spadgubben och den som ska byta rören. Om man ska göra riktigt efter boken så ska man ha 45 graders släntkanter, men då skulle gropen bli 3 meter bred:thinking: blir många kubik att ösa upp.:crysmile: Sen kan man använda lite sunt förnuft om släntkanterna om man är van att
8 svar · 976 läst
Mike Gyver
Mike Gyver: [citat] Som jag skrev så har jag eg ingen aning, men att 3 veckor inte låter som tillräckligt lång tid för att stänga av... Ordvalet *Vettigt* kan jag ångra att jag använde dock. Innan man duschar bör man hursomhaver ha låtit temperaturen återgått till fullt och spola ur munstycket m varmt vatten. Det är när vissa bakterier får möjlighet att via duschdimman ta sig in i
80 svar · 14,5k läst
·
handen mitt i tummen
handen mitt i tummen: [citat] Ok ska kika lite mer hur det ser ut.
4 svar · 1,1k läst
·
johnnur
johnnur: Ja, jag vet inte vad jag gjorde. Jag petade in en tunn ståltråd och grejade runt lite, och nu fungerar den. Kändes inte som om jag kom åt någon knapp eller liknande. Märkligt. Men viktigast är att den fungerar så klart :)
4 svar · 4,6k läst
·
E
Einh: Jag tycker att jag dessutom har lågt tryck i hela systemet. Bara 2 bar. Är det verkligen tillräckligt för att transportera vatten från en källare upp 2 våningar?
4 svar · 1,3k läst
D
Daniel 109: Nackdelen är att man får luft i kranarna om det blir strömavbrott. Annars fungerar det.
3 svar · 1,9k läst
·
Rickard.
Rickard.: Varför vill du använda pex-kopplingar på koppar? Ska du nu spara pengar på att göra detta själv så tycker jag du ska satsa några av dom sparade pengarna på att köpa "proffs"kopplingar och undvika biltema. Det finns i princip oändligt med olika lösningar och ett T rör direkt ur väggen kan en vettig om du vill ha rören upp och ner. Ett VA 15-15-12 T rör skulle passa bra då du kan
7 svar · 2,3k läst
·
Janus82
Janus82: I produkbeskrivningen så bör det ju stå vad det är för dimension på kopplingen., sannolikt 15 mm. Så en snutt 15mm rör och en ny klämring till den övre kopplingrn så bör det gå bra.
4 svar · 2,4k läst
·
daddydj
daddydj: Finns det andra märken än Mertro Therm som kör med emalj och en patron som inte sitter i vattnet? Jag bangar inte lite eget jobb men känns lite onödigt att hålla på och byta elementet.
13 svar · 5,7k läst
·
A
Awes78: [citat] Funkar fint för syftet just nu.
7 svar · 1,4k läst
·
T
tergo: silikonfett att smörja o-ringar med gissar jag på
1 svar · 1,5k läst
·
X
x31xx: [citat] Tusen tack!
2 svar · 1,2k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Ifö Spira? Ingen spolkant på insidan.
2 svar · 1,4k läst
·
MathiasS
MathiasS: det är ju någon som har limmat den gråa gängade delen i breddavloppet och det undre röret ser ju ut att ha helt fel dimension så det har man kluddat dit på liknande vis. Tror du har väldigt svårt att få isär det där utan att förstöra breddavloppet. Kanske om du lägger ett lodrätt snitt i den gråa delen så att du kan spräcka den.
1 svar · 1,2k läst
·
M
myrstack: [citat] Nej! I detta fallet är reglerna dessutom vettiga då det är en stor källa för stopp.
12 svar · 7,3k läst
·
H
Håbbe01: Akvarieimporten har nått liknande men en större modell på lager. Butik i Tyringe öppet på lördag. https://akvarieimporten.se/filter-pumpar/luftpumpar
1 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.