G
Vår borrade brunn från 2016 har några problem med några ämnen. När jag läser på om vattenfilter så skulle jag behöva tre olika filter. Alltså 3 olika behållare "filter" för att lösa vattenkvalitén. Varför skulle man inte kunna göra en egen häxblandning och lösa "nästan" allt i ett filter? Som kanske är lite större i storlek så klart.

Problemet:
Managan 3.5
Hårdhet 11
PH 7.4
Radon 850

För att lösa dessa problem skulle jag behöva ett järn/managanfilter + Avhärdningsfilter + Radon filter. Får bygga ut huset..

Har ett filter liggande (Ej i burk ännu) med luftinjektor och gjord för att ta bort Järn och Mangan modell större. Med hjälp av luftinjektorn borde inte mer kalk behövas i toppen av filtermassan som vanligtvis finns i järn/managan filter (för att fälla ut järnet). Detta löser luftinjektorn antagligen för det hårda vattnet jag har på 11. Vill inte öka på hårdheten genom att tillföra mer kalk. Istället för kalken skulle man inte kunna lägga aktivt kol istället i detta lager? Kolet kommer bli mättat med Radon med tiden och behöva bytas ut. Men eftersom det ligger högst upp. Skulle man rätt enkelt kunna byta ut toppen där kolet ligger 1 gång per år eller var 6 månad. Vilket man ändå får göra på ett enbart kol filter som är gjort för att reducera Radon.

Ett annat alternativ är att det finns avhärdnigsfilter som tar bort järn/managan med inte så effektivt och jag förstått det rätt?

Att sänka hårdheten i vattnet måste salt tillsättas och och det går nog inte att göra i denna häxblandning. Synpunkter?

Några frågor till expter inom området:
Om du har ett järn/managan filter med luftinjekto utan andra modifieringar?. Vad mer ändras med vattenkvalitén? Radon? PH? Hårdhet? Annat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.