Jag vill byta ut mitt mitt Olofström vattenlås till ett nytt och hittade en lista i en äldre tråd men ingående delar.
- Övergångar för rullgängad stos
- Vattenlås
- Guminippel

Hiur sitter röret intill diskhon? Är det bara att rycka? Eller ska det skruvas av?
 
  • Vattenlås under diskho med rörkopplingar, övergångar och rullgängad stos markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Ett vanligt problem när Olofströmare är monterade är att gängade delarna som kommer ner från diskbänken pekar åt olika håll vilket gör att det kan bli svårt att få ett nytt vattenlås tätt.

För demontering gänga av den undre koppen med en hink under, gänga av dom runda delarna som sitter från diskbänken klicka isär vid det stående rördelen sedan armen lös.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Filles11
  • Laddar…
Gick superbra! Monteringen kvar...

Hur ska vattenlåset monteras till röret som sitter i stommen? Gumminippeln passar på vattenlåset men går inte att gänga till röret i stommen.
 
  • Vattenlås och rörinstallation under en handfat med synliga rörstammar och ej monterad gumminippel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Du får dra upp det sista röret från Olofströmaren i golvet så du kommer åt att montera en ny gumminippel och där ansluter du det nya vattenlåset.
Var försiktig brukar finnas en inre teleskopisk del på röret så du inte tappar ner den i avloppet
Det ser ut som du monterat det nya vattenlåset helt fel.

Jag tycker man ser tydligt på ditt foto att dom gängorna från diskbänken pekar åt olika håll.
När du är klar fyll upp båda hoarna och gör en täthetskontroll.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Den sista Olofströmaren lär väl sitta i golvet, vilket är under köksstommen. Känns som överkurs för mig.
Tackar för otroligt bra hjälp ändå.

Jag ska definitivt nämna gängorna för rörmokaren.
 
  • Gilla
Filles11
  • Laddar…
P
F Filles11 skrev:
Den sista Olofströmaren lär väl sitta i golvet, vilket är under köksstommen. Känns som överkurs för mig.
Tackar för otroligt bra hjälp ändå.

Jag ska definitivt nämna gängorna för rörmokaren.
Bjuder på ett gammalt foto på ett udda Olofström vattenlås med tre armar och koppar. :crysmile:
Notera äggskal rören från Uponor.
 
  • Gamla Olofström vattenlås med tre armar och kopparledningar under en blå föremål, med Uponor äggskalsfärgade rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Filles11
  • Laddar…
Magrand Magrand skrev:
Synd att ta bort bef. teleskoprör med uppvikta plastmattan.

Mät inv. Í bef. Teleskoprör. Tror det är ca 65 mm.
Ev. Kan en sådan här gumminippel passa.
[länk]

Annar är väl bef. teleskoprör 75 mm utv. Om man kapar bort gängan, trycker på en 75 d-muff + den gumminippel du redan har så ska det funka.
Jag använde mig av den gumminippeln och det fungerade hur bra som helst!
Tack!
 
  • Gilla
Magrand
  • Laddar…
Magrand Magrand skrev:
Synd att ta bort bef. teleskoprör med uppvikta plastmattan.

Mät inv. Í bef. Teleskoprör. Tror det är ca 65 mm.
Ev. Kan en sådan här gumminippel passa.
[länk]

Annar är väl bef. teleskoprör 75 mm utv. Om man kapar bort gängan, trycker på en 75 d-muff + den gumminippel du redan har så ska det funka.
Hej länken funkar inge och jag har samm problem. Kan du eventuell skicka nytt länk. Tacksam
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.