Jag vill byta ut mitt mitt Olofström vattenlås till ett nytt och hittade en lista i en äldre tråd men ingående delar.
- Övergångar för rullgängad stos
- Vattenlås
- Guminippel
Hiur sitter röret intill diskhon? Är det bara att rycka? Eller ska det skruvas av?
- Övergångar för rullgängad stos
- Vattenlås
- Guminippel
Hiur sitter röret intill diskhon? Är det bara att rycka? Eller ska det skruvas av?
Ett vanligt problem när Olofströmare är monterade är att gängade delarna som kommer ner från diskbänken pekar åt olika håll vilket gör att det kan bli svårt att få ett nytt vattenlås tätt.
För demontering gänga av den undre koppen med en hink under, gänga av dom runda delarna som sitter från diskbänken klicka isär vid det stående rördelen sedan armen lös.
För demontering gänga av den undre koppen med en hink under, gänga av dom runda delarna som sitter från diskbänken klicka isär vid det stående rördelen sedan armen lös.
Redigerat av moderator:
Du får dra upp det sista röret från Olofströmaren i golvet så du kommer åt att montera en ny gumminippel och där ansluter du det nya vattenlåset.
Var försiktig brukar finnas en inre teleskopisk del på röret så du inte tappar ner den i avloppet
Det ser ut som du monterat det nya vattenlåset helt fel.
Jag tycker man ser tydligt på ditt foto att dom gängorna från diskbänken pekar åt olika håll.
När du är klar fyll upp båda hoarna och gör en täthetskontroll.
Var försiktig brukar finnas en inre teleskopisk del på röret så du inte tappar ner den i avloppet
Det ser ut som du monterat det nya vattenlåset helt fel.
Jag tycker man ser tydligt på ditt foto att dom gängorna från diskbänken pekar åt olika håll.
När du är klar fyll upp båda hoarna och gör en täthetskontroll.
Redigerat av moderator:
Synd att ta bort bef. teleskoprör med uppvikta plastmattan.
Mät inv. Í bef. Teleskoprör. Tror det är ca 65 mm.
Ev. Kan en sådan här gumminippel passa.
https://faluplast.se/sv/hem/produkt...umminippelrsk-31066508340-50mm-6440-50m__1162
Annar är väl bef. teleskoprör 75 mm utv. Om man kapar bort gängan, trycker på en 75 d-muff + den gumminippel du redan har så ska det funka.
Mät inv. Í bef. Teleskoprör. Tror det är ca 65 mm.
Ev. Kan en sådan här gumminippel passa.
https://faluplast.se/sv/hem/produkt...umminippelrsk-31066508340-50mm-6440-50m__1162
Annar är väl bef. teleskoprör 75 mm utv. Om man kapar bort gängan, trycker på en 75 d-muff + den gumminippel du redan har så ska det funka.
Bjuder på ett gammalt foto på ett udda Olofström vattenlås med tre armar och koppar.F Filles11 skrev:
Notera äggskal rören från Uponor.
Jag använde mig av den gumminippeln och det fungerade hur bra som helst!Magrand skrev:
Tack!
Hej länken funkar inge och jag har samm problem. Kan du eventuell skicka nytt länk. TacksamMagrand skrev:
https://faluplast.se/produkt/3106650S Susana Pizarro skrev:
Klicka här för att svara


