Ta en bild från sidan så ska jag kolla om det är möjligt att rädda med de delar ni har. I alla fall temporärt.

Närbild på en svart plastanslutning och en mässingsventil eller koppling, möjligen del av en maskin eller rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart plastslang kopplad till metallenhet med gängad anslutning, närbild, industriella eller mekaniska komponenter.
Skapa konto
Ett öppet vitt plaströr med svart insida på en grön träyta, med kablar och betongvägg i bakgrunden.
Skapa konto

Det där ser inte helt hopplöst ut. Kan nog bara vara felmontering från början. Då bör det gå att rädda.

Längst ner på denna sidan så finns det en bra monteringsanvisning.
https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/tryckror-pem-delar/prk/

Jag ritade lite i en av deras bilder för att underlätta lite.

Två rörkopplingar, förenade av muffsammanfogning, märkt med röd pil och gröna måttmarkeringar mot orange bakgrund.
Skapa konto

Den grå linjen jag ritat till symboliserar tryckskruven innan röret stuckits i. Tryckskruven ska bara skruvas i mycket lätt några varv för hand innan montering! Mät upp det gröna måttet, och markera det på slangen.

Röda linjen är där tryckskruven slutar. Som du ser så ska slangen gå in betydligt längre än tryckskruvens längd. Oftast är det här det blir fel när man återmonterar PRK. Eftersom tryckskruven redan är lite ihoptryckt så tror man att det är stopp längst in i tryckskruven, men slangen ska in betydligt längre.

Stick in slangen och var noga med att den kommer hela vägen in till märket. När du sedan drar åt kopplingen så kommer tryckskruven krypa in i kopplingen, men inte slangen. Det är alltså helt ok att det är ca 5-10mm mellan märket och skruven när kopplingen är åtdragen.

Vill man dela en korrekt monterad PEM-koppling så är det bästa att skruva ur tryckskruven helt med slangen kvar. Men man måste vara försiktig när man sätter tillbaka slangen så tryckskruven tar gäng på rätt vis.

Ett tips för att trycka röret rakt uppåt med stor kraft är att använda en kofot mot plankan du har under den nedre kopplingen. PEM-rören och kopplingarna är väldigt robusta.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
Tack för ditt uttömmande svar! Vi provar om någon dag igen när vi är tillbaka på ön.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Hej.
Vi fick vattnet att fungera under 3 dygn men sedan plötsligt slutade vattnet rinna i kranen. Tog slut ganska hastigt när jag spolade i kranen. Kollat säkring och el som är ok. Hur kan man kolla om brunnen sinat eller om det är pumpen som slutat fungera?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.