Har bytt tryckregulator som tidigare löst problemet att pumpen inte slagit av. Problemet har tidigare varit att trycket i pumpen blivit för högt då den släppt från slanganslutning i pumphuset. Denna gång har problemet fortsatt trots byte av tryckregulator. Vad kan nu vara problemet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1: sök på problemet, finns otaliga trådar om samma fel.
2:Tryckkärlet kan vara trasigt eller tomt i luft, det resulterar i att pumpen går av och på hela tiden.
3: mindre troligt men kan vara backventilen i pumpen, då slår pumpen av och på också, men mer sällan, kanske 3-20 sekunders intervaller.
2:Tryckkärlet kan vara trasigt eller tomt i luft, det resulterar i att pumpen går av och på hela tiden.
3: mindre troligt men kan vara backventilen i pumpen, då slår pumpen av och på också, men mer sällan, kanske 3-20 sekunders intervaller.
Är det en av PEM-slangarna som släppt? De kan göra det avtryckstötar också, men det sitter i så fall ihop med att hydropressen inte fungerar, den ser lite rostig ut så det är mycket möjligt att gummiblåsan är trasig i den.
I andra änden på hydropressen sitter det en tryckventil, likt en bildäcksventil. Kommer det luft eller vatten i den när du trycker?
I andra änden på hydropressen sitter det en tryckventil, likt en bildäcksventil. Kommer det luft eller vatten i den när du trycker?
Hej.
Nu har vi bytt hydropressen idag samt tidigare tryckregulatorn. Tyvärr släpper pumpen anslutning till röret. Tidigare har det berott på tryckregulatorn. Ser släpper direkt. Har fungerat tidigare. Kan det vara PEM-röret trots att vi bytt hydropressen? Behöver detta tätas? Eller något annat?
Nu har vi bytt hydropressen idag samt tidigare tryckregulatorn. Tyvärr släpper pumpen anslutning till röret. Tidigare har det berott på tryckregulatorn. Ser släpper direkt. Har fungerat tidigare. Kan det vara PEM-röret trots att vi bytt hydropressen? Behöver detta tätas? Eller något annat?
Svårt att se på bilderna eftersom du tagit dom uppifrån, men det ser som ett klassiskt exempel på felmonterad PRK-koppling.
Slangen måste bottna i mässingshylsan innan åtdragning. Dvs, den ska gå 5-10mm genom tryckskruven. Lossar man en rätt monterad PRK genom att skruva loss hela tryckskruven så ser man tydligt hur tryckskruven har pressat sig fast i slangen.
Har det börjat glida isär så brukar både den vassa kanten på tryckskruven och slangens utsida vara så skadade så de behöver bytas. Även om det varit rätt monterat. Det brukar kunna hända om kopplingen plockats isär på fel sätt så man drar ur slangen med våld med tryckskruven kvar halvurskruvad.
Så skaffa en slangstump, två tryckskruvar och två kompensationshylsor och montera om allt enligt monteringsanvisningen så blir det bra.
Kompensationshylsa är en rätt ny grej som numera ska användas just för att slangen inte ska deformeras och problem liknande ditt ska uppstå.
Tryckskruv:
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-431-tryckskruv-for-pe-ror-25x25r-utv/
Kompensationshylsa:
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-420-kompensationshylsa-pn10-12-25/
Kolla storleken på slangen. Jag länkade 25mm delar, men det finns fler. Behöver du en kort slangstump kan du säkert få tag i det på en rörfirma eller en markfirma.
Slangen måste bottna i mässingshylsan innan åtdragning. Dvs, den ska gå 5-10mm genom tryckskruven. Lossar man en rätt monterad PRK genom att skruva loss hela tryckskruven så ser man tydligt hur tryckskruven har pressat sig fast i slangen.
Har det börjat glida isär så brukar både den vassa kanten på tryckskruven och slangens utsida vara så skadade så de behöver bytas. Även om det varit rätt monterat. Det brukar kunna hända om kopplingen plockats isär på fel sätt så man drar ur slangen med våld med tryckskruven kvar halvurskruvad.
Så skaffa en slangstump, två tryckskruvar och två kompensationshylsor och montera om allt enligt monteringsanvisningen så blir det bra.
Kompensationshylsa är en rätt ny grej som numera ska användas just för att slangen inte ska deformeras och problem liknande ditt ska uppstå.
Tryckskruv:
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-431-tryckskruv-for-pe-ror-25x25r-utv/
Kompensationshylsa:
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-420-kompensationshylsa-pn10-12-25/
Kolla storleken på slangen. Jag länkade 25mm delar, men det finns fler. Behöver du en kort slangstump kan du säkert få tag i det på en rörfirma eller en markfirma.



