B
BrunoK: Jag ser att jag på första bilden skrivit fel på bildtexten så här kommer en korrekt variant. [bild]
1 svar · 1,1k läst
·
S
Screew: [citat] Jag brukar stänga av direkt efter mätaren, men huruvida det är rätt eller fel vet jag inte. Men sen är det ju bra att motionera ventilerna ibland har jag hört
12 svar · 1,5k läst
·
P
PerAÖ: [citat] Ok! Så det är nån slags felskrivning att mullådan ska vara full hela tiden? De kanske menar att komposteringskammaren ska vara full? Men vad avgör vilken del (alltså vilken fraktion) av komposten som åker ner? Man vill väl att det ska ha förkomposterats/blandats om ordentligt innan det åker ner i mullådan.
8 svar · 8,4k läst
S
sepani: jag gissar att jag kommer behöva byta spillbrunn, dräneringsbrunn och dagvattenbrunn. Det inkluderar även ett grävarbete. Någon som vet på ett ca vad ett sådant byte går loss på? Min dränering tänker jag tills vidare i övrigt inte röra i. Trodde kanske det var tvärstopp i denna men så verkar det inte vara då den läcker till spillvattnet..
12 svar · 2,5k läst
·
D
Daniel 109: Då borde den inte kunna pulsera som du skriver.
18 svar · 2,4k läst
G
Genomklok: Testa att låta bli att spola ett dygn eller flera, så hinner kanske kornen sjunka ner under det djup som pumpen verkar inom. Det är min killgissning...
1 svar · 558 läst
richardtenggren
richardtenggren: [citat] Så gjorde jag i köket, fast där hade jag slang uppåt och neråt, dock körde jag med push-fördelare :) [bild]
16 svar · 1,3k läst
·
B
Benjamin91: Hej!! En fråga angående pex-rör. Biltemas pex-rör, bra eller dåliga? Finns två sorter att välja mellan, en blå för tappvatten och en röd för element(oxygenspärr). Kan man använda den röda för kall- och varmvatten?
0 svar · 869 läst
P
Anonymiserad 623099: Jag förstår. Det finns tyvärr inget trycksatt vatten i området, bara en brunn för dricksvatten som man hämtar med hink. Men pumpen kan nog fungera.
4 svar · 1,2k läst
ådal
ådal: [citat] Det måste den, men läs igenom Björkskärs varning först 👍
10 svar · 9,2k läst
·
W
williamspäron: Tack för svar. Var på krauta och köpte pryttlar för att förlänga rören en smula och klämringar. Känns stabilt nu. [bild]
3 svar · 1,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: 1/2" ser uta att vara den rätta efter dina mått som är noterade. 👍 👍
3 svar · 1,3k läst
·
J
jonaserik: Prova först med vanlig matolja, den flyter ovanpå och dunstar inte så fort, klarrt lite försvinner.
3 svar · 2,7k läst
·
J
Josth: Om du går ut genom ytterväggen från teknikrummet så måste vattenröret förses med värmekabel. Egentligen ska du gräva ur ett djupt dike under huset och under garaget och borra upp genom golven och ansluta till vattnet. Om det är ganska nära till garaget är det lika bra att ta både kall- och varmvatten. Glöm inte avlopp i garaget. Ska du bara ha en utkastare på utsidan garaget går
2 svar · 3,3k läst
·
J
Jan_G: Den ser ut EXAKT som min, så ja den ska fungera.
1 svar · 1,5k läst
Fairlane
Fairlane: Hur är det för grannarna? Hur är det för grannfastigheterna? Har föreningen/hyresvärden haft spolning?
11 svar · 1,8k läst
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Ja det hade lönat sig att vänta ett par dar. Men nu sitter guldet på plats och vattnet är igång.
6 svar · 880 läst
·
P
Pistol: Tänkte bara uppdatera den här tråden för framtiden om någon annan stöter på samma problem. Problemet var pumpen. En Grundfos SQE-2 100. Som jag förstod det handlar det om att när pumpen slutar pumpa/stänger då gör den ibland ett litet ryck som gör att den hoppar ur sitt fäste som sitter på röret från pumphålet. Vi hade dit vår VVS-firma tre gånger innan vi lyckades lokalisera
4 svar · 3,0k läst
·
L
Lghperson: [citat] Ok så det luktade inte bara i breddavloppet? Det där det luktar för oss i ett helt nytt hus.
22 svar · 30,7k läst
Strip
Strip: Nä, jag fick faktiskt aldrig nåt svar. Jag bestämde mig för att ladda lite ovan gränsen (typ 2.0 eller nåt sånt, minns inte) och justerade ner tryckströmbrytaren. Det höll åtminstone till 2015 när vi drog in kommunalt vatten. Det lägre trycket i kranen vänjer man sig vid väldigt fort.
9 svar · 33,8k läst
·
M
mxlmxlm: Som information till eftervärlden så sitter det en liten gummihatt i backventilen/insuget som kan bli dålig med åren. Det går att byta bara den, vilket jag gjorde. Det ordnade läckan. Finns t.ex. att köpa här: https://billigtvvs.se/vvs/hydrofor/backventil-lock-till-micronizer-luftinjektor/
3 svar · 2,8k läst
·
W
Wallborg: [citat] Hej, Det löste sig av sig självt efter att ha använt vattnet i ett par veckor, filtret behöver nog spolas igenom ordentligt.
5 svar · 4,6k läst
G
Greggen: Det var precis som Birgit gissade på, spygatten i källartrappan som anslöt. Fixade ett insektsnät i den och ett i brunnen där spygatten ansluter. Sen en ny rensplugg på det. Så nu hoppas vi på mindre spindlar i källaren (och inga sniglar ;)).
6 svar · 2,9k läst
·
T
Trumslagarpojk: Slutrapport. Nu har jag pumpat ur vattnet halvvägs och låtit det rinna upp, och upprepat det fyra fem gånger och nu verkar det vara klart. För andra som läser så är det viktigt att veta att brunnen är grävd djupare på samma plats som den var tidigare. Så det är väntat att det ska vara bra vatten, I alla fall av samma kvalitet som tidigare. Tack för all input!
12 svar · 4,1k läst
J
jonaserik: Är det ett betonglock på brunnen så är det inte tätt, så bry dig inte.
1 svar · 2,1k läst
A
Annika Falkemo: [citat] Så får det bli helt klart 👍
12 svar · 6,1k läst
·
ådal
ådal: Det var ett riktigt fynd. Snyggt!
1 svar · 1,6k läst
·
B
BSOD: Prydligt ;)
16 svar · 4,6k läst
·
S
Småhusägare: [citat] Vill minnas att det var denna jag köpte: https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-vattenutkastare/gustavsberg-spindelforlangning-400-mm Det var den större käglan som användes. Finns inte så mycket inuti själva kranen utom de två o-ringarna. Eftersom att min kran börjat läcka igen så funderar jag på att byta ut dessa mot dito i EPDM-gummi från Kullagret.com.
5 svar · 7,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Frågan är kanske om du har en Delta-brunn eftersom någon har känt sig tvungen att skära till kanterna på vattenlåset.
12 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.