Byggahus.se
Hej,
Har sedan 2 veckor tillbaka en nyborrad brunn. Vi borrade 140 meter men det var dåligt med vatten så vi tryckte den också (sprängde?”).

Vi spolade ur ca 7 kbm vatten från borrhålet efter borrning och i ungefär två veckor har vi haft klart och fint vatten.

Ikväll däremot blev vattnet gult och det låter konstigt från borrhålet. Är det någon som vet vad det kan bero på? Har brunnen sinat?

I filmen hör ni ljudet

.
 
  • Gilla
Gunnegnu och 1 till
  • Laddar…
En liten uppdatering till alla för framtiden - det verkar vara adaptern i foderröret som har hoppat ur sitt läge. VS skall kolla på det imorgon och jag återkommer med en uppdatering.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Skulle säga att det låter som en läcka...
Jag hade stäng av pumpen till de är åtgärdat
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Skulle säga att det låter som en läcka...
Jag hade stäng av pumpen till de är åtgärdat
VS-killen har varit på plats nu och det var en packning som kommit snett. Allt är åtgärdat och allt fungerar igen.
 
  • Gilla
cleese och 4 till
  • Laddar…
Tänkte bara uppdatera den här tråden för framtiden om någon annan stöter på samma problem.

Problemet var pumpen. En Grundfos SQE-2 100. Som jag förstod det handlar det om att när pumpen slutar pumpa/stänger då gör den ibland ett litet ryck som gör att den hoppar ur sitt fäste som sitter på röret från pumphålet. Vi hade dit vår VVS-firma tre gånger innan vi lyckades lokalisera problemet och när det var löst så har problemet inte uppstått igen.

Så med andra ord - se till att pumpen inte kan hoppa ut sitt fäste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.