Hej. Jag har under ett några år upplevt att jag haft minskad vattentillförsel i min borrade brunn.

Brunnen är 110 meter djup och borrades för 12 år sedan. Vattentillrinningen var då 3-5 minutliter.



Har för lite mer än 2 dygn sedan fått min borrade brunn högtrycksspolad. Passade även på att byta pumpen.

Jag upplever en väsentlig skillnad på vattentillförseln vilket är positivt.

Problemet är nu alla partiklar i vattnet. Det är små svarta partiklar av svart diabas(berg).

Jag har spolat vatten under stora delen av gårdagen och även idag men kommer fortfarande massa partiklar. Dom är runt 1-2 mm stora.

Jag förstår ju att det kommer minska med tiden men behöver lite råd vad jag kan göra sålänge.

Finns nåt bra prisvärt partikelfilter som funkar bra?

Tacksam för råd
 
Testa att låta bli att spola ett dygn eller flera, så hinner kanske kornen sjunka ner under det djup som pumpen verkar inom.

Det är min killgissning...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.