Jag har två avstick på lk tappvatten fördelare (r15) som jag vill ansluta i 90 grader. vilken kompatibel 90 gradare ska jag köpa för att det ska passa mot den klämringskopplingen jag har?
 
Bild(er) brukar underlätta.

Exakt vilken LK-fördelare?
Exakt vilken slang/rör?

Är det R15 rörgänga på fördelaren?

Vid rörgänga kan man blanda tillverkare.
Vid klämringskoppling så ska det vara samma tillverkare på mutter-klämring-kopplingsdel.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Vill då ha en 90 gradare på fördelaren som ska passa mot klämringskopplingen
 
  • Grå, spiralformad LK Universalrör PE-X rörspole 16x2,0 RIR 50m på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två delar av en mässingskoppling för rör, benämnd "LK Klämringshalva PAL/PEX 16". Anslutningskoppling mot fördelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värme-, tappvattensystemets fördelarrör, mässing, förnicklad, monteringsinformation, tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Istället för att ta skärmdumpar och lägga upp bilderna så är det bättre att kopiera länkarna och klistra in dom, för då är det lättare att kolla upp extra information än det som syns på bilderna.
 
Vad är det man inte förstår av bilderna? På lk fördelare med 3 avstick (r15 gänga) vill jag ha en 90 gradars koppling, som skall passa på två av r15 avsticken, samtidigt som jag vill kunna ansluta den klämringskopplingen som är på bilden på den andra änden av 90 gradaren
 
Krilleman
Allt i livet är inte så enkelt...

Fullständigt sortiment hos LK hittar du här.
https://www.lksystems.se/sv/produkter/

Vad jag vet så finns det inte "korrekt" artikel som du efterfrågar.

Press, ja. Klämring, nej.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Är lite lur på att LK bara säljer vinklar med "rätt" ände med presspex då det är det som generellt används men jag är inte helt säker.

Ett alternativ är att du använder en vinkelkoppling R15-15 och linar gängan, då kan du köra på t ex vatette på det och kopplingssetet. Du kan såklart också bygga med en rörstump och en helt vanlig vinkel.
 
Okej, tack för svaren
 
Krilleman
Rickard. Rickard. skrev:
Ett alternativ är att du använder en vinkelkoppling R15-15 och linar gängan, då kan du köra på t ex vatette på det och kopplingssetet. Du kan såklart också bygga med en rörstump och en helt vanlig vinkel.
Ett dåligt alternativ då en klämringsände med 15-gänga inte är lika tjock som en vanlig rördel i mässing.

En vanlig gängad rördel i mässing är tilltänkt för lin+locher och har således tjockare gods.
 
Rickard.
Krilleman Krilleman skrev:
Ett dåligt alternativ då en klämringsände med 15-gänga inte är lika tjock som en vanlig rördel i mässing.

En vanlig gängad rördel i mässing är tilltänkt för lin+locher och har således tjockare gods.
Lim då...
 
Krilleman
Rickard. Rickard. skrev:
Lim då...
Problemet är ju fortfarande vad installationsanvisningen för LK UNI medger...

Den säger Conex klämringskoppling/LK kopplingsset.

Jag är inte bitter, bara sanningsenlig. 😉
 
Rickard.
Krilleman Krilleman skrev:
Problemet är ju fortfarande vad installationsanvisningen för LK UNI medger...

Den säger Conex klämringskoppling/LK kopplingsset.

Jag är inte bitter, bara sanningsenlig. 😉
Oavsett vad som står i montageanvisningarna så fungerar det ;)

Våga lev lite.

Annars gör man som andra förslaget som är enligt.
 
Den här är inget alternativ?
 
  • En mässingsvinkel för rörkoppling, VA PE Vinkel 16xG1/2 inv, mot vit bakgrund, skärmdump med prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Rickard. Rickard. skrev:
Oavsett vad som står i montageanvisningarna så fungerar det ;)

Våga lev lite
Det fungerar att åka till Skåne från Kalmar via Boden också!
 
Rickard.
T Tony_p89 skrev:
Den här är inget alternativ?
Dom är inte för pex utan du behöver en vanlig klämringskoppling och ett kopplingsset istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.