På min ritning finns 3 brunnar markerade. En synd och det verkar vara rensbrunnen. Dräneringsbrunn och dagvattenbrunn ligger ”under jord”? Är det så det brukar se ut?

Teknisk ritning, planvy, detaljerad, arkitektur/ingenjörskonstruktion, mått, symboler, ändringar, anteckningar, designskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej.

Jag hittade min dränerings och dagvattenbrunn ca 60cm under jord när jag dränerade om runt huset.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Hej.

Jag hittade min dränerings och dagvattenbrunn ca 60cm under jord när jag dränerade om runt huset.
mina finns säkert oxo där. Gissar att man normalt endast behöver komma åt rensbrunnen…

• Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Kommunen har via konsult påtalat att mitt dagvatten läcker in i spillvattenledningen. samtidigt säger de att mitt dagvatten ser ut att vara "korrekt" anslutet till kommunens dagvattensystem...Men om jag kollar på ritningen ser det ut som om både dagvatten och dränering går till "rensröret". Men vart kommer mitt spillvatten då in i bilden..? och var någonstans kan dagvatten "läcka" in till spillvattnet?

Hur kan dagvatten läcka till spillvatten om dagvatten är korrekt kopplat? Pratade med konsulten och han säger att lösningen är att byta brunnen? Men menar han då rensbrunnen, dagvattenbrunn eller dräneringsbrunn? Och vart går mitt spillvatten? Leds det oxo (?) via rensbrunnen? Förvirrad…

Jag tycker det ser ut som att dräneringen är kopplad till avloppet. Då kommer väl en del "dagvatten" komma ut där. Men det "riktiga" dagvattnet går i egna rör. Jag tycker tolkar ritningen så att dagvattnet inte ansluter till rensröret.

Men nu killgissar jag, som man säger.

joakim_j joakim_j skrev:
Jag tycker det ser ut som att dräneringen är kopplad till avloppet. Då kommer väl en del "dagvatten" komma ut där. Men det "riktiga" dagvattnet går i egna rör. Jag tycker tolkar ritningen så att dagvattnet inte ansluter till rensröret.

Men nu killgissar jag, som man säger.
OM det är så, skulle då en lösning kunna vara att koppla bort dräneringsvattnet från spillvatten brunnen? De stora mängderna är ju dagvatten, som eventuellt (?) redan är löst…

Ja, om det är så så kan man ju ta bort den kopplingen. Då måste man ju förstås ta hand om vattnet från dräneringen på något annat sätt, tex pumpa över det till dagvattenbrunnen.

Men det här är ju spekulationer innan man vet hur det verkligen ser ut.

joakim_j joakim_j skrev:
Ja, om det är så så kan man ju ta bort den kopplingen. Då måste man ju förstås ta hand om vattnet från dräneringen på något annat sätt, tex pumpa över det till dagvattenbrunnen.

Men det här är ju spekulationer innan man vet hur det verkligen ser ut.
Ja, dessvärre blir det väl att gräva upp innan jag kan se det...det jag främst funderar på är hur djupt påkopplingen till kommunens dagvatten ligger...dit jag i så fall oxo behövde koppla dräneringen...

S sepani skrev:
OM det är så, skulle då en lösning kunna vara att koppla bort dräneringsvattnet från spillvatten brunnen? De stora mängderna är ju dagvatten, som eventuellt (?) redan är löst…
Det är ett vanligt förekommande missförstånd att en dränering inte ger så stora mängder vatten men det är tyvärr fel. Flödet är litet, men pågår å andra sidan väldigt länge.

Enligt din ritning är dräneringen kopplad till spillvattenledningen. Att de har indikationer på överläckage mellan spill och dag kan ha att göra med att du har gamla betongledningar som läcker i skarvarna.

Jag rekommenderar alltid fastighetsägarna att pumpa dräneringen och ha den ansluten till dagvattnet. Skulle det bli stopp i spillvattenledningen fylls dräneringen med avloppsvatten.

VA-huvudmannen har rätt att dömma dagvattenledningen till marknivå - > pumpa dräneringen så att den inte fylls vid höga flöden i dagvattennätet.

N NoOne2k skrev:
Det är ett vanligt förekommande missförstånd att en dränering inte ger så stora mängder vatten men det är tyvärr fel. Flödet är litet, men pågår å andra sidan väldigt länge.

Enligt din ritning är dräneringen kopplad till spillvattenledningen. Att de har indikationer på överläckage mellan spill och dag kan ha att göra med att du har gamla betongledningar som läcker i skarvarna.

Jag rekommenderar alltid fastighetsägarna att pumpa dräneringen och ha den ansluten till dagvattnet. Skulle det bli stopp i spillvattenledningen fylls dräneringen med avloppsvatten.

VA-huvudmannen har rätt att dömma dagvattenledningen till marknivå - > pumpa dräneringen så att den inte fylls vid höga flöden i dagvattennätet.
Tack! och anledningen att jag behöver pumpa dräneringen är att den ligger djupare än kommunens dagvattenanslutning? Men förstår dock inte hur dagvatten kan läcka till spillvatten p g a gamla rör om det är så att dagvatten är "separat" kopplat, d v s kopplat på kommunens dagvattenavlopp?

S sepani skrev:
Tack! och anledningen att jag behöver pumpa dräneringen är att den ligger djupare än kommunens dagvattenanslutning? Men förstår dock inte hur dagvatten kan läcka till spillvatten p g a gamla rör om det är så att dagvatten är "separat" kopplat, d v s kopplat på kommunens dagvattenavlopp?
Det kan vara så att du är tvungen att pumpa dräneringen för att du inte får fall. Men jag rekommenderar ändå fastighetsägarna att alltid pumpa dräneringen, oavsett om man får fall eller inte. Skulle det bli stopp i den kommunala huvudledningen riskerar dräneringen istället att bli en infiltration.

Gamla betongrör läcker, ofta ligger dagvattenledningen högre än spillvattenledningen och vattnet läcker då in i spillvattenledningen.

Jag har jobbat en del med denna typen av utredningar och det är inte helt ovanligt att anslutningskontrollerna indikerar dagvatten i spillvattenledningen. Fastighetsägaren har gamla betongrör och när de gräver upp för att byta dem är allting rätt kopplat (men det läcker mellan ledningarna).

• Gilla
sepani
  • Laddar…
jag gissar att jag kommer behöva byta spillbrunn, dräneringsbrunn och dagvattenbrunn. Det inkluderar även ett grävarbete. Någon som vet på ett ca vad ett sådant byte går loss på? Min dränering tänker jag tills vidare i övrigt inte röra i. Trodde kanske det var tvärstopp i denna men så verkar det inte vara då den läcker till spillvattnet..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.