Vatten & Avlopp
SågspånPappspikEternit: Ja, det ska vara som en filterpatron man sätter i. Bra att de tidigare ägarna försökt få ordning på vattnet!
Henke_2017: En liten uppföljning. Har fått igång avloppspumpen nu och lärt mig massor under resans gång! Det var nivålarmet som hade ramlat ned från sitt fäste (skruven rostat av) och låg och flöt. Så pumpen fungerade hela tiden! Dock märkte jag att då jag testkörde några gånger så stängde inte pumpen av. Så jag tog min nya "skitpinne" och slog till "flottören" så stannade den. Jag lär
BirgitS: [citat] Det vanligaste är att alla avloppsrör i badrummet går ihop i badrumsgolvet och sen går neråt i ett enda tjockt rör. Men har man en källare under kan man ju dra ner flera avloppsrör om man så vill. Men toaavlopp ska gå i tjocka rör för att det inte ska bli stopp. Avlopp från badkar, dusch och handfat kan vara smalare.
Josth: Ja är det 1-fas eller 3-fas pumpmotor? Ta en tydlig bild på motorns märkskylt. Menar du de tre mätarsäkringarna vid elmätaren eller enbart gruppsäkringar för pumpen i el-centralen? Styrka på de säkringar som löser ut? Normalt på en motor ska det finnas ett elektriskt motorskydd som löser ut och skyddar motorn mot överbelastning för det kan inte säkringarna göra på rätt sätt.
ÉlPon: [citat] Eller WaterFuse Villa control verkar själva enheten heta inser jag nu. Borde ju gå att styra denna själv om försäkringsbolaget snor tillbehören..? Istället för att köpa en ny för flera tusenlappar. Blir dock ingen integration med HA men jag tänker inte köpa en ny endast för det.
annamortberg: Tack för alla svar. Det finns utrymme att kapa. Var osäker på om det var någon del i plomberingen som skulle återanvändas på lågor sätt.
Claes Sörmland: [citat] Järnbakterier är konstiga rackare. De behöver ju järnjoner i vattnet så aningen att det finns i råvattnet eller att man har gamla galvade ledningar eller gammalt rostslam i nyare plastledningar som har spolats in dit. När de väl har etablerat sig så är de ofta svåra att bli av med.
Brorsansson: Varför får jag väldigt mycket mikroluftbubblor i min hydrofortank i sommarstugan. Det är inge luft i vattnet innan tanken utan vattnet tar upp luften i tanken. För jag får fylla på luft en gång i veckan för att hålla nivån. Jag har inget annat luftläckage för då skulle jag märka det när vattnet inte används. Vattnet innehåller lite järn men det märks knappt. Tanken är inte
alexander_d: Hej. Vi håller på med får första större renovering. Observera gärna att vi är väldigt nybörjare. Vi har köpt en KNYCKLAN från IKEA. Det innebär att vi borde kunna koppla den tillsammans med kallvattnet från (1) på bilden och då ta bort (2). Min fråga är då, vad gör man med (2). Sätter man en propp eller gör man något annat? [bild] [bild] Stort tack på förhand, Alexander
_Persson: Som förtydligande låter det endast från alla andra kranar och toaletter när man spolar på just denna toalett. Annars fungerar alla de andra bra och finns inget liknande ljud.
Utsliten och utdömd: Propp G20 till fördelarsida med utvändig gänga https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-skruvlock-g20/ Klämringskoppling till fördelarsidan med invändig gänga (gissar att du har 22mm prisol? annars får du ta dimension som passar) tänk på att du måste ha stödhylsa till prisol! https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-22x20r-utv/ Det går även göra tvärtom och plugga
Josth: Precis, vattenutkastaren måste monteras på ytterväggen med direkt genomföring till insidan i uppvärmt utrymme där också själva avstängningen sker. Annars fryser vattnet, slangen och kranen som du tänkt @kajan. Alternativt drar du sommarvatten och sätter en avstängning i tvättstugan. På lägsta punkten i krypgrunden måste det då finnas en avtappningsventil som kan tömma hela
Vaftrudner: Låt säga att man har liknande förutsättningar som trådskaparen och brunnslocket med tillhörande ventilation ska bytas, spelar det då någon större roll hur högt och grovt det nya luftningsröret är? I mitt fall har brunnens originallock ersatts med ett lättare lock av glasfiber och luftningen sker genom ett ca 70mm grovt och ca 1,2m högt plaströr. Reningen fungerar bra men röret
karlmb: Uppföljning här... Min köksbladare har också börjat bli trög. Köpte en Nautic just för att vi har en gammal tvättställsblandare sedan 15 år som fortfarande fungerar som ny efter daglig användning. Köksblandaren är nu kanske 3 år och just igår blev den trög. Idag är det bättre konstigt nog, men fortfarande ngt trög. Någon som kommit fram till vad anledningen till detta
pacman42: 2 ger rätt dålig kräm i kranen. Jag har spannet 1,5 till 3. Jag vågar inte höja till 2,5 till 4 som jag skulle vilja ha då huset aldrig körts med mer än 3...
AnonyKanga: [citat] Jag lovar, jag bildsökte också! 😅 Men det är väl som alltid, tycker man letat överallt och sen kommer sambon och pekar på det man behöver som ligger fullt synligt mitt på köksbordet... Stort tack!
Odi et Amo: Det finns manschetter i gummi för att skarva. Att spola och filma rören kan vara intressant för att få ett grepp om dem. Skicket påverkar hur man vill prioritera. Storlekar har också utvecklats. Tex har vi 160-rör där 120 nu är standard en villor. En enkel lösning för oss hade varit att sticka in ett nytt rör i det gamla och endast öppna på stället där man vill skarva.
Pierre_göteborg: Tack för svar. Det är ett plaströr
Stefan1972: Är det en gjutjärnsbrunn och det idag sitter en gummiplugg i hålet (där det var en gängad plugg från början) så är det ju väldigt viktigt att den tätar till 100% Minsta lilla läckage så pyser det ju förbi dålig lukt.
Bigfoot: [citat] Jag har min tvättmaskin kopplad till vattenlås under utslagsback motsvarande hur man brukar koppla diskmaskin. (Slangen är uppdragen enligt anvisningarna.) Den har suttit så i åtta år och jag har aldrig behövt rensa vattenlåset.
Ikki_Stikki: [citat] Tack! Det var något sådant jag egentligen letade efter men inte hittade. Jag vet inte vad saker heter, då är det lite omständigt att leta. 🤦🏽♀️
Korvgubbe: Jag har flertalet nedgrävda skarvar där de äldsta är gott och väl över 60 år, inga åldersrelaterade problem än. Ett tips är dokumentera noggrant var skarven ligger, så den blir lätt att hitta om det skulle behövas i framtiden.
Claes Sörmland: [citat] Något med att luft måste ta sig in där för att vattnet ska flöda på de andra ställena? Oavsett kan du väl byta ut ditt finger mot en gummipropp eller ihoptryckt plastpåse och när flödet slutar vid de andra ställena täta dessa springor med snabbetong.
raveper: Det är väl det enklaste. Vilken dim skall det nya röret ha.
Beckidekk: [citat] Edit: kanske fel ordning på bilderna. men du fattar vilken som e vilken :)