8 410 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Använder du MullToa 60?
Jag funderar på att installera Mulltoa 60 i permanentboende.
Ni som har MullToa 60 eller liknande, vad tycker ni om den? Några problem med lukt eller flugor? Annat som stör eller fungerar dåligt? Hur är kvaliteten, hur länge har er mulltoa fungerat?
Hemskt tacksam för svar!
Ni som har MullToa 60 eller liknande, vad tycker ni om den? Några problem med lukt eller flugor? Annat som stör eller fungerar dåligt? Hur är kvaliteten, hur länge har er mulltoa fungerat?
Hemskt tacksam för svar!
Produkter som diskuteras: "torrtoalett"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Har du skaffat MullToa? Jag har installerat en MullToa 45, som jag hade problem med i början. Med fin hjälp av MullToa diagnostiserade vi fram problemet. Monterade ned toan så jag vet hur den fungerar. Nu fungerar den bra men man måste känna till funktionen, förstå hur man sköter den. Jag har invändningar mot instruktionen till toan- anser att den är bristfällig. Bristfällig speciellt om man tidigare aldrig använt en sådan och ska installera en. Skulle någon ha problem så kanske jag kan ge tips om åtgärder. Maila gärna!
Redigerat:
Kan hålla med om att instruktionen är högst bristfällig. Vi har haft en MullToa 60 i ett år nu och börjar väl känna att vi börjar få hyffsad kläm på den. Vägen dit har varit kantad av en hel del missöden varav de flesta inneburit en massa slafsande med illaluktande kompost. Vet man hur man ska sköta den är den jättebra och det växer som bara den i trädgården =)
Väldigt gammal tråd men försöker ändå. Vi har skaffat sommarstuga med Mulltoa 65. Det funkade bra i ca 4-5 dagar, men sedan dess stinker det ammoniak som bara den. Vi bytte fläkt i den eftersom den gamla var sliten och skramlade, vet inte om det kan ha nåt med saken att göra, det blåser lätt i änden på ventilationsröret så luften går i alla fall åt rätt håll där, men om jag öppnar luckan vid mulllådsn känns det som att luften snarare pressas ut i badrummet där än att den sugs inåt, men det kanske är normalt med övertryck i kammaren för mullådan? Tacksam för alla tips att åtgärda ammoniakstanken.J Jan Olov skrev:Har du skaffat MullToa? Jag har installerat en MullToa 45, som jag hade problem med i början. Med fin hjälp av MullToa diagnostiserade vi fram problemet. Monterade ned toan så jag vet hur den fungerar. Nu fungerar den bra men man måste känna till funktionen, förstå hur man sköter den. Jag har invändningar mot instruktionen till toan- anser att den är bristfällig. Bristfällig speciellt om man tidigare aldrig använt en sådan och ska installera en. Skulle någon ha problem så kanske jag kan ge tips om åtgärder. Maila gärna!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Luktar det inne eller ute? Har du någon annan fläkt i utrymmet där mulltoan står? Typ en pax fläkt eller liknande? Min erfarenhet är att lukten ökar med ökad fukt, så vrid upp reglaget till max, be alla män kissa ute och skicka i någon liter mull
Hej!A astolf skrev:
Nej det finns ingen mer fläkt, bara en "tallriksventil" som är öppen så mycket det går. Ja, tack för tipset, jag har ställt upp den på 10 nu och pinkar ute de som kan. Hoppas det hjälper. Är det lämpligt att alltid försöka kissa ute, eller bara när man råkat fått den för blöt?
En sak jag inte förstår är hur den egentligen ska fungera. Tycker bruksanvisningen är otydlig och det står olika i olika versioner av den. Framförallt gäller det hur ”toan vet” när material ska gå från komposteringskammaren och ned i mullådan. I nån bruksanvisning står det att mullådan ska vara full redan från start och tills man ska tömma den i slutet av säsongen, medan jag får uppfattningen i andra delar av anvisningen att det finns en mätare som tänder den vita lampan när mullådan är full och behöver tömmas. Eller är det så att mätaren snarare kollar mängden i komposteringskammaren och när det är för mycket där så tänds lampan för att man ska tömma mullådan så att material får plats att ”ramla” ner från komposteringskammaren?
Många frågor men försöker bara förstå hur det hänger ihop för att kunna felsöka på ett bättre sätt.
Många frågor men försöker bara förstå hur det hänger ihop för att kunna felsöka på ett bättre sätt.
Ok! Så det är nån slags felskrivning att mullådan ska vara full hela tiden? De kanske menar att komposteringskammaren ska vara full? Men vad avgör vilken del (alltså vilken fraktion) av komposten som åker ner? Man vill väl att det ska ha förkomposterats/blandats om ordentligt innan det åker ner i mullådan.A astolf skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden