J
jonaserik: Händer det igen så är det nog läck på blåsan.
4 svar · 2,9k läst
·
J
Jonatan Rullman: Uppdatering. Jag spenderade ansenlig tid med att systematiskt gå över hela kedjan och räkna ut alla möjliga problem. Problemet med pumpen jag har sedan flera år är att det är biltemas billigaste som har plastgänga. Sedan åkte jag till Rinkaby och köpte allt som behövdes för att byta ut varenda komponent mellan röret och hydroforen inkl. tre olika alternativ på kopplingen direkt mot
6 svar · 3,3k läst
J
jonaserik: Kan vara skit/alger i bottenventilen och då får inte pumpen tag i den mängd vatten som den behöver, börja där och kom tillbaka om det inte blir bra med resning av den. Det är en gummiboll i backen och då kan det kärva rätt bra med lite skit så den inte öppnar som den ska.
3 svar · 1,1k läst
T
Tärning: [citat] Tack för det här svaret! Vi är fortfarande osäkra på vad som hänt och brottas nu med hur vi ska bygga ett nytt avlopp.
3 svar · 1,2k läst
plåtrickard
plåtrickard: Hur ofta är det strömavbrott?
14 svar · 1,8k läst
·
D
Dr.Rosik: Nyligen hade jag totalstopp i min gammal golvbrunn i tvättstugan. Jag tänkte därför visa hur jag löste det på ett ganska snabbt sätt, dock inte "rätt" sätt, om man frågar experterna. Tvättmaskinen hade gått över natten och när jag kom ner på morgonen så var det ca 1 cm vatten över hela golvet i tvättstugan. Lite småpanik var min första känsla. Var är stoppet? kan vi använda
0 svar · 5,4k läst
·
P
Postis-Per: Tack för era svar. Jag har monterat ner vattenlåset och allt är rent och rinner igenom tills systemet blir lufttätt. Jag har läst andra trådar där slutsatsen varit stopp längre ner i stammen men såg inte några rimlig förklaring på det i detta fallet då problemet uppkom omedelbart men din förklaring låter högst troligt. Tack för era svar!
6 svar · 2,4k läst
·
AndersR2
AndersR2: [citat] Lyckas inte få på det med diskmedel heller 😅 Är osäker på hur det ska sitta och om det eventuellt ska vara nån annan packning också.
2 svar · 1,5k läst
·
D
Dimitris76: Det finns en alternativ produkt på marknaden: https://dethanderaldrigdig.se/
41 svar · 7,7k läst
·
N
Nationalbear: Säkerställde även att där inte satt någon skit i röret 🙂
9 svar · 2,3k läst
·
N
nikler: [citat] Kört slagpendelspridare ett antal gånger nu och under lång tid, fungerar helt problemfritt! Tack för tipset! @LantbrukarN och @PNO Återstår att se om någon anmäler mig till myndigheterna och det hela slutar i finkan med (bäck?)vatten och bröd.
24 svar · 3,2k läst
J
jonaserik: Prova med att höja nivån för stopp, den kan suga luft och då är det beskymmer.
1 svar · 482 läst
SMZ
SMZ: Det är bara att stänga av huvudkranen och sedan göra jobbet du vill ha gjort. Använd inte diskmaskin/tvättmaskin under tiden
11 svar · 1,1k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: Tack för tips. Nu kommer det ta en stund innan jag får möjlighet att titta på detta igen. Och nästa vända får jag låna med mig en tångampermätare och se om jag ser någon fas som drar mer och hur mycket pumpen drar. Kan ju vara så att pumpen börjar ge upp och drar lite för mycket oxå eller?
22 svar · 6,5k läst
·
A
Amrich: [citat] Det var nytt för mig att kanske radiatorer kan fungera med lågtemp med rätt förutsättningar. Mellanbjälklaget är isolerat med 36cm stenull men loftet har snedtak så volymen att värma upp är inte jättestor. Jag ska lägga dessa alternativ på minnet tills det är dags!
12 svar · 1,7k läst
veddige
veddige: [citat] Jag tror det med skall fixa ett rör med en fläkt
8 svar · 724 läst
Vasseman
Vasseman: Nu såg jag att det var för lite luft i hydrofortanken. Fyllde på luft och ljudet försvann. Tack för svar!!
3 svar · 680 läst
H
hapazard: [citat] Kan inte en annan lösning vara att dra klenare rör till badrummet istället för ett grovt. 20m 12mm PEX har ex bara en volym på 1L och bör inte ge för högt tryckfall om den dras direkt från fördelare till förbrukare. Ev kanske separata rör borde dras till dusch och kran för att minska risken för att störa duschande om någon annan i badrummet spolar i kranen.
3 svar · 2,1k läst
Z
Zakalwe: En gång åkte vi på semester med trycket på i bevattningsslangen. Tre dagar senare ringde grannen och sa att vattnet forsade fram. Solen har gassat på och ökat trycket i slangen tills munstycket ploppade av. Rena turen att slangen låg på gräsmattan och inte pekade på huset eller dylikt. Det gick på cca 5000:- extra i vattenräkning. Stäng av, dubbelkolla och dubbelkolla igen.
4 svar · 1,8k läst
K
KAWES: Det kan vara lite knepigt att byta insats i diskbänksblandare InxxA1, men genom att följa bifogade anvisning går det lätt.
0 svar · 1,3k läst
K
KAWES: Köpte och installerade en engrepps disklådsblandare FMM 9101-000 (Rsk 8308705) 2013-05-17. Efter drygt ett år började blandaren kärva och jag fick en ny insats från FMM 2014-07-18. Även den kärvade och jag fick nya insatser från FMM 2015-03-14, 2016-08-30. Alla kärvade efter en tid. Då beslutade FMM att byta ut hela disklådsblandaren, de anlitade en rörmokare som gjorde utbytet
0 svar · 1,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det är ju en billig åtgärd om du är beredd att skyffla och köra skottkärra själv. Ska du ta in folk så drar det iväg.
12 svar · 1,5k läst
B
Bart Taylor: [citat] Ok. Slangarna kan sträcka sig en bit till. Ja. Borde kunna plocka bort den kulventil. Men vilken ventil ska jag ha istället (från Vatette) som gör att den halvkoppling fungerar? Måste även byta den?
7 svar · 1,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Hur gick det till slut? Fick du någon ny slang 20/25 slang?
12 svar · 6,3k läst
·
wildeside
wildeside: Inget farligt att använda, lukten försvinner snabbt när vattnet kommer i kontakt med luften.
1 svar · 1,3k läst
wildeside
wildeside: [citat] Varken antalet eller längden på sönerna hjälper dej om brunnen rasar igen. Se till att ha god luftväxling längst ner i brunnen.
10 svar · 1,9k läst
Demmpa
Demmpa: Värma med tex gasolbrännare. Värm delen med innergänga.
1 svar · 798 läst
A
Alexn72: Ställer mig i skalan som hellre haft en vanlig där man mitt i får ljummet, och vill man ha kallt vrider man åt höger.
14 svar · 1,4k läst
·
Y
YuGi: [citat] Jag gick på offerten och det blev jättebra. Kommer inte ihåg riktigt men tror det gick på 45-50 något och specen och summorna på den faktiska fakturan var tydliga och vettiga. Kan varmt rekommendera Fentab, bortsett från offertskrivningen då.
2 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.