Vatten & Avlopp
MathiasS: [citat] Om du bara mäter diametern på gängorna så är det rätt enkelt att visa vad du ska ha för prylar, finns på närmaste bygghandel. Men, om det inte är så ofta så fungerar ju nuvarande lösning - biltema, jula, hornbach, claesohlsson - alla har o-ringar i varierande storlek.
Mike the farmer: Har gått bra, det försvann helt och hållet efter någon dag 👍
Dracula: Mulltoa inne i uppvärmd stuga. Det behövs göras hål i isolerad vägg. 35mm hål nära golvet. 55mm hål ca 35cm upp på vägg. I nedre hål ska en rätt styv slang igenom. I övre hål ska ett plaströr in. Behöver jag någon rör-muff-historia som slang/rör ska föras igenom? ...tänker skydda isolering/vägg mot ev. kondens under vintertid.
jonaserik: Jepp det går att koppla in ett större eller ett mindr paralellt, mer volym mere vatten, men samtidigt så tar det längre tid att ladda ( lite pest eller kolera ) Att gå förbi radonetten är inget att stå efter då den ska ta bort radonet. Så det blir liksom att gilla läget, Du har 2 tryckströmbrytare, 1 för pumpen och 1 för radonetten/husvattnet. och det verkar vara rätt inställning
wildeside: [citat] Om du har möjlighet, material och kan så rekommenderar jag dej att svetsa eller bygga ihop ett löphjul att dra kabel och slang på så att du inte skadar dom, framför allt så brukar folk skada kabeln när dom drar upp eller släpper ner pumpen. Det är drygt att dra upp pumpen utan löphjul om brunnen är djup.
Prodigys: Kan vara värt att få dit någon som kan spola brunnen och suga bort eventuellt slam, om det är så att den har satt igen. Viktigt att poängtera att det är dricksvatten när man pratar med spolfirman.
Ludde Jakobsson: Min rörmokare kapade röret vid en skarv och sedan spräckte han röret som gick in i skarven (inte att rekommendera). Du kapar röret (med en bågfil) och det finns speciella övergångar mellan gjutjärnsrör och pvc.
Centano: Det beror nog på vad den normala grundvattennivån brukar ligga på. Just nu är det generellt rätt så torrt så en gissning är att du ligger under brunnens normala nivå.
Derbyboy: Nej precis det är jag medveten om, det lilla isolerade pumphuset ska placeras vid strandkanten eller några meter upp så den inte plöjs bort av isen.
Robin Å: [citat] Misstänker järn men jag har inte lyckats ta mig ner ännu
haraldkasper: [citat] Jag har ingen aning har bara fått höra att hennes f.d. skulle ha dragit upp slangen eller röret. Vad jag däremot vet säkert är att hennes vatten kvalitet är det med riktigt dålig vattnet är smutsbrunt och luktar illa och hundarn fick diarre av det så hon hämtar vatten i dunkar nu. Men som 67årig är kvinna är det tungt arbete. Funkar det som så att inuti foderröret går det
VidarH: Mitt hus har en brunn med cementringar och pumpen stod intill i en låda. Men den har varit orörd de senaste 30 åren minst då huset blev anslutet till kommunens VA. Trots att det finns en diger samling med papper och bygghandlingar så är inte brunnen eller något vattenrelaterat med över huvud taget... Så om du kunde spola väldiga mängder vatten utan att märka av det så grattis i
Derbyboy: Ahh nu fattar jag, tack! (behöver onekligen bli bättre på att både läsa och googla)
Jonatan79: [citat] Det verkar lite överdrivet att ha dessa på om de inte används och kanske är det läge att byta plats på två så ni får den större i ert badrum ? I kronor och ören blir det inte så många hundralappar ni kan spara…
Daniel 109: Om det är gamla järnrör så kan de vara igen beckade med rost. Då blir det tydlig skillnad om du tappar på ett eller två ställen samtidigt. Koppar eller plaströr har inte det problemet.
studiomannen: Liten update: Vattnet snurrar i den slutna slingan, varmt.och gott! Tyvärr kan jag inte stänga av pumpen för den går inte.igång igen, jag måste starta om med att köra in vatten från vattenslangen. Förstår inte varför riktigt... Blir nog till att montera pump som inte behöver sluten slinga utan orkar pumpa uppåt några meter på egen hand.
Happifejz: [citat] Jag kom på hur du menade nu, att jag ska vinkla in (så svagt som möjligt) det sista. Så långt hade jag inte funderat än, jag hade snöat in på om en huvudstam skulle funka 😅
Krilleman: Sprängskisser hittar du här: http://www.e-magin.se/paper/34b5nbbh/paper/1#/paper/34b5nbbh/62
Nötegårdsgubben: Fan. Brukar inte gå på sådana trådlyft. Tror jag…
BosseB2: Hej Jag har en vattenutkastare som jag trodde var en Trio. Hittade en skiss på forumet som visade hur man byter o-ringar, men när jag skruvade ut kranbröstet såg det inte ut som på skissen. Den inre delen är inte fixerad utan går att dra ut. Alltså en annan modell än på bifogad skiss. Problemet var att det sprutade vatten ur hålet på ovansidan när kranen var öppen. Jag konstaterade
jonaserik: Röret för säkerhetsventilen ska sluta i fria luften, det går att ansluta det på avloppet efter vattenlåset, lämpligt då nära golvet. Det med skit som skulle komma baklänges kan du glömma
Cadi: Hej Är det någon som vet vem säljer Rekomat vattenrening system ? Vi har det i villan: Rekomat kombivattenrenare + en Atlantic. Sökte vem säljer det utan framgång. Vi skulle vilja hitta nån som kan byta filtermassor och göra en service.
Bosse Rosen: [citat] Tack för ditt intresse. Jag lossade blandaren helt och såg då att muttern satt fast på mässingsdelen och var skruvad i gäng själva blandaren. Lösningen blev nyss att skaffa en anpassning Hane/Hane (i mässing) med passande gäng för montering av den nya Biltema-blandaren. Biltema tycks ha en annan standard på utförandet än vanligt... Blev inte så snyggt men duger för
Demmpa: Bilder brukar underlätta. Är det i själva golvbrunnen det rinner dåligt när vattenlådet sitter i? Eller är det ut från duschkabinen det rinner dåligt när vattenlåset sitter i golvbrunnen? Är det det förstnämnda så är det troligen problem med avloppsluftningen. Är det det sistanämnda, så låter det som att avloppsröret från duschkabinen mynnar under vattenytan i golvbrunnen.
JEGS: [citat] Ja, nu har jag pumpat upp vatten till två blå vattentunnor. Det visade sig vara drygt 130 m mellan dammen och odlingarna så det tog väl 1 h att fylla de två tunnorna. Det är ca 1-2 m fall; annars hade det nog inte gått alls är jag rädd för. Det funkade rätt ok ändå så här men kommer nog skaffa en sk farmartank på sikt.
RolfoHelena: [citat] Nivån är jäms med rören, ska se om jag hittar några luftrör. Stort tack
Jochi: [citat] Med tank på 20 l kan man ta ut ca 8 l utan pumpstart, ungefär som för ett toabesök.