B
Beape: [citat] Det låter bra. Då ska jag fara iväg och köpa adapter imorgon.
2 svar · 680 läst
J
jonaserik: Ta bort det röda vredet och ta en polygrip elle rörtång och vrid, ska nog vridas åt vänster, du ser det på klacken som finns och vredet ligger mot.
1 svar · 1,7k läst
·
J
jonaserik: Säkerligen är det ytvatten som kommer in, humus , antingen att det svämmar över och rinner in upptill. Eller så är det inte tätt mellan foderröret ( metallröret som syns ) och berget, det går att få ordning på det, med hjälp av brunnsborrare. Ser även att det är en djup brunn, en pump som sitter i källaren eller i ett litet hus intill borrhålet, dubbla slangar.
3 svar · 1,6k läst
·
H
Haraldee: Här är bilderna på ejektorn
4 svar · 2,0k läst
·
P
perstorp..: Kan det komma från den dåligt isolerade vinden tro ?
21 svar · 3,5k läst
·
LinusKarlsson
LinusKarlsson: [citat] Att slangen var trög löste jag, det handlade om hur man la slangen och de inbyggda rören som man ansluter vattnet till, det var ganska smalt, trångt och trixigt men det gick till slut. Att man låser den har jag inte koll på, eftersom vi har vägg bakom blandaren är det liksom inget problem (om vår nu skulle vara olåst).
2 svar · 1,8k läst
B
Bjober: [citat] Ja det kan man. Googla "hydrofor" så får du snabbt bättre kunskap om hur det funkar. Det är väldigt enkel teknik så det ska nog gå bra. Söker man på "hydropress" så blir det samma sak fast med gummiblåsa i tanken. Så det är bara att läsa om de olika tankarna och välja vad ni vill ha. Du får förmodligen upp några fruktjuicepressar också som tydligen har samma namn.
19 svar · 2,6k läst
·
M
Marcuso92: [citat] Okej tack. Men kopplingarna gängas dom bara rakt in i PEM slangen? Anpassar slangen sig så på det sättet?
6 svar · 1,3k läst
J
jonaserik: Är det kommunalt VA du har, kan du ha en kvarn, egen VA är katastrof för infiltrationen. Sen ska alla rör läggas med nerförsbacke ca 1 cm per meter om du ska kallställa och ventiler på lägsta stället. Detta för att vattnet ska rinna ut, utan att behöva hålla på och blåsa, som inte får bort allt i alla fall.
1 svar · 523 läst
R
RogerS99: Tack för era svar. Fick just också ett dito från kommunen, som skriver: "Just ute i xyz ligger trycket runt 4,5-5 bar (vid mätning som utförts i sommar) vilket är ett väldigt bra tryck men ska inte behövas en reduceringsventil för detta tryck." Så de slantarna kan vi göra nåt skojigare för ...
3 svar · 3,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Frostfritt (minst 1,8-2,4 m) eller grundare om isolerskivor läggs ovanpå och/eller värmekabel används.
1 svar · 1,4k läst
Höghus
Höghus: Du får väl aldrig helt torrt med en pump, det står ju vatten kvar som rinner tillbaka när pumpen slår av. /Höghus
1 svar · 799 läst
F
FSvensson: Tack ska ni ha! Jo plats har jag, kanske till och med sätta in en 200l och behålla 50litraren. Synd att plocka ner något som inte är trasigt. En fördel med att inte skaffa en genomströmningsvärmare är ju att den måste värma även om man duschar när elen är dyr, med en VVB kan man ju värma vattnet på de timmar som elen är billig. Vad skulle ni säga är skillnaden på de dyra
3 svar · 1,4k läst
S
Screew: Försök att undvika 50 rör och kör på minst 75 så långt det går och kör alltid med långböj eller 2x45, så har jag fått lära mig. Jag är inte röris, bara en glad amatör.
3 svar · 1,2k läst
·
D
Daniel 109: [citat] Mer troligt handhavandefel. Det är inte helt trivialt att få igång en pump.
17 svar · 3,2k läst
·
Z
zana kader: [citat] Ja, är vatten till kök. Tack för bilden.
2 svar · 758 läst
·
D
Disktrasan: Det går att lösa i efterhand, på olika sätt. Det absolut billigaste är att sätta en gren innan något vattenlås till diskhon eller tvättställ med en luftklocka. Men det är också en lösning som kommer att sluta fungera med tiden. En avluftning avslutad ovan yttertak är alltid bäst. Vad var ni överens om skulle utföras och hur såg avtalet ut?
2 svar · 1,7k läst
ricebridge
ricebridge: Vi har haft det så i permanentboendet i 13 år och vi lever ju… även fast en del textilier, billigare porslin mm blir missfärgade. Det finns iofs filter för under 10k som jag ska köpa och montera in vilket år som helst nu…
1 svar · 941 läst
S
stebberg: Hej, skulle vilja kunna stänga av vattnet fjärrmässigt, men kan inte ha ventilen inomhus. Så jag tänkte något liknande: pemröret ligger på ca 110 cm, tänkte lägga någon sorts trumma ovanför röret, plast eller betong på ett par dm diameter, där nere har jag sen en magnet- eller motorventil. Helst en magnet med nc.. tror jag, eftersom detta är ett sommarhus. Jag har möjlighet att
0 svar · 617 läst
Johanbogg
Johanbogg: [citat] Personen menade väl om det var frostfritt på platsen det sitter, dvs uppvärmt året om, då ditt svar är som det är så är ju svaret nej. Kopparrör eller plaströr har väl absolut noll inverkan på om det är frostfritt eller ej?
4 svar · 1,4k läst
·
P
perstorp..: Halloj gammal tråd men vissa kanske e i livet ennu : ) Har ett problem på ena toan att det luktar från tvättstället När man kranar. Har rengjort allt Bytt vattenlås 2 gg Har haft spolfirma här med kamera. Allt ser bra ut,tycker dock att det blåser lite väl bra ur avloppsröret. Snubbla på denna tråden,o kanske större kopp/vattenlås skulle kunna hålla tillbaka lukten. Vad tror ni
30 svar · 7,3k läst
·
B
BrunoK: Jag ser att jag på första bilden skrivit fel på bildtexten så här kommer en korrekt variant. [bild]
1 svar · 1,1k läst
·
S
Screew: [citat] Jag brukar stänga av direkt efter mätaren, men huruvida det är rätt eller fel vet jag inte. Men sen är det ju bra att motionera ventilerna ibland har jag hört
12 svar · 1,5k läst
·
P
PerAÖ: [citat] Ok! Så det är nån slags felskrivning att mullådan ska vara full hela tiden? De kanske menar att komposteringskammaren ska vara full? Men vad avgör vilken del (alltså vilken fraktion) av komposten som åker ner? Man vill väl att det ska ha förkomposterats/blandats om ordentligt innan det åker ner i mullådan.
8 svar · 8,4k läst
S
sepani: jag gissar att jag kommer behöva byta spillbrunn, dräneringsbrunn och dagvattenbrunn. Det inkluderar även ett grävarbete. Någon som vet på ett ca vad ett sådant byte går loss på? Min dränering tänker jag tills vidare i övrigt inte röra i. Trodde kanske det var tvärstopp i denna men så verkar det inte vara då den läcker till spillvattnet..
12 svar · 2,5k läst
·
D
Daniel 109: Då borde den inte kunna pulsera som du skriver.
18 svar · 2,4k läst
G
Genomklok: Testa att låta bli att spola ett dygn eller flera, så hinner kanske kornen sjunka ner under det djup som pumpen verkar inom. Det är min killgissning...
1 svar · 558 läst
richardtenggren
richardtenggren: [citat] Så gjorde jag i köket, fast där hade jag slang uppåt och neråt, dock körde jag med push-fördelare :) [bild]
16 svar · 1,3k läst
·
B
Benjamin91: Hej!! En fråga angående pex-rör. Biltemas pex-rör, bra eller dåliga? Finns två sorter att välja mellan, en blå för tappvatten och en röd för element(oxygenspärr). Kan man använda den röda för kall- och varmvatten?
0 svar · 869 läst
P
Anonymiserad 623099: Jag förstår. Det finns tyvärr inget trycksatt vatten i området, bara en brunn för dricksvatten som man hämtar med hink. Men pumpen kan nog fungera.
4 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.