Hej!
Det här är en liten spinn off av tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...era-fastigheter-anvaender-samma-brunn.488685/ där jag fick god hjälp till att börja förstå hur det fungerar. Nu har det ploppat upp ytterligare frågor. Idag ser det ut så här
(Bild 1)
Enkelt diagram över vattenförsörjning från en brunn till tre hus med ledningar och grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus Bs källare och hydrofor agerar alltså pumphus åt alla tre fastigheterna.
När hus B rivs kommer hus A sätta in en hydropress och tillfälligt ta över tryckströmbrytare och pumens elförsörsörjning. Hus C kommer leva utan indraget vatten (ett tag i alla fall).

Fråga 1: Om vi skulle göra så här istället, får det några negativa konsekvenser eller skulle det fungera bra?
(Bild 2)
Enkel flödesschema-teckning visar anslutning mellan brunnshål och tre enheter via röda linjer.
Skapa konto

Notera att vare sig hus B och C ligger efter hydroforen utan mer "vid sidan om". Det är så vi har det just nu och jag hittade dessutom det beskrivet så i en produktbeskrivning för en hydrofor.
Fråga 2: Finns det något negativt med att dra det på detta sätt för hus B och C eller för hus A?
(Bild 3)
Schematisk illustration av hydrofortank med röranslutningar, pump och installationsanvisningar för vattenlagringssystem.
Skapa konto

Ponera att vi vill ha någon typ av "anläggning" för avhärdnings samt avsaltning för hus B och C.
Fråga 4: Placeras sådana filter/lösningar efter hydroforen eller brukar de sättas framför hydroforen också?
Fråga 5: Behöver det då kopplas så här istället (antingen i ett pumphus eller inne i hus B)?
(Bild 4)
Enkel vattenförsörjningsskiss: Pumpslang, hydrofor (300L), filter och ledningar till Hus A och C.
Skapa konto

Jag ser att jag på första bilden skrivit fel på bildtexten så här kommer en korrekt variant.
Enkelt schema över vattenförsörjning från brunn till hus A, B, och C via slangar och grenkopplingar.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.