1 182 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Hävertsystem
Hej
Jag har en stuga på en gammal fäbodvall.
På vallen finns ca 10 andra stugor.
Alla stugorna har blomvatten från en kran på varje tomt.
Vattnet kommer från en källa högre upp ovanför området och har systemet har självtryck, ingen pump är inblandad.
Saken är denna.
Tidigare i somras sinade vattnet och systemet gick torrt.
Nu finns det vatten igen, men jag kan inte få igång hävert-effekten.
På den lägsta punkten finns en tappkran för att kunna tömma systemet.
Slangen är i vattnet i källan, jag har försökt pumpa ut vatten med en handpump, men inget händer.
Vad behöver jag göra?
Jag har en stuga på en gammal fäbodvall.
På vallen finns ca 10 andra stugor.
Alla stugorna har blomvatten från en kran på varje tomt.
Vattnet kommer från en källa högre upp ovanför området och har systemet har självtryck, ingen pump är inblandad.
Saken är denna.
Tidigare i somras sinade vattnet och systemet gick torrt.
Nu finns det vatten igen, men jag kan inte få igång hävert-effekten.
På den lägsta punkten finns en tappkran för att kunna tömma systemet.
Slangen är i vattnet i källan, jag har försökt pumpa ut vatten med en handpump, men inget händer.
Vad behöver jag göra?
Du behöver få ut luften som fyller häverten. Två varianter finns:
1. Öppna systemet nedströms. Tryck in vatten med en kraftig pump uppe vid källan. Vattenslang med t ex kommunalt vatten fungerar också. Nu startar flödet. Stäng kranarna nedströms när det rullar.
2. Öppna systemet nedströms. Anslut en kraftig sugande pump. Starta pumpen och dra ut vattnet och luftblåsan följer strax med. Nu startar flödet. Stäng kranarna nedströms när det rullar.
Ännu en lösning är om det finns en kran högst upp i häverten som du kan öppna för att komma åt luftblåsan. Du kan då suga ut luften där med lämplig vakuumpump.
1. Öppna systemet nedströms. Tryck in vatten med en kraftig pump uppe vid källan. Vattenslang med t ex kommunalt vatten fungerar också. Nu startar flödet. Stäng kranarna nedströms när det rullar.
2. Öppna systemet nedströms. Anslut en kraftig sugande pump. Starta pumpen och dra ut vattnet och luftblåsan följer strax med. Nu startar flödet. Stäng kranarna nedströms när det rullar.
Ännu en lösning är om det finns en kran högst upp i häverten som du kan öppna för att komma åt luftblåsan. Du kan då suga ut luften där med lämplig vakuumpump.
Stort tack.Claes Sörmland skrev:
Du behöver få ut luften som fyller häverten. Två varianter finns:
Det var som jag misstänkte.
Jag får jaga rätt på en pump helt enkelt.
Har du kommunalt vatten (eller trycksatt enskilt vatten) nere vid kranen så kan du ju försöka ansluta detta till nedströms kranen och trycka bort luftblåsan baklänges. Om det går beror på höjd och flöde och tryck som du har samt rördiameter.Överbo skrev:
Klicka här för att svara