Som jag förstår det har jag tre ventiler som jag kan använda mig av för att stänga av vattnet till huset, dels en ventil precis innan vattenmätaren, en ventil precis efter vattenmätaren men även via en via en ventil som sitter efter dessa två ventiler. Se bilden där en blå kloss finns monterad efter ventilerna.

1. Varför har alltid (?) vattenmätaren en ventil före OCH efter? Skulle väl räcka med att bara ha en före?

2. Vad gör egentligen den sista ventilen? Märkt med KLD B2 och drivs med 3 W.

• VVS-installation under diskbänk med vattenmätare, ventiler, rör och elektriska element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen till två ventiler är att mätaren kan då demonteras utan att hela rörsystemets innehåll rinner ut.
Den tredje ventilen törs jag inte göra några tvärsäkra uttalanden om, skulle kunna vara för något rörbrottsskydd?

• Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Anledningen till två ventiler är att mätaren kan då demonteras utan att hela rörsystemets innehåll rinner ut.
Den tredje ventilen törs jag inte göra några tvärsäkra uttalanden om, skulle kunna vara för något rörbrottsskydd?
Men borde väl räcka med en ventil före vattenmätaren?

Om vattenmätaren då behövs bytas så skulle man kunna stänga av kranen innan vattenmätaren, sen öppna en kran i huset och därmed tömma allt vatten i systemet. Sen kan man byta vattenmätaren tänker jag, men det är väl svårt att tömma hela systemet på vatten förstås antar jag.

S
Kan det vara så att du har en vattenfelsbrytare som använder den ventilen?

S Screew skrev:
När jag googlar på det så är det det jag landar i, men jag är så osäker. Hur kan jag ta reda på det?

S
Var går kabeln/kablarna till ventilen? Hittar du andra änden så hittar du nog vad som styr den

S Screew skrev:
Ovanför vattenmätaren på samma vägg sitter en enhet märkt WaterFuse.

Under diskbänken i köket finns en vattensensor märkt WaterFuse.

Kanske hänger allt det här ihop? Om vatten kommer på sensorn under diskbänken så larmar den till enheten märkt WaterFuse ovanför vattenmätaren som i sin tur stänger av ventilen mha enheten märkt KLD B2?

Men nu gissar jag! :)

• Vit alarmpanel med ON- och OFF-knappar, LED-lampor, nära en kabelstyrningsskena.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Screew skrev:
Då är det en vattenfelsbrytare
Aha, min teori jag beskrev ovanför i tråden, tror du den stämmer?

S Screew skrev:
Då är det en vattenfelsbrytare

Edit [länk]
Snyggt, tack!

Vilken grej, trodde inte jag hade vattenfelsbrytare. :)

Om jag vill stänga av vattnet till huset, vilket av dessa tre ventiler bör jag då stänga av? Kvittar det?

S
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Aha, min teori jag beskrev ovanför i tråden, tror du den stämmer?
Jag citerar det som står på Hornbach, du gissar rätt bra

"Givaren placeras under maskinen eller området som ska övervakas. Den känner kontinuerligt av om den får vatten på sig. Får den det stängs vattnet omedelbart av och en signal informerar om en läcka. Eftersom vattnet ifrån en brusten slang inte alltid träffar givaren som ligger under maskinen så är WaterFuse-Utrustning även utrustad med ytterligare funktioner.
•På morgonen slår man enkelt på vattnet genom att tryck ON på styrenheten. Samtidigt startar en timer som automatiskt stänger av vattnet 12h senare. Vill man stänga av vattnet tidigare är det bara att trycka OFF på styrenheten. Om man önskar att vattnet ska vara på konstant finns även en sådan funktion.
•Vattnet kan också styras automatiskt via larm eller fastighetsstyrning. Det gör att när fastigheten larmas på stängs vattnet till maskinen automatiskt av. När man larmar av slås det på igen."

• Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Men borde väl räcka med en ventil före vattenmätaren?
Det gör ju inte det, det rinner tillbaka till mätaren som oftast sitter lågt, och sedan går det smidigast att bara dra två ventiler och byta mätaren.

S
Ä Älvsbyn28624 skrev:
Snyggt, tack!

Vilken grej, trodde inte jag hade vattenfelsbrytare. :)

Om jag vill stänga av vattnet till huset, vilket av dessa tre ventiler bör jag då stänga av? Kvittar det?
Jag brukar stänga av direkt efter mätaren, men huruvida det är rätt eller fel vet jag inte. Men sen är det ju bra att motionera ventilerna ibland har jag hört

• Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.