J
JohanLun: [citat] Den fanns vad jag minns inte när jag skaffade grohen. Ser intressant ut och inspirerad av Grohen. Det var nog bara vattette som fanns då. Den kändes lite hemmapul tyckte jag. Jag misstänker en sån här håller i 10-20 år, sen får man kanske byta. Förhoppningsvis är det ett standardiserat avstånd mellan rören så man slipper göra om.
18 svar · 4,4k läst
·
IstvanI
IstvanI: Beställde hela paketet insats + manöverdel + verktyg ... :)
7 svar · 914 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jag menade ett verksamhetsområde med ändamålet att avleda dagvatten som är beslutat av kommunen enligt lagen om allmänna vattentjänster. Min poäng är att ett sådant rimligen endast inrättas om kommunen faktiskt avleder dagvatten. Finns inga ledningar, t ex kulvertar, rör eller diken som avleder dagvatten i ett område så är ju kostnaden noll för detta och det behövs heller
69 svar · 8,7k läst
·
Casper Axelsson
Casper Axelsson: [citat] Bor i Kalmar, pump kan jag fixa billigt själv. Tack ändå!
8 svar · 2,9k läst
·
J
jonaserik: Ingen anledning att byta till 15 så där rakt av, rören i taket, de snyggt ut, bättre då att bara bussa ner 16 till 15. finns kopplingar för det. och du kan plocka bort en del där och sätta klämringskoppling med gänga i ena ändan är nog lättast i dag och lönar sig idag med mindre jobb.
8 svar · 1,1k läst
·
H
Håbbe01: [citat] Gråvatten till BDT avlopp innehåller inte några mängder fosfor eller kväve då detta kommer enbart från vårt urin och fekalier. Därav så borde inte skyddsnivån spela in men miljökontoret avgör detta lokalt. Är det permanentboende så finns Bdt paket från Fann för ca 40tkr exkl entrepenörskostnad. Är det fritidsboende så räcker det nog ned ett gråvattenfilter för ca
3 svar · 1,5k läst
P
Peter787: [citat] Vakuumventilen underlättar för dig om du ska släppa ut slam eller bara öppna filterbehållaren eftersom vattenpelaren ner i brunnen skapar ett undertryck i ledningarna om pumpen är stängd och det inte finns en vakuumventil. Det ser ut som det sitter en inbyggd kulventil i den högra mässingsrörbiten, stänger du den, får du ut allt slam i slangen under filterbehållaren och det
5 svar · 1,4k läst
·
S
Snickerick: [citat] Bara och bara, det är där den omvända osmosen sker ;) Och jag vill då lära mig mer om framförallt rengöringen av dessa. Förstår att man bland annat använder NaOH och HCL för denna rengöring.
7 svar · 1,7k läst
R
ranchero: Har själv bara grävda brunnar på mina fastigheter. Steg ett i min värld är att kolla nivåer och funktioner i alla brunnar. Steg två att tömma och rensa botten på brunnen. Vill man inte gå ner själv så behövs en slamsugningsbil som fått besked om att jobbet är till vattentäkt så dem kommer med ren bil. Lägg nytt gruslager (0-8 drängrus) i botten. Kontrollera så brunnen är tät
34 svar · 7,1k läst
wildeside
wildeside: [citat] Grårör finns i mindre dimensioner och det finns varianter som klarar uvljus. Jag tappar ut min balja på 2 kubik 20 meter bort i skogen. Använder biologiskt nedbrytbar kem. https://badbaljan.com/webshop/biocool-disinfect-my-pool-biotab-klorfri-rening-av-badtunnor-spa-pooler-1-liter-biocool-pooldesinfektion/
8 svar · 1,5k läst
D
Dublin: [citat] Är det inte så enkelt att lilla huset inte hade toa från början när rör drogs från början, sen den dag man fick för sig att hyra ut lilla huset löste man toan snabbt med förbränningstoa, det kan ju vara snabbare än att få till vattentoa. Själv har vi förbränningstoa i vårt fritidshus och jag ser nog inte att toalösning skulle påverka priset när vi hyr ut.
21 svar · 3,3k läst
F
Fredrik K80: [citat] I detta fallet blir det ju då lodrätt>vågrätt så ”inte så bra” . Kanske ska åtgärdas då?
2 svar · 1,2k läst
·
É
ÉlPon: [citat] Ok, men ska man tolka första länken att det inte är fel med stödhylsan ändå, för man skulle ha den vid höga krav på hållfastighet? Vet inte om man bara pajar plasthylsan om jag lossar och tar ut stödhylsan? Bättre låta det vara och provtrycka senare istället? Eller dra lite till, är inga problem med stora verktyg men vill inte dra sönder något.
17 svar · 26,5k läst
·
K
karlmb: Det finns även "vattenlås" utan vatten i. Smart kanske det låter, de torkar ju aldrig ut. Problemet är bara att det finns ett membran som lätt slutar vara tätt.. Purus PUM, märkligt att det fått godkännande i ett land som Sverige.
9 svar · 3,5k läst
Fotografen
Fotografen: Vatten till annat. Du är en rörmokerifirma med mycket på gång, lättare att bara hantera ett partnummer. Det är håken så mycket enklare att stå med en diskutloppsblandare med pluggat utlopp som inte behövs för stunden, än att behöva ett utlopp och det inget finns.
3 svar · 950 läst
useless
useless: [citat] Fråga inte mig.
25 svar · 3,0k läst
F
Freddekk: Tack för svar! Ska testa med trädgårdsplatta. Men du har nog samtidigt rätt, inte mycket att bry sig om. Däremot är stupröret precis vid vår uteplats, så hade varit bra om man hade kunnat sätta in något i röret som stoppade ljudet, men inte vattnet. Förslag?
6 svar · 2,4k läst
·
T
Trollskidan: [citat] Kollat tryckströmbrytare dom brukar ge upp lite beroende på vart den sitter å miljön runt. Brukar få byta den vart 5 år själv pga. fukten.
33 svar · 15,5k läst
·
K
Kapten Bölja: [citat] Och jag har letat, typ någon dm under markytan men fortfarande inte hittat den men jakten fortsätter 😀
8 svar · 1,7k läst
·
J
Josth: Vilken del av landet handlar det om? Möjligen om man bor i Norrland kan man ev fundera på byte eftersom dagens luftvattenvärmepumpar har bättre prestanda vid köldgrader än de gamla.
6 svar · 890 läst
mhback
mhback: Tack för svar allihop! Det var sista bilden 😊
13 svar · 3,2k läst
·
Vispen74
Vispen74: [citat] Efter samtal med Radonett fick vi vara pilot för ett nytt kort som byter ut i princip allt i elektronikboxen. Med nya kortet skyddar Radonett för de flesta tänkbara situationer som till exempel när en fas går eller torrkörning. Grymt nöjd med detta, kommer spara oss massor av pengar genom åren, och hoppas att detta finns i produktion nu. Bifogar bild på nya larmpanelen. [bild]
2 svar · 2,1k läst
·
P
paralun: [citat] Det stora kruxet är ju att man sedan en längre tid underkänner trekammarbrunn samt infiltration inom främst sjö/havsnära områden och det ska då framgå av kommunens handling om det är så.
14 svar · 1,9k läst
H
Harey: Någon som kan hjälpa mig med vad jag behöver för produkter för att kunna koppla ihop dessa rör... köpt en del olika, men fel då jag inte kunnat kombinera mig fram... men någon med kunskap kanske vet vad jag behöver? Anslutningsslangen är 22mm...
19 svar · 2,0k läst
·
M
merbanan: Föreningen genom styrelsen ska ju uppmuntra till att handdukstorkarna försvinner. Rätt lösning är att ge bidrag till en eldriven handdukstork. Då kan den boende själv styra bytet till när den boende anser att det är dags att underhålla. Att klara hålla rekommenderade temperaturer på VVC är svårt då vattnet kan bli för hett på tappvattensidan. Min förening har en
60 svar · 12,3k läst
J
Josth: Står en del här som kan vara bra information: https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/vattenutkastare-tradgardskran-tillverkade-mellan-1/
1 svar · 2,0k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Börja med att kolla vilka till-och frånslagstryck du har inställt. Öppna en kallvattenkran lite och se på manometern när pumpen startar respektive stänger av sig. Justera med inställningarna i "tryckvakten" ( skruvar i den tryckstyrda strömbrytaren). Stäng sedan av elen till pumpen och tappa kallvatten tills det tar slut. Pumpa luft i luftnippeln på tanken till c:a 0,8 ×
1 svar · 1,7k läst
·
C
Christoffer Lundberg: Jag har upptäckt att vår badrumsvask droppar då och då. Vid en närmre titt så ser det ut att komma från där vattenslangarna möts, och det rinner sedan ner längs handfatets undersida. När jag känner på slangarna är den högra blöt, och den vänstra helt torr. Men i och med att det rinner längs handfatets undersida så känns det som att läckan måste vara ganska högt upp. Hur
0 svar · 872 läst
·
H
Hackson: [citat] Tror att det lutar åt detta faktiskt. Misstänker att det är det man skall ha till i anvisningarna.
10 svar · 1,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Eller hela kitet: https://www.gelia.se/products/varme--sanitet/bad-dusch-wc-och-mobler/rostfritt-sanitet/reservdelar--tillbehor-diskbankar/8086546/
3 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.