B
blork: [citat] [citat] Ja precis jag kan ju vicka på den och få den lös men går ej att dra upp liksom, sitter ju snett. Får väl rensa så gott det går för hand. Skulle tro brunnen är 20 år.
4 svar · 1,4k läst
·
É
ÉlPon: [citat] Vad är det kartan säger, jag ser några staplar? Att tjälen går ner till 1027mm i Uppsala, i snitt? Edit: såg att man skulle klicka på dem och få mer info. 1027 är bara ett nummer? Sen ska man titta på graferna hur tempen går ner i jorden?
19 svar · 6,1k läst
S
statiker: Försök få tag i en bit av ett sånt här rör och ersätt med. Många vvs-firmor som har liggandes på verkstaden. Används för att svetsa avloppsgrodor. https://catalog.geberit.se/sv-SE/product/PRO_101538
17 svar · 15,9k läst
·
Flöjten5
Flöjten5: Ska beställa ny konsol. Den inkommande ledningen är cirka 33mm när jag mäter med skjutmåttet. På ventilen är det instansat 32. Utgående är 22mm. Antar att jag kan köpa en pe32 x cu22 då? Typ rsk 4647872 [bild] [bild]
0 svar · 979 läst
·
Y
yacobou: En liten update hur det har gått: Efter att ha monterat bort hela vattenlåset och rengjort det så trodde jag ju att det var löst. Men det visade sig att stoppet satt längre ner. Började med att köra lite mycket varmt vatten och diskmedel. Funkade sådär. Köpte ett rensband på Biltema för 50 spänn och upplevde att det blev lite bättre, men fortfarande stopp. Hörde med två VVS-firmor
16 svar · 4,4k läst
·
MattiasJohansson21
MattiasJohansson21: [citat] Nej förhelvette, stället jag köpte den ligger 20meter från jobbet, bara och byta imorgon, fortfarande till stor hjälp :)
10 svar · 1,8k läst
·
T
TommyC: I det stambyte (i en halvstor BRF byggd i slutet av 40-talet) som jag deltog i (för 20 år sedan) var det 90-graders böjarna under golven där de stående stammarna (även kallade samlingsledningar) övergick i horisontella samlingsledningar under källargolven som var i sämst skick.
10 svar · 1,8k läst
·
M
Magnus7919: Hejsan nybliven ägare av hus med eget brunn. Har gjort vattenprov det visade inget speciellt. Däremot har vi problem med att vattnet luktar (Ägg) svavelgas? Vi har en luftinjektor se bild. Har även byt till en ny då jag trodde det gamla var dålig. Men hur jag än gör får jag den aldrig att suga in luft när det fylls på vatten i hydrofon. Nån som har nån ide.
0 svar · 894 läst
·
Tobzter
Tobzter: Toppen . Då fortsätter ja med dessa, men har 15mm rör. men fixturen är ju anpassad för skyddsröret som är 25 mm så de borde inte spela någon roll .
14 svar · 6,3k läst
·
Tobzter
Tobzter: hmmm ändkragen på denna står att de är till 16 mm rör. Men ja ska använda 15mm rör. Behöver ja andra böj fixturer nu? Läser man på andra tillverkare så står det att det är samma krage till 15 och 16 mm rör ?
3 svar · 932 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Troligen kommer dagvattenkassetter inte att infiltrera vattnet effektivare än själva dammens botten så inget är vunnet på detta. Gräv dammen större och djupare och lägg den så att vattnet inte gör skada om den skulle svämma över under vinterhalvåret.
1 svar · 1,2k läst
D
Daniel 109: Jag tycker att det låter som att förtrycket är lite för högt. Det finns helt enkelt inget vatten kvar vid tillslagstryck. Det bör finnas lite vatten kvar i det läget.
3 svar · 776 läst
A
andkar: Nej men denna borde passa https://www.rinkabyror.se/artikel/va-krom-kopplingsset-16x2-0-2-25/
1 svar · 488 läst
·
D
Daggan Maggan: [citat] Jag skrev fel. Är mer än 100 meter djup
15 svar · 2,8k läst
R
rilo: [citat] Ja det kanske är ett alternativ att höja pumpen lite, jag fick hjälp av rörmokare (2 st då det är ett tungt jobb). De bytte aldrig själva vattenslangen och monterade enbart ny pump + sladd på samma nivå som tidigare pump då (vattenslangen bestämmer höjden). Anledningen till att jag frågar här är för att höra om det eventuellt kan vara så att det är val av pump eller
2 svar · 1,9k läst
·
D
Daggan Maggan: Hej alla duktiga och hjälpsamma människor. Köpte en vattenrening för drygt 25000 kr för att vattnet från den borrade brunnen var gult . Vi anlitade en känd rörfirma med gott renomme` för installationen. Men vattnet är fortfarande gult. Vattenreningsfirman skyller på rörmokaren och säger att brunnsvattenbrunnen gick baklänges och att filtret därför blev igensatt. Men vattnet var
0 svar · 1,2k läst
L
lordi: Det går alltid att lossa. Ät mer spenat och ha rejäla tänger till hands. Under mina 30 år i branschen har jag aldrig misslyckats med att lossa en gängad rördel, förutom de gånger röret varit så sönderrostat så det gått av. Alternativt ta fram gassvetsen och värm. Värmepistol hjälper inte.
38 svar · 18,4k läst
·
D
Daniel 109: Nej, PN är tryckklassen. Däremot har jag inte sett 32. Så det kan nog vara någon som blandat ihop beteckningarna. Edit: Missade att Christer kommenterar en massa gamla tråder.
8 svar · 1,1k läst
·
Rickard.
Rickard.: Bauhaus säljer väl wafix så det är inget dåligt alternativ, hornbach verkar sälja pipelife på nätet i alla fall och det är också bra.
1 svar · 560 läst
Quist
Quist: [citat] Tack! Anledningen att jag dragit 75 är att även tvättmaskinen kommer att kopplas in på det här avloppet (ovan golvet) samt att jag tror att det minimerar risken för problem att ha ett grövre avlopp i bjälklaget. Men jag kanske ska överväga att gå ner till 50 mm? Tacksam för råd och kommentarer angående detta. Väggen är en yttervägg så jag vill hest inte dra rör i den.
3 svar · 1,7k läst
·
Skymag
Skymag: Se om "vattenkopplingssmuttern" har lossnat och prova att försiktigt dra åt den. Om det fortfarande läcker stäng tillfälligt av inkommande vatten och skruva isär kopplingen. Kolla om packningen eller o-ringen är trasig och byt den i så fall. Om det fortfarande läcker så kan det vara slitna gängor som orsakar läckaget då kan man använda så kallad gängtejp som man virar runt
1 svar · 1,3k läst
·
F
fribygg: RSK 3106664
2 svar · 1,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Är det ett alternativ att dra ett synligt kopparrör för det eventuella framtida tvättmaskinen? Då kan du ju göra det via det extra uttaget på en väggfördelare. [bild] https://www.vatette.se/produkter/fordelare/vaggfordelare-v6-60-cc/product/fg0396271/utbyggnadsanda-v6-for-vaggfordelare-dy15 [bild]
10 svar · 2,0k läst
·
husägaren TS
husägaren TS: Frågar man någon så vet dom inte,kanske är sommarjobbare!?
6 svar · 2,0k läst
B
BSOD: Ser bra ut. Jag hade inte heller något problem att se hur rören är installerade. Det enda man inte riktigt ser är ju vattenslangen, men så länge den inte är klämd så borde den fungera också. Kan tänka mig att vissa avloppspumpar är lite sämre än andra, vilket gör rördragningen mer viktig då. Eller så har de varit lite mer övertydliga i instruktionerna bara.
8 svar · 5,7k läst
·
J
JohanLun: [citat] Även om jag hade badkar så skulle jag så här i efterhand hellre väntat 5 minuter extra på ett bad, än att varje morgon vänta 30 sekunder på varmvatten. Spola upp bad gör man väl sällan under stress. Och just nu har vi inte ens badkar (kanske blir ett när vi renoverar källaren). Så, skulle nog dragit 15mm varmvattenstam efter första tappstället och 12mm till kök och
11 svar · 3,2k läst
·
G
Gubbjaevel: Har en liten läcka i toppen på kombifiltret där man kollar nivån på massan som är i tuben. Vi fick en liten läcka där när vi skruvade bort skruven längst upp för att mäta nivån på massan. Bifogar bild , hur löser vi problemet? Alltså det läcker mellan mässingen och den blå tuben. Tacksam för svar.
0 svar · 551 läst
·
B
Bastarn: Pumpen - inox 3500- för trädgårdsbrunnen slår av och till konstant och troligen behövs det fyllas på luft. Har dock försökt med kompressor och "bilpump" men ventilen tar inte in, trots att piggen fjädrar som den ska. Ngn som haft samma problem? Hur kan man göra? Har försökt mäta med annan tryckmätare - ingen reaktion alls, har även försökt med manuell pump med bilventil. Verkar
0 svar · 531 läst
I
Inge Juliusson: Såg frågan och hänger på med en liknande även om tråden började för några år sedan… Hoppas någon kan råda mig. Har ett massagebadkar som läcker i en av slangkopplingarna. Förstått att man kan limma med pvc-lim om jag får loss slangen ur kopplingen. Men jag förstår inte hur jag kan få loss slangen utan att förstöra kopplingen. Någon som vet? Se bifogade bilder på
4 svar · 3,4k läst
·
J
jakobmagnusson: [citat] Tack för svar! Så här blev det med bladskruv:
2 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.