Vatten & Avlopp
Ugglan57: [citat] Det stämmer nog, och detta är alltså ventilen där vattnet in till huset kan stängas av? [/QUOTE]
Hasse C: Nej, jag har inte känt att det luktar avlopp. Har nyligen tagit bort plasten som satt över silen och tagit för givet att lukten borde komma. Borde ju funka utan om det är anslutet till dagvattnet🙂
Gamlegamme1: Bor i villa från -98 och skulle vilja borra i taket i entren/hallen på entréplan, för att hänga upp en klädhängare. Klädhängaren ska hänga i två krokar, som ska dras 7cm (!) upp i taket. Hallen ligger rakt ovanför badrum på övervåningen. Avloppsvatten går via handfat/möbel ner i rör i golvet (förstår att man inte bygger så längre) vid vad jag bedömer som ungefär samma
Uffe Puffe: Nu har jag äntligen förstått hur hydropressen fungerar och kunnat trimma in den på ”egen” hand. Tack alla er som bidragit till min VVS-utbildning! Ni är fantastiska! Uffe
PKrau: Ett par meter, men det är runt en utstickande vägg, så utseendemässigt blir det helt fel…
bart112: Jag fick hem den via supporten på Mora när jag ringde dom. Vaselin kan kanske funka men hela ytterhöljet på min gamla ramlade isär när jag tog bort den, plasten verkar inte riktigt tåla fuktiga miljöer över tid. Något man kan ha mycket tankar kring..
lillePer: Nä det kanske bara är att släppa den tanken… [citat] Nä det kanske bara är att släppa den tanken och dra om röret. Från början -65 var det ett dike som rann längs min tomgräns. -96 gjordes en privat väg på vägföreningens mark längst min tomtgräns och då flyttades diket längre in på min tomt. Efter det har kommunen lagt ner nytt spillvattenrör under den privata vägen på
wildeside: Har du pratat med hyresvärden om problemet? Han kanske vet hur erat avloppsystem fungerar och har väl ett visst ansvar över att det fungerar som tänkt. Vet iof inte vad ni har avtalat om service och reparationer.
Blåstjärna: Hej alla! TS här. Ljuden har nästan försvunnit helt. Det enda jag bytt är tvättmaskinen. Det kan komma lite lite ljud ibland men inte alls som i somras. De ljuden som kommer brukar komma efter att man justerat temperaturen i duschen.
paralun: [citat] Ok då är jag med, jo jag själv skulle "knäcka" pluggen som tidigare beskrivits så kommer man rätt in i ledningen och slipper krångla med "läppen" i brunnen. Om man väljer min slang så är den också mycket styv för att passera "läppen".
legi: [citat] Stort Tack! Fungerar säkert bra. Den skjutbara kopplingen är ju nyckeln till att lösa problemet.
Rättochfel: [citat] Ah, vilka underbara verktyg det finns!
Bananskalare: [citat] Det vore helt klart den bästa lösningen! För jag håller med om det är bra att bli av med det gamla Egentligen skulle man byta ända ut i gatan. Men jag tror jag skippar den biten... Så roligt är det inte att gräva sönder sin uppfart. Om man inte måste [bild] Inkommande va till flerbostadshus byggt slutet av -60talet. En underbar
Casy: [citat] Intressant! Tack för utförligt svar. Vet inte om det är relevant, men Doften är främst i ett badrum (övre plan) men kan kännas längst med hela stammen ner i källaren. Är ute nu men ska kolla duschen sen. Behöver det vara i det badrummet eller kan det vara ett annat? Vi har badkar där uppe
xxargs: Man kan ställa frågan är hur mycket 4 mg/l natriumfosfater (4 ppm) egentligen sänker hårdheten om hårt vatten är huvudproblemet... 1 grad GH totalhårdhet motsvarar 17.8 ppm (mg/liter) kalcium och magnesiumsalter som skapar hårdheten. - ligger du på 15 - 21 grader GH så går det åt mycket fosfor för att binda upp detta och har du enskild avlopp med krav på låg fosforhalt om det
ÉlPon: Dåligt med info om detta så skriver hur jag gjorde om fler stackare ska göra likadant. Gängorna som Vatette har är tydligen m28 (27,6mm yttergänga när jag mätte). Det finns en adapter kallad ”ÖVERGÅNGSNIPPEL M28X1,5XR15 fpl339” men det går knappt få tag i eller har lång leverans. Så jag gav upp adapter och använde helt enkelt klämringskopplingen och satte dit en rörstump jag
Josefin P: Problemet är löst, det var skruven i kolven som var lös.
Matt_m89: [citat] Jag funderade lite på det och kom fram till två möjliga lösningar men jag har inte bestämt mig än. Ena lösningen är att koppla ihop avluftningen från toa och BDT men som håbbe sa då finns det risk att en överfull tank svämmar över in i avluftningsröret som i sin tur leder avloppet till BDT rör och då kan det lukta illa i köket och badrum. För att fixa det problemet
Krilleman: [citat] Nej nu har du ju helt fel. Det är en minikulventil! https://www.broen.se/produkter/broen-ballofix-minikulventil/broen-ballofix-minikulventil/ [bild]
tergo: slanglängden ser ut till att vara 258 mm https://www.fmmattsson.com/ProductSheets/49530000_sv.pdf
Krilleman: Vad har du att förlora? Knacka försiktigt så inte blandaren släpper från väggen!
Maljes: Hör även ljud från den högra värmeväxlaren, liknande det jag hör i lägenheten. Kan den spöka? Och i sådana fall hur felsöker jag den?
BSOD: [citat] Då skulle jag kolla beteckningen på niben och köpa samma beredare med samma material.
ivp: Lite återkoppling nu när det har börjat lungna ner sig här. Det visade sig vara en kombination av följdfel från att lite motorskyd och säkringar gått och att kopplingscheman inte riktigt stämde med verkligheten längre. 24V reläet är mycket riktigt torrkörningsskyddet, lyfter man på flärpen så kan man köra systemet ändå och ignorera den varningen. Jag hade dessutom kört