B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 835 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 835 inlägg
Gammal kran i tvättstugan som droppar. Istället för att jag ska stänga vattnet, ta lös allt, handla grejer och sedan montera innan vattnet slå på igen... Är det någon som kan utläsa vad som sitter där och ge tips på vad som jag tänkas behöva innan jag drar igång med jobbet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Du behöver en ventil som passar i det förminskade T-röret och i slangen längst ner så du kan ta bort hemmabygget med övergångar. Är det till en tvättmaskin?
Mitt ögonmått är inte särskilt kalibrerat och jag kan inte se genom färg men min bästa gissning är att en https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/installationsror-och-delar/minikulventiler/8540924/ kan ersätta det du har, övre gängan behöver gängtätas med lin,snöre eller tejp.
Det finns tabeller på internet där du kan kolla vilken dimension du har på grejerna för det är tyvärr inte helt logiskt.
Mitt ögonmått är inte särskilt kalibrerat och jag kan inte se genom färg men min bästa gissning är att en https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/installationsror-och-delar/minikulventiler/8540924/ kan ersätta det du har, övre gängan behöver gängtätas med lin,snöre eller tejp.
Det finns tabeller på internet där du kan kolla vilken dimension du har på grejerna för det är tyvärr inte helt logiskt.
Om det stämmer enligt ovan så kan du ersätta denna ventilen med detta:
https://www.hornbach.se/p/gangtatningssats-tub-65-g-4051175/5576764/
https://www.hornbach.se/p/vinkelkoppling-r15-3261-1982834/5109261/
https://www.hornbach.se/p/tappventil-g15-975450-8473400/5139900/
https://www.hornbach.se/p/overgangsnippel-970534-8186778/5139800/?searchTerm=8186778
https://www.hornbach.se/p/gangtatningssats-tub-65-g-4051175/5576764/
https://www.hornbach.se/p/vinkelkoppling-r15-3261-1982834/5109261/
https://www.hornbach.se/p/tappventil-g15-975450-8473400/5139900/
https://www.hornbach.se/p/overgangsnippel-970534-8186778/5139800/?searchTerm=8186778
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 835 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 835 inlägg
Precis, tycker det står 15 med pil neråt. Sedan tror jag det står det 18 W på raden under.Krilleman skrev:
Tack, ska leta upp nån tabell. Kanske läge att skapa bort lite färg och mäta också.Rickard. skrev:
Du behöver en ventil som passar i det förminskade T-röret och i slangen längst ner så du kan ta bort hemmabygget med övergångar. Är det till en tvättmaskin?
Mitt ögonmått är inte särskilt kalibrerat och jag kan inte se genom färg men min bästa gissning är att en [länk] kan ersätta det du har, övre gängan behöver gängtätas med lin,snöre eller tejp.
Det finns tabeller på internet där du kan kolla vilken dimension du har på grejerna för det är tyvärr inte helt logiskt.
Tackar! Lin och gegg har jag sedan innan.Krilleman skrev:
Tänker mig mer en kulventil med längre arm för att det ska gå snabbt att slå på/av vattnet.
Vet inte om jag vågar röra den utan att byta 😁A Avemo skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Du kan egentligen köpa vilken ventil du behagar som är anpassad för tappvatten, Krillemans förslag på tappventil är bra då man kan serva ventilerna medans en kulventiler måste bytas.
Det finns långa och korta tappventiler samt sånna som man bara vrider 90⁰ för att öppna/stänga så det finns många alternativ.
Det finns långa och korta tappventiler samt sånna som man bara vrider 90⁰ för att öppna/stänga så det finns många alternativ.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 835 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 835 inlägg
Jag har massor av sådana gamla kranar som alla började läcka just där när jag rörde dom 1:a gången på många år.B breakman skrev:
Men, det räckte att dra åt muttern lite bara så blev det tätt.
det finns ju inget egentligt skäl att byta en sådan kran om det enda felet är att det läcker mellan kranaxeln och muttern, det är jättelätt att fixa.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 835 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 835 inlägg
Alltid använt kranen för att stänga av vattnet när TM är klar, så det är inget nytt att den börjat droppa. Drog åt den lite nu, typ en kvarts varv 😆D Dilato skrev:Jag har massor av sådana gamla kranar som alla började läcka just där när jag rörde dom 1:a gången på många år.
Men, det räckte att dra åt muttern lite bara så blev det tätt.
det finns ju inget egentligt skäl att byta en sådan kran om det enda felet är att det läcker mellan kranaxeln och muttern, det är jättelätt att fixa.
Innan så rann det på sidan om när kran var öppen och droppade lätt när den var stängd.
Klicka här för att svara


