köpte ett mindre vinterbonat fritidshus i juni i år.

fick idag brev från vatten och avfall att avvikande volym vid slamtömning, dom hade sugit upp 2kubik vatten dvs den storleken som tanken ska vara och det fanns kvar ganska mycket vatten efter att dom sugit upp 2kubik.
stod även på brevet att dom vid senaste tömningen 2022 hade en avvikelse att det var en spricka i botten där det sprutade in grundvatten.
det är bytt till en större trekammarbrunn av förra ägaren i början på 2023.
dilemmat nu som jag tror har hänt är att tidigare ägare har bytt brunn utan tillåtelse och vet inte hur jag ska gå tillväga då dom förmodligen vill ha ett svar. ska jag söka nytt tillsånd måste anläggningen öppnas upp igen och inspekteras.
kan detta klassas som ett dolt fel?

Är det inte bara att de vill veta den aktuella volymen för att beräkna rätt avgift? Svårt o tro att de kan finna nått intressant o se på en sluten tank

Dolt fel när du visste att brunnen var bytt? Inte ens om du är blind är det dolt eller ett fel

Meddela den nya volymen till dem.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dolt fel när du visste att brunnen var bytt? Inte ens om du är blind är det dolt eller ett fel
Om det inte är korrekt utfört utan tillstånd är det rätt då?

D daniel.sj skrev:
Trasig trekammarbrunn bytt till hel med något större volym. Borde inte vara något problem att meddela.

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
D daniel.sj skrev:
Du får kolla med kommunens miljöförvaltning eller motsvarande. Att byta 3-kammarbrunn ska vara tillståndspliktigt.
Vad jag förstår har säljaren berättat att 3-kammarbrunnen är nyligen bytt, så du hade kunnat kolla med kommunen redan när du fick veta det. Sånt är offentliga handlingar.

• Gilla
NICHOLAS J och 1 till
  • Laddar…
Om inte brunnen redan ingår i ett system som är med dagens mått godkänt dvs 3 kammarbrunn plus infiltration och ev fosforrening så brukar reglerna vara att en ändring av avloppet så skall det nya uppfylla dagens krav och då räcker det inte med att byta en trasig 3 kammarbrunn till en ny utan att modernisera resten. Så då blir det dyrt

Claes Sörmland
  • Gilla
Klass0n och 7 till
  • Laddar…
Problemet var ju att den bytta brunnen är större så då faller det nogunder ändring och inte underhåll är jag rädd för

Det borde det inte göra. Funktionen är den samma.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
H håbbe1961 skrev:
Problemet var ju att den bytta brunnen är större så då faller det nogunder ändring och inte underhåll är jag rädd för
Sannolikt inte eftersom slamavskiljarens något större volym inte medför en väsentlig ändring av avloppsvattnets mängd eller sammansättning. Detta är ett krav för att en åtgärd ska vara anmälningspliktig. Se HaV som jag citerade ovan eller läs lagtexten i förordningen direkt:

Svensk text om lagstiftning, avloppsanordningar, anmälningsskyldighet till kommun. Regel 14 §.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...98899-om-miljofarlig-verksamhet_sfs-1998-899/

Om inte annat skulle jag hävda det om jag var TS. Skulle miljönämnden bedöma något annat så överklaga hela vägen till MÖD. Intressant att få det avgjort.

• Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Beror nog på humöret hos miljökontoret att tvinga fram moderna avlopp när de har chansen men en större är som fungerar är bättre än liten som spruckigt.

Claes Sörmland
Då får personalen arbeta med överklaganden om de är på det humöret.

D daniel.sj skrev:
köpte ett mindre vinterbonat fritidshus i juni i år.

fick idag brev från vatten och avfall att avvikande volym vid slamtömning, dom hade sugit upp 2kubik vatten dvs den storleken som tanken ska vara och det fanns kvar ganska mycket vatten efter att dom sugit upp 2kubik.
stod även på brevet att dom vid senaste tömningen 2022 hade en avvikelse att det var en spricka i botten där det sprutade in grundvatten.
det är bytt till en större trekammarbrunn av förra ägaren i början på 2023.
dilemmat nu som jag tror har hänt är att tidigare ägare har bytt brunn utan tillåtelse och vet inte hur jag ska gå tillväga då dom förmodligen vill ha ett svar. ska jag söka nytt tillsånd måste anläggningen öppnas upp igen och inspekteras.
kan detta klassas som ett dolt fel?
Men fick du informationen om brunnsbytet efter köpet via egna efterforskningar ? Med tanke på att hävda dolt fel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.