Byggahus.se
I
Det kluckar inte i avloppet någon annanstans och då har vi totalt 3 vaskar och 2 duschar. Vi har mycket riktigt ett luftningsrör på taket, jag antar att det fungerar eftersom vi inte har problem någon annanstans.

För ca 3 år sen hade vi spolare här som la en förmiddag på att grundligt spola hela systemet. Det var stora härdade fett klumpar då. Enligt spolaren så var det inget vi orsakat utan det var något som byggts på under många, mångar år. Att det skulle bli ett liknande stop nu är jag högst tveksam till, vi är väldigt noga med att inte hälla fett i vasken.

Men ja, hittar jag inte någon annan lösning så får ju spolarna komma hit och spola systemet, risken är dock att det inte hjälper.
 
Är det ett problem med klickljudet, vattnet rinner väl undan?
 
vi hade ett liknande problem.
Det kluckade bara när vi spolade i köket och toaletten i källaren.
När spolbilen var här i ett annat ärende så filmade dom och spolade avloppet .
tidigare ägare hade spolat ner en våtservett eller liknande som satt sig.
 
I
D Dilato skrev:
Är det ett problem med klickljudet, vattnet rinner väl undan?
Nja, de e inte ett problem i sig, vattnet rinner undan. Flödet är lika "dåligt" som när vi satte in vattenlåset 2017. Man har filmat och spolat rören omfattande, vi har något som man brukar kalla äggskals rör, någon av de första plaströren på marknaden. Men trots det kunde man bara hitta 1 spricka i en fördelare i plattan.

Man har ju lärt sig, kluckar det så är det på väg att bli stopp och där vill man inte hamna, kanske inte så farligt med köksvasken, värre med toaletterna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I
W whak skrev:
vi hade ett liknande problem.
Det kluckade bara när vi spolade i köket och toaletten i källaren.
När spolbilen var här i ett annat ärende så filmade dom och spolade avloppet .
tidigare ägare hade spolat ner en våtservett eller liknande som satt sig.
Ja, det där är ett otyg och vi har barn som mycket väl kan spola ner olämpligheter trots att de blivit noga instruerade. Men i detta fallet kluckar det inte i avloppet i tvättstugan som är kopplad på samma stamm som köket. De går sedan samman med övriga och vidare ut till huvudledningen som leds ut till kommunens anslutning.

Värt att nämna är att det är gammal gjutjärnsbrunn i tvättstugan så om den kan klucka där eller inte vet jag inte.

När vi hade stopp innan spolarna gjorde en insats så var det avloppsdoft i källaren och det bubblade också upp ur duschen, den del av avloppet i källaren som är närmaste anslutningen till kommunen. Avloppsdoft har vi inte haft på många år nu, alla toaletter är uppskruvade på högsta flöde.

När vi flyttade in hade vi ett par stop, dels så fick minsta barnet för sig att spola ner bollar och även servetter och det är såklart extra dåligt när det sitter massa härdat fett. Här är ett fint exempel på en av dem :

Måttband bredvid hål i betongvägg; ojämn ytstruktur, gråtonad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter den omfattande spolningen så var det inte kvar något alls, grym insats av spolarna!

Detta gjordes strax efter vi flyttat in 2017.
 
Redigerat:
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
När jag rensat med vaskrensaren så brukar jag fylla upp vår (mycket stora, den rymmer en ugnsplåt) diskho med varmt vatten och sedan släppa ut allt på en gång, då rensar man ut det man fått loss och lite till.

Och rörande om ni häller fett i diskhon, en ansluten diskmaskin är mycket värre för avloppet än att hälla ut fettet i det. Man bör dock hålla borta fettet ändå, det förvärrar nämligen det diskmaskinen ställer till med.

Slutligen, jag behöver rensa mina rör från köket några gånger (2-4) per år med vaskrensare och varmvatten pga diskmaskinen. Från tvättstugan så blir det ungefär en gång per år (samma princip dock).

Jag har spolat mina rör med högtryckstvätt med rörrensare, men det blir väldigt lätt vatten och smuts överallt när man kommer till de trånga ställena. Jag har också kört rensband, vilket fungerar rätt bra också, men inget slår vaskrensare och snabbt varmvattensläpp efteråt (hemma hos mig).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.