C
Christoffer Lundberg: Jag har upptäckt att vår badrumsvask droppar då och då. Vid en närmre titt så ser det ut att komma från där vattenslangarna möts, och det rinner sedan ner längs handfatets undersida. När jag känner på slangarna är den högra blöt, och den vänstra helt torr. Men i och med att det rinner längs handfatets undersida så känns det som att läckan måste vara ganska högt upp. Hur
0 svar · 872 läst
·
H
Hackson: [citat] Tror att det lutar åt detta faktiskt. Misstänker att det är det man skall ha till i anvisningarna.
10 svar · 1,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Eller hela kitet: https://www.gelia.se/products/varme--sanitet/bad-dusch-wc-och-mobler/rostfritt-sanitet/reservdelar--tillbehor-diskbankar/8086546/
3 svar · 1,0k läst
·
B
BSOD: Här är tips för hur du tömmer den. [MEDIA=youtube]tpSqlccpRpI[/MEDIA] Jag hade kollat anoden under plåten, tror den sitter övest på din modell. Om det inte är precis där den läcker är nog beredaren slut. Läcker det högt upp är det ju inte bara nån koppling som börjat läcka och behöver åtdragning. Om du konstaterat att beredaren är körd är det smart att tömma den i alla
11 svar · 1,2k läst
·
C
cpalm: Jag hade grävt upp lite runt markröret och satt ett par böjar under mark. Så att röret kommer upp på rätt ställe. Då kan du också gå upp med ett svart rör som tål solljus och gå upp till lämplig höjd för lövsilen. I nuläget kommer den lite för nära marken. Det blir klart snyggast och som en bonus är det inte heller särskilt dyrt eller jobbigt.
2 svar · 1,8k läst
·
torparavgrund
torparavgrund: 1. Vet ej. Låter som att det borde gå. 2. Om du menar för volymflödets skull funkar ett 22mm PEX alldeles utmärkt. 3. Jag tror inte det "måste" finnas i direkt anslutning, men man vill ju kunna dra röret för tömning (och ev säkerhetsventil!) till golvbrunn. I mitt gamla hus satt vvb ca 2 meter från golvbrunn och var draget till ett avloppsrör på väggen som mynnade ut i golvbrunnen.
1 svar · 686 läst
Strip
Strip: Jag kom precis på nåt kul/liknande som hände mig, något decennium tillbaka: https://www.byggahus.se/forum/threads/byggbloopers.21645/post-1050015
21 svar · 1,8k läst
·
B
Björkskär: Ja och nej.. Tryckfallet blir ganska litet med en ”kort” stypning. Då är det värre med ett långt rör i för klen dimension som ”bromsar” mycket mer. Som jämförelse kan man ta en vattenmätare till en villa som ju är ganska klen men till ett större hyreshus så kan det sitta endast tre ”villamätare” och det räcker till. En sådan strypning i tappvattenfötdelare brukar
10 svar · 2,4k läst
·
B
BSOD: Vi hade också vårt avloppsrör på grannens tomt helt utan papper. Det var väl ett handslag och ett par praktiska män som gjorde det där en gång i tiden skulle jag tro. Och det funkade ju bra under hela rörets livslängd. När vi grävde om avloppet så höll vi oss på min sida om tomtgränsen, så det blev lite annan rörsträckning, men grannens rabatter och häckar fick vara kvar.
24 svar · 8,1k läst
·
S
skyisthelimit: [citat] Såg min gammla postning och tänkte uppdatera med att jag sedan dess är 99% säker på att någon av de större firmorna (upnor eller wavin) har tagit upp just denna fråga på sin sida och säger att det går utmärkt att köra med "bleka rör", det är bara färgen som påverkats, inte röret.
5 svar · 3,1k läst
·
G
Gladpensionär: Tack snälla för tips!🙂
2 svar · 782 läst
A
astolf: Du behöver en övergång från den övre gängan på kopplingen till gängan på kranen. Övergången mot klämmringskopplingen behöver lin och pasta eller gängtape, kopplingen mot kranen bör det sitta en packning i. Så här ser den ut https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-rornippel-06-2/
2 svar · 1,3k läst
·
Fotografen
Fotografen: Bra jobbat! Men, inte för att vara någon surgubbe eller bezzerwisser, som ditt rör såg ut kommer det krångla igen...
9 svar · 1,7k läst
·
L
Lassemannen: FM Matsson har svarat att både grön insats och röd är lika och passar samma Köksblandare. Men verktyg för att lossa insats är olika beroende på årsmodell.
1 svar · 546 läst
·
J
jonaserik: Det är en ALFA-brunn typ BAGA och är godkänd för WC, har en själv med infiltration efter.
4 svar · 3,3k läst
·
dof
dof: Tror inte det är någon större fara för slangen. Om du är orolig skulle det inte då fungera att byta slangen istället till en med 90° koppling på? Då kan du vrida den så den precis smiter förbi avloppet utan att slangen böjs.
8 svar · 2,1k läst
·
N
Novisfixaren: [citat] [citat] Har fått många bra svar. Nu är det så att jag gärna skulle gå på med t-röret under muffen på röret som går ner i golvet. Hur riskabelt är det att bila upp runt rören/muffen för att eventuellt kunna koppla på sig längre ner? Har ju golvbrunnar i källaren men vet inte hur djupt de kan tänkas vara anslutna på stammen? Nåt man ska tänka på? Antar jag bilar medans
7 svar · 2,3k läst
·
B
Bjälkman: Hej alla! Jag har en fråga angående siktningsprocessen vid jordprovsanalyser. När vi utför en kornstorleksanalys, är det nödvändigt att plocka bort alla stenar som är större än 20 mm innan siktningen? Jag har hört olika åsikter om detta och undrar om det finns några riktlinjer eller bästa praxis att följa. Till exempel, vi har två provgropar, A och B. Provgrop A: Inga stenar över
0 svar · 661 läst
P
Prosit: Jag bytte även kompensationshylsan för säkerhets skull men jag kunde inte se någon skillnad på den som satt i vid första försöket och en oanvänd. Jag antar att kompensationshylsan var OK (den är ju ändå där för att stabilisera PEM-slangen bara).
3 svar · 1,4k läst
·
R
Rolle85: Ok
7 svar · 2,1k läst
·
R
P
Prodigys: [citat] Är lite sen på bollen men kopplingen på bilden ser ut att vara en isiflo, funktionsmässigt är det likadan men dyrare då den är helt i mässing. Har kollegor som gillar isiflo avsevärt mer än prk pga avsaknaden av plast.
9 svar · 3,2k läst
·
C
cpalm: [citat] 660 spänn per meter med min, förmodligen rätt dåliga, rabatt. Ser att du finns i Västmanland. Kolla Tolago. De säljer inte heller till privatpersoner, men det kanske går att göra ett undantag.
5 svar · 2,0k läst
·
P
Prosit: Det slutade med att jag modifierade utloppet så att det sitter en kortare bit rör mellan böjen i brunnen och nästa så att det inte går upp så högt.
3 svar · 4,9k läst
·
P
Prosit: Kommunen har nu inspekterat min anslutning av både avlopp och vatten och "provtryckte" genom att släppa på vattnet och det såg bra ut.
2 svar · 1,6k läst
·
D
Daniel 109: Det här stupröret har en dum konstruktion I övergången från stupröret till renstratten finns det en avsmalning som det fastnar skit i som blockerar röret. [bild] Det växer en del tallar i närheten av huset. Böset från dessa fastnar. Finns det bättre lösningar?
0 svar · 983 läst
·
D
Dannepoke: Tack för svar hittills! Stopp i avloppet. Ja, så är det nog. Jag har regelbundna småproblem med vattenavrinningen. Än så länge brukar det dock räcka att omkring var 4-8 vecka köra lite med vaskrensaren så flyter det på rejält ett tag. Nu var det ett tag sedan jag gjorde det och vattenavrinningen har varit lite sisådär. Tyder detta på att det kan finnas ett lite större problem
4 svar · 1,9k läst
·
J
jonaserik: Först och främst, hur ligger slangen från pumpen till infiltrationen , som sägs med backventil så måste den ligga absolut frostfritt , det finns inga genvägar för det. Att inte ha en backventil i pumpen gör att slangen blir tom och kan inte frysa, en säkerhet för driften. Det blir nog att försöka få till start/stopp utan den ordinarie vippan, nivån är väldigt kort med orginalet.
2 svar · 2,6k läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: [citat] Jobbigt... hoppas det går att laga. Säkert rejäl huvudvärk att ordna reservdelar till äldre badkar av osäker modell🤔
6 svar · 1,8k läst
·
luksi1
luksi1: [citat] Tack så mycket!
4 svar · 1,9k läst
·
P
Prodigys: [citat] Värt att tänka på är att typen på bild ofta bara är klassade till 3 ton så en lastbil eller annat tungt fordon knäcker det ganska lätt. Jag hade satsat på något i stil med https://www.ahlsell.se/products/va--mark/gatugods/plastbrunnsbetackningar/pipelife/7038203/ istället då den dessutom är teleskopisk vilket är att föredra då många plastbrunnar inte räknas in i klassen
2 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.