Hej,
Det började klucka i avloppet efter att man spolat i köket och på toaletten, plockade ner och rengjorde allt man kunde komma åt. Tog även trädgårdsslangen och spolade ner i avloppsröret i köket. Problemet verkar vara löst på toaletten men i köket klockar det fortfarande kort efter man slutat spola vatten?
Finns det någon knep för att åtgärda detta eller är det dags att ta dit spolarfirma innan det blir helt stopp?
Det började klucka i avloppet efter att man spolat i köket och på toaletten, plockade ner och rengjorde allt man kunde komma åt. Tog även trädgårdsslangen och spolade ner i avloppsröret i köket. Problemet verkar vara löst på toaletten men i köket klockar det fortfarande kort efter man slutat spola vatten?
Finns det någon knep för att åtgärda detta eller är det dags att ta dit spolarfirma innan det blir helt stopp?
Har hällt flera liter kokande vatten i avloppet i köket plus en del YES men det klockar fortfarande några sekunder efter att man slutat spola. Men får nästan uppfattningen av att problemet sitter i vattenlåset under vasken men det verkar väldigt svårt att plocka isär och rengöra.
Tyvärr så är ju vattenlös en sådan sak som man antingen får lära sig att plocka isär och rengöra regelbundet eller betala någon annan att göra. Likadant vattenlås och silar i duschen är ju gjorda lite för att det som passerar dem ska kunna ta sig vidare utan problem, så om något fastnar så ska det åtminstone gå att komma åt.I Ironside skrev:
Antingen låter man bli att spola ner hår, fett, andra trådiga saker till 100% eller så får man förr eller senare rensa.
Mitt tips är att ge dig på det när du har gott om tid och ork för det. Förbered, plocka undan, ha plastbalja redo för att samla upp vatten och gegg och ta det lugnt. Försök att inte skada rör och packningar och ha en backup-plan om det går lite snett och du behöver köra och köpa något nytt, hjälp här i forumet eller rent av behöver en rörmokare. (ge dig inte på det fredag kväll dagen före 50-årskalaset)
Jo, vanligtvis har jag inga problem med vattenlås men detta är klart mer avancerat med massa små gångar i sig. Allt jag egentligen gjort än så länge är att skruva av rensen på vattenlåset och rengjort vad jag kan där men det fanns ju inte mycket där.
Men nästa steg får bli som du säger att plocka ner vattenlåset helt och få det helt rent.
Men nästa steg får bli som du säger att plocka ner vattenlåset helt och få det helt rent.
Okay, så det förklarar varför kluckandet kommer ganska tätt efter att man slutat spola i vasken. Finns det fortfarande en idé att pilla sönder vattenlåset eller är det avloppet man måste fokusera på? Kanske ha hit en spolarfirma innan det stoppar helt?
Glöm inte ta några foto innan du börjar. När man väl rivit ner allt så minns man inte hur det satt ihopI Ironside skrev:Jo, vanligtvis har jag inga problem med vattenlås men detta är klart mer avancerat med massa små gångar i sig. Allt jag egentligen gjort än så länge är att skruva av rensen på vattenlåset och rengjort vad jag kan där men det fanns ju inte mycket där.
Beror ju på var stoppet finns. Kan vara någonstans i krökarna under vasken men troligare längre in i rören. Är man vass på det kan man nog höra sig fram till hur långt in det sitter, ju längre in desto dovare blir ljudet. Men även rördimension osv spelar roll.I Ironside skrev:
Så länge det rinner ner så har man en chans att lösa upp proppen dock. Är det fett så är det hett vatten och diskmedel, låta det stå och lösa upp sig och sen upprepa. Propplösare fungerar också utmärkt då OM man gör helt rätt och inte använder för kallt vatten. Men det är riskabelt och har man otur och det blir helt stopp riskerar man stå med rör fulla av frätande vätska som rörmokaren inte gillar.
Produkter som diskuteras: "Propplösare"
Fettlösare Mudin Express 1 liter Norenco
Löser upp fett, olja, hår och slam
299 kr inkl moms
Läs mer
Plockade ner hela avloppet för en vecka sen och rengjorde med borstar, riktigt krånglet avlopp med massa små skrymslen, inte konstigt att det sätter sig. Förstår inte hur ett sådant här vattenlås kan var hållbart i längden. Iallafall är allt väl genom spolat och tvättat nu samt åter på plats. Själva avloppsröret ner i källaren har jag sen tidigare spolat med tärdgårsslangen(riktig kraft).
Har även hällt i massor med liter kokande vatten ihop med diskmedel.
Även om det blivit lite bättre så kluckar det fortfarande tydligt!? Så då är frågan, är det spolare eller VSS:are nästa?
Har även hällt i massor med liter kokande vatten ihop med diskmedel.
Även om det blivit lite bättre så kluckar det fortfarande tydligt!? Så då är frågan, är det spolare eller VSS:are nästa?
Har du använt en vaskrensare och pumpat med den ordentligt?
Först i med varmvatten och Yes för att lösa upp skiten (låt det vila minst en kvart), sedan pumpa ordentligt med vaskrensaren (håll för avluftningsventilen i diskhon med en våt papperstuss). Det enda problem som jag inte löst på det sättet i mitt hus berodde på att rören hade 20 år av härdat fett i sig efter att de legat som ett U i 20 år...
Först i med varmvatten och Yes för att lösa upp skiten (låt det vila minst en kvart), sedan pumpa ordentligt med vaskrensaren (håll för avluftningsventilen i diskhon med en våt papperstuss). Det enda problem som jag inte löst på det sättet i mitt hus berodde på att rören hade 20 år av härdat fett i sig efter att de legat som ett U i 20 år...
Yes, jag har kört YES, varmtvatten, tejpat för luftintag och jobbat med en sådan här :

Har köpt en ny med lite mer action i :

Ska göra ett nytt försök med denna men jag blir inte klok på var stoppet skulle sitta. Jag vet att vattenlåset till vasken är ganska segt och att det per standard inte rinner super snabbt där även när det är helt rent. När jag bara häller lite vatten i avloppet så låter det inget, blandas det med skumm, ex YES så låter det dock.

Har köpt en ny med lite mer action i :

Ska göra ett nytt försök med denna men jag blir inte klok på var stoppet skulle sitta. Jag vet att vattenlåset till vasken är ganska segt och att det per standard inte rinner super snabbt där även när det är helt rent. När jag bara häller lite vatten i avloppet så låter det inget, blandas det med skumm, ex YES så låter det dock.
Fungerar avluftningen för avloppet i huset? Normalt sett så skall ju inte luften komma via avloppet.
Edit: Om det är trångt nere i rören så blir det dock bara kluck i de avlopp där rören är trånga. Klucket uppstår när luft pressas tillbaka pga att avluftningen inte sker via avluftningsröret på taket.
Edit: Om det är trångt nere i rören så blir det dock bara kluck i de avlopp där rören är trånga. Klucket uppstår när luft pressas tillbaka pga att avluftningen inte sker via avluftningsröret på taket.