Hej,
Jag har problem med stopp i avloppet under diskhon och behöver lite hjälp för att förstå vad som händer.
Mikael
Jag har problem med stopp i avloppet under diskhon och behöver lite hjälp för att förstå vad som händer.
- Jag har plockat isär rören under diskhon, förutom en koppling i vattenlåset då den sitter helt fast (bild 1). Har dock kört rensband genom vattenlåset, med en bit disktrasa framför, så verkar som om det är helt öppet/inget stopp där. Alltså inget stopp till och med vattenlås.
- Jag har även kört rensband i röret som fortsätter efter vattenlåset och som går in i skåpet bredvid, ner mot stammen (bild 2). Rensbandet verkar passera utan problem där också. Eventuellt att det efter ca 0,5 m stöter mot något innan det passerar, men upplever mer att det är en skarv.
- Det som förvirrar mig är att vattnet flödar över i diskhon efter att jag hällt i cirka 5 dl vatten. Detta borde innebära att stoppet är någonstans vid eller precis efter vattenlåset, men jag hittar inget där.
- Stoppet kom plötsligt och utan att jag har ändrat eller stött till något i rörstrukturen.
Mikael
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Det är troligen stopp längre ned i röret. Då blir det en luftkudde som bromsar vattnet.
Det skulle kunna gå med en rensfjäder, med lite tur. Annars behöver man högtrycksspola ledningen.
Det finns att köpa rensslang till vanliga hobby högtryckspolmaskiner. Att köpa ett komplett kit kostar väl ungefär som att få hem en spolbil. Men kanske lite större chans att spolbilen löser problemet. Det är ju lite bättre fart på deras spolning.
Det skulle kunna gå med en rensfjäder, med lite tur. Annars behöver man högtrycksspola ledningen.
Det finns att köpa rensslang till vanliga hobby högtryckspolmaskiner. Att köpa ett komplett kit kostar väl ungefär som att få hem en spolbil. Men kanske lite större chans att spolbilen löser problemet. Det är ju lite bättre fart på deras spolning.
Som tidigare sagts, så är det nog stopp längre ner i stammen då ingenting har ändrats i Rörsystemet.
…Det kanske bara är kameravinkeln, men enligt bilden så är det bakfall både mot vattenlåsets renspropp Samt röret genom stomen. Går det inte att höja upp vattenlåset mot anslutningsröret med hättan? Så att vattnet får det enklare att rinna neråt.
Hur är det med Avluftningen? Ibland kan det bli som ett vakumlock, likväl som vatten så behöver luften ta vägen någonstans.
Jag personligen hade bytt ut rördelarna som går genom stomen till en slang istället, för att minimera vinklar & skarvar som matrester och rensband kan fastna i samt underlätta framtida rengöring av huvudstammen.
…Det kanske bara är kameravinkeln, men enligt bilden så är det bakfall både mot vattenlåsets renspropp Samt röret genom stomen. Går det inte att höja upp vattenlåset mot anslutningsröret med hättan? Så att vattnet får det enklare att rinna neråt.
Hur är det med Avluftningen? Ibland kan det bli som ett vakumlock, likväl som vatten så behöver luften ta vägen någonstans.
Jag personligen hade bytt ut rördelarna som går genom stomen till en slang istället, för att minimera vinklar & skarvar som matrester och rensband kan fastna i samt underlätta framtida rengöring av huvudstammen.
Det verkar som ni alla är överens om att problemet förmodligen ligger längre ner, och att luft då kan blockera. Jag ska även se ifall jag kan ändra lutningen från vattenlåset ned mot stammen. Har köpt nytt vattenlås där sista delen är rörlig. Tack för att ni tog er tid att svara!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden